Olie niveau hoger na vullen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ja duh denk je.
Maar voor het eerst zelf de olie vervangen. Motor eerst even warm laten lopen. Olie er uit laten lopen, ook filter vervangen.
Alvast wat olie in het nieuwe filter geplaatst en toen olie bijgevuld.
2-3 minuten laten lopen en toen peil gechecked en deze was wat te laag, toen 200ml erbij en nog eens 2-3 minuten laten lopen en toen was het peil exact tussen min en Max.

Vervolgens half uurtje gereden en ik kom terug en nu is het peil net boven Max en zal ik dus wat moeten aftappen.
Enig idee hoe dit kan en hoe ik dit in de toekomst mogelijk kan voorkomen?

Ik had de indruk dat de olie best oud was, voelde erg vet aan tov de nieuwe olie. Ook zat er een originele Yamaha filter op, zegt dit dat het filter nooit vervangen is of vervangen garages de filters met originele Yamaha filters, geen onderhoudsboekje beschikbaar.
 

Bijlagen

  • B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    156,9 KB · Weergaven: 24
Even voor mijn begrip. Je komt met je motor thuis en je zet hem weg met warme olie die dan vervolgens naar onder in het carter zakt.

de volgende dag wil je je olie en filter verversen.
Wanneer je dan zoals sommigen zeggen eerst gaat rijden voor je je olie ververst, gooi je dan niet de drap die de hele nacht de tijd heeft gehad om naar het carter te zakken weer opnieuw door je motor?

Of is het dan het beste om meteen bij thuiskomst het de carterplug te verwijderen en de motor overnacht leeg te laten lopen ?
Ik zorg altijd dat mijn pit team klaar staat met de bokkies. Dan knal ik hem voor ik de werkplaats nog een paar keer in de begrenzer zodat de olie super heet is! Dan doen ze terwijl ik nog bijna rij de paddockstands er onder en schiet de derde persoon onder het Carter om de plug eronderuit te draaien. Hij heeft wel lashandschoenen aan want tis keiheet jonguh! Alle troep zie je mee stomen!. Daarna verse action olie dr in en gaan!
 
Ik reed laatst van Rèswèk maar Utrecht binnendoor. Daar ben ik in totaal 24 motorrijders tegengekomen met totaal inelkaargedraaide blokken. Een spoor van afgebroken drijfstangen, zuigerhemden nokkenassen en klepgeleiders achterlatend. Uit navraag bij deze motorrijders bleek dat ze allemaal op de verkeerde manier een oliewissel hadden uitgevoerd. Wees er asjeblieft verdomd secuur in. Doe het anders net als ik. Met geen enkele regel of regelmaat...

Vaak ben je te bang.
 
Ik zorg altijd dat mijn pit team klaar staat met de bokkies. Dan knal ik hem voor ik de werkplaats nog een paar keer in de begrenzer zodat de olie super heet is! Dan doen ze terwijl ik nog bijna rij de paddockstands er onder en schiet de derde persoon onder het Carter om de plug eronderuit te draaien. Hij heeft wel lashandschoenen aan want tis keiheet jonguh! Alle troep zie je mee stomen!. Daarna verse action olie dr in en gaan!
En dit allemaal binnen dertig seconde _O-
 
Het is wel leuk als de klep van een eventuele oliekoeler open is en deze ook leeg stroomt. Boven de 60°C meestal. 8-)
Wederom, je zet dat ding na de laatste rit in de schuur,garage, onder een doek. Whatever. Dan is ie warm. Dan stroomt die olie koeler toch ook leeg ?

Waarom dan opnieuw warmrijden waarbij de koeler weer wordt gevuld om deze dan bij thuiskomst weer leeg te laten stromen. All seems a bit redundant to me
 
Wederom, je zet dat ding na de laatste rit in de schuur,garage, onder een doek. Whatever. Dan is ie warm. Dan stroomt die olie koeler toch ook leeg ?

Waarom dan opnieuw warmrijden waarbij de koeler weer wordt gevuld om deze dan bij thuiskomst weer leeg te laten stromen. All seems a bit redundant to me
Er is eens tegen mij gezegd dat ik er op moest letten dat de temperatuur boven de 60°C komt, anders heb je niet alle olie eruit omdat de thermostaat nog dicht zit. Dan kan er ook geen lucht door het systeem lopen.
Net zoals je je tong op een rietje houdt en daardoor vloeistof stopt tegen het weglopen. :)
 
Van de thermostaat van een oliekoeler weet ik het niet maar zit daar ook niet een klein gatteke in?
Ik durf niet voor alle motoren te spreken, maar als ik mijn BMW start, een minuut laat draaien (genoeg om de oliekoeler te vullen) en hem dan uitzet en in de hoek parkeer meer ik twee weken later nog steeds een sterk verlaagd oliepeil in het carter. In ieder geval bij een BMW R1150R blijft er een behoorlijke hoeveelheid olie in de koeler achter als hij draait en niet de gelegenheid krijgt om op temperatuur te komen.
 
Wederom, je zet dat ding na de laatste rit in de schuur,garage, onder een doek. Whatever. Dan is ie warm. Dan stroomt die olie koeler toch ook leeg ?

Waarom dan opnieuw warmrijden waarbij de koeler weer wordt gevuld om deze dan bij thuiskomst weer leeg te laten stromen. All seems a bit redundant to me
Valide punt. Overigens vraag ik me ook af waarom je/men niet gewoon bij thuiskomst na een gewone rit een bak onder de motor zet en de aftapplug er uit draait....
 
Bezonken vuil zit in je oliefilter schat! ;)
Probeer eens uit te leggen hoe BEZONKEN vuil in je oliefilter geraakt?

Alle olie die door je filter gaat is opgepompt door de oliepomp.
De aanzuigopening daarvan zit een stuk boven de bodem,je oliepomp kan dus onmogelijk iets opzuigen dat op de bodem ligt.
Zoals de naam zegt ligt bezonken vuil op de bodem.
Dus hoe geraakt dat bezonken vuil in je filter?
 
Valide punt. Overigens vraag ik me ook af waarom je/men niet gewoon bij thuiskomst na een gewone rit een bak onder de motor zet en de aftapplug er uit draait....
Omdat het plan ook na enkele maanden stilstand kan ontstaan. :)
Toen mijn motor bezorgd werd stond hij ook enkele maanden stil, heb een andere dailey driver.
De eerste keer koud ververst, later een keer warm.

Ik meet eigenlijk nooit verschillen warm/koud verversen.
Bij de circuitbike komt het wel vaker voor. :)
 
Omdat het plan ook na enkele maanden stilstand kan ontstaan. :)
Daar heb je op zich een punt. Dat komt bij mij zelden/nooit voor.
Voor mij zijn ze alle vier "dailey driver" en rijden ze in principe alle vier eens per week "voldoende om goed warm te worden". Hooguit bij noodweer, ziekte of groot onderhoud staat er wel eens eentje een of twee weken stil. (en ik geef eerlijk toe dat dat dit jaar door de coronacrisis vaker voorkomt dan voorheen).

Desondanks vraag ik me dan nog steeds af waarom die oliewissel niet nog 1 rit kan wachten als de motor al meerdere maanden stil staat. Zo hard gaat olie in enkele maanden (ik denk dat je hier de winterstalling bedoelt) nou ook weer niet achteruit.
 
Ik weet ik heb een middeleeuwse motor ( Harley shovelhead)
Laat de olie eruit , olie filter er uit
Dan nieuwe olie er in en dan start ik hem ( zonder olie filter )
Als er dan geen zwarte olie mee uit komt ( oliefilter aansluiting) en de olie blank wordt doe ik de motor uit
Filter erop en op peil brengen
Met die procedure komt er een kwart litertje ouwe olie extra uit
Klinkt overdreven maar ach het is hobby en ik heb de tijd
 
Ik weet ik heb een middeleeuwse motor ( Harley shovelhead)
Laat de olie eruit , olie filter er uit
Dan nieuwe olie er in en dan start ik hem ( zonder olie filter )
Als er dan geen zwarte olie mee uit komt ( oliefilter aansluiting) en de olie blank wordt doe ik de motor uit
Filter erop en op peil brengen
Met die procedure komt er een kwart litertje ouwe olie extra uit
Klinkt overdreven maar ach het is hobby en ik heb de tijd
Nauwkeurig, maar een beetje Ingewikkeld hoor. Mijn KMZ is nog "middeleeuwsiger" : die heeft helemaal geen oliefilter en een klein cartertje met weinig olie. Die moet dus nogal eens gewisseld worden: iedere 2000 kilometer en omdat ik er nogal veel mee rijd dus eensper twee maanden. Ik heb daar een procedure met een hoog gehalte aan toegepaste luiheid voor ontwikkeld:

Bij thuiskomst schuif ik een bak er onder en draai de aftapplug er uit. Plug schoonmaken en op het zadel leggen. Daarna laat ik de motor in mijn garagehok achter en ga het huis binnen. Als ik de motor weer nodig heb is het enkele uren verder of de volgende ochtend. Dan draai ik de plug er weer in, giet 1,4 liter olie naar binnen in de wetenschap dat dat een oliepeil "80% van het niveau tussen minimaal en maximaal" oplevert, schuif de bak(zo'n ecotainer) weg en starten maar. Vier minuten werk in de zomer en vijf in de winter (dan is de olie dikker en duurt het opnieuw vullen langer). Mits ik rustig aan doe... ;)
 
Probeer eens uit te leggen hoe BEZONKEN vuil in je oliefilter geraakt?

Alle olie die door je filter gaat is opgepompt door de oliepomp.
De aanzuigopening daarvan zit een stuk boven de bodem,je oliepomp kan dus onmogelijk iets opzuigen dat op de bodem ligt.
Zoals de naam zegt ligt bezonken vuil op de bodem.
Dus hoe geraakt dat bezonken vuil in je filter?
In Holland hebben ze blijkbaar andere motoren Luc :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan