Olie niveau hoger na vullen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ja duh denk je.
Maar voor het eerst zelf de olie vervangen. Motor eerst even warm laten lopen. Olie er uit laten lopen, ook filter vervangen.
Alvast wat olie in het nieuwe filter geplaatst en toen olie bijgevuld.
2-3 minuten laten lopen en toen peil gechecked en deze was wat te laag, toen 200ml erbij en nog eens 2-3 minuten laten lopen en toen was het peil exact tussen min en Max.

Vervolgens half uurtje gereden en ik kom terug en nu is het peil net boven Max en zal ik dus wat moeten aftappen.
Enig idee hoe dit kan en hoe ik dit in de toekomst mogelijk kan voorkomen?

Ik had de indruk dat de olie best oud was, voelde erg vet aan tov de nieuwe olie. Ook zat er een originele Yamaha filter op, zegt dit dat het filter nooit vervangen is of vervangen garages de filters met originele Yamaha filters, geen onderhoudsboekje beschikbaar.
 

Bijlagen

  • B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    156,9 KB · Weergaven: 24
Oliepeil staat prima zo, niks meer aan doen.
:^
Goed genoeg. Ik denk dat je motor niet helemaal horizontaal staat of stond bij het vullen of peilen. Ik kan met niet voorstellen dat er een hoeveelheid olie verborgen zat boven in het blok.
Wel even in de gaten houden dat hij niet nog voller raakt want dat zou er benzine of koelvloeistof in kunnen lekken.
Het niveau mag niet zo hoog worden dat de krukas er door heen slaat. Dan wordt er lucht ik de olie geklopt en wordt het een soort slagroom.
 
Oliepeil wordt afgelezen met koude motor. Als het dan goed is, is het goed. Als er niet iets gek is met je motor waardoor er andere vloeistoffen in de olie komen, heeft de fabrikant er waarschijnlijk al rekening mee gehouden dat het peil iets hoger kan zijn als de olie heet is.
 
Oliepeil wordt afgelezen met koude motor. Als het dan goed is, is het goed. Als er niet iets gek is met je motor waardoor er andere vloeistoffen in de olie komen, heeft de fabrikant er waarschijnlijk al rekening mee gehouden dat het peil iets hoger kan zijn als de olie heet is.

Dit hangt af van wat de fabrikant voorschrijft.. Er staat in de OP niet wat voor motor het is.
 
Giet je frituurpan eens leeg. Daarbij zit de rommel ook onderin. Als de olie heet is neem je veel meer vuil mee.
Frituurvet neemt niets op of heel weinig! en als je het leeg weggooit zit het nog overal aan vast! Ga ik wel patatje halen! Motorolie is er voor gemaakt om rommel op te nemen! doe zelf de test met oude olie fles? heet en koud? gewoon paar dagen laten staan! op de kop, dan is alles er wel uit ;)
 
Frituurvet neemt niets op of heel weinig! en als je het leeg weggooit zit het nog overal aan vast! Ga ik wel patatje halen! Motorolie is er voor gemaakt om rommel op te nemen! doe zelf de test met oude olie fles? heet en koud? gewoon paar dagen laten staan! op de kop, dan is alles er wel uit ;)
Ja, ik had laatst mijn motor naar de dealer gebracht voor een beurt. Ik vroeg wanneer ik hem weer op kon halen. Zegtie: "over 10 dagen, dan weten we zeker dat alle oude olie er uit is." :+
 
maar een motorblok zet je niet op zijn kop, en heeft veel platte vlakken in het carter. hoe sneller de olie loopt over die platte vlakken, hoe meer "bezonken vuil" wordt meegesleurd. loopt de olie supertraag wordt er helemaal niets meegesleurd.
Bezonken vuil zit in je oliefilter schat! ;)
 
Even voor mijn begrip. Je komt met je motor thuis en je zet hem weg met warme olie die dan vervolgens naar onder in het carter zakt.

de volgende dag wil je je olie en filter verversen.
Wanneer je dan zoals sommigen zeggen eerst gaat rijden voor je je olie ververst, gooi je dan niet de drap die de hele nacht de tijd heeft gehad om naar het carter te zakken weer opnieuw door je motor?

Of is het dan het beste om meteen bij thuiskomst het de carterplug te verwijderen en de motor overnacht leeg te laten lopen ?
 
Even voor mijn begrip. Je komt met je motor thuis en je zet hem weg met warme olie die dan vervolgens naar onder in het carter zakt.

de volgende dag wil je je olie en filter verversen.
Wanneer je dan zoals sommigen zeggen eerst gaat rijden voor je je olie ververst, gooi je dan niet de drap die de hele nacht de tijd heeft gehad om naar het carter te zakken weer opnieuw door je motor?

Of is het dan het beste om meteen bij thuiskomst het de carterplug te verwijderen en de motor overnacht leeg te laten lopen ?
100 GIF by AT&T
 
Terug
Bovenaan Onderaan