Olie niveau hoger na vullen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ja duh denk je.
Maar voor het eerst zelf de olie vervangen. Motor eerst even warm laten lopen. Olie er uit laten lopen, ook filter vervangen.
Alvast wat olie in het nieuwe filter geplaatst en toen olie bijgevuld.
2-3 minuten laten lopen en toen peil gechecked en deze was wat te laag, toen 200ml erbij en nog eens 2-3 minuten laten lopen en toen was het peil exact tussen min en Max.

Vervolgens half uurtje gereden en ik kom terug en nu is het peil net boven Max en zal ik dus wat moeten aftappen.
Enig idee hoe dit kan en hoe ik dit in de toekomst mogelijk kan voorkomen?

Ik had de indruk dat de olie best oud was, voelde erg vet aan tov de nieuwe olie. Ook zat er een originele Yamaha filter op, zegt dit dat het filter nooit vervangen is of vervangen garages de filters met originele Yamaha filters, geen onderhoudsboekje beschikbaar.
 

Bijlagen

  • B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    156,9 KB · Weergaven: 24
Probeer eens uit te leggen hoe BEZONKEN vuil in je oliefilter geraakt?

Alle olie die door je filter gaat is opgepompt door de oliepomp.
De aanzuigopening daarvan zit een stuk boven de bodem,je oliepomp kan dus onmogelijk iets opzuigen dat op de bodem ligt.
Zoals de naam zegt ligt bezonken vuil op de bodem.
Dus hoe geraakt dat bezonken vuil in je filter?
Één van de taken van motorolie is vuil op te nemen en mee te nemen naar het oliefilter.
Maar ik laat hem ook leeglopen na een rit met de vuldop verwijderd en laat hem een hele nacht (of langer) uitdruppen. Ik vervang elke oliewissel het oliefilter en ik giet het oliefilter vol olie voor ik hem monteer. Dan vul ik hem tot Max en laat hem op de startmotor draaien tot hij oliedruk heeft. Dan vul ik hem nog een keer tot Max en start ik hem, laat hem warm draaien, even rusten en vul hem weer tot Max.
Erg overdreven allemaal. Het is een hobby. Maar koud aftappen kan ook hoor. Het duurt alleen wat langer. Lekker belangrijk.

Ik heb een keer een blok moeten splitsen ivm kapotte versnellingsbak. Er lag nergens bezinksel. Ik zou me er niet druk over maken.
 
Daar heb je op zich een punt. Dat komt bij mij zelden/nooit voor.
Voor mij zijn ze alle vier "dailey driver" en rijden ze in principe alle vier eens per week "voldoende om goed warm te worden". Hooguit bij noodweer, ziekte of groot onderhoud staat er wel eens eentje een of twee weken stil. (en ik geef eerlijk toe dat dat dit jaar door de coronacrisis vaker voorkomt dan voorheen).

Desondanks vraag ik me dan nog steeds af waarom die oliewissel niet nog 1 rit kan wachten als de motor al meerdere maanden stil staat. Zo hard gaat olie in enkele maanden (ik denk dat je hier de winterstalling bedoelt) nou ook weer niet achteruit.
Ik heb een motorfiets die maar eens in de drie-vier maanden rijdt.
Maar ook midden in de winter wel een keer buiten komt.
Juist de zomer wat minder, want dan rij ik i.v.m. circuitdagen wat meer op de andere.
Dus voor mij is het dan ook maar één rit.
Je kan op een andere dag e.a. rustig voorbereiden en niet buiten in het donker.
Dan staat hij of de anderen er weer lekker klaar voor.
En ik ben de kok van het huis, dus s'avonds thuis komen is pas echt werk. :+ ;)
 
Ik weet ik heb een middeleeuwse motor ( Harley shovelhead)
Laat de olie eruit , olie filter er uit
Dan nieuwe olie er in en dan start ik hem ( zonder olie filter )
Als er dan geen zwarte olie mee uit komt ( oliefilter aansluiting) en de olie blank wordt doe ik de motor uit
Filter erop en op peil brengen
Met die procedure komt er een kwart litertje ouwe olie extra uit
Klinkt overdreven maar ach het is hobby en ik heb de tijd
Als jouw Shovel uit de Middeleeuwen komt, dan is mijn ouwe zijkleppert préhistorisch...die heeft niet eens een oliefilter..
En de olie komt zelden boven de 60 graden uit..
Gewoon dop uit de tank, en leeg laten lubberen (liefst in het bos, net als vroegah 🤪).
En eens per twee jaar de olietank even uitspoelen met een beetje diesel ofzo.
Doet hem prima zo al 75 jaar...
 
Laatst bewerkt:
De enige reden dat er aangeraden wordt om met warme motor af te tappen is omdat het dan er sneller uitloopt.
Dit omdat men in de garage of dealer geen tijd heeft om te wachten tot alles eruit is.
Heb bij autodealers gezien dat de plug er weer ingedraaid wordt als er nog niet alles uit is. Hup hup snel.
Daarom doe ik het voortaan zelf wel. Is goedkoper en beter.
Dat is ook de reden dat ik, omdat ik tijd zat heb, de hele nacht, of nog langer, laat uitdruppen.
Het vuil dat op de bodem ligt gaat er als eerste uit.
 
De enige reden dat er aangeraden wordt om met warme motor af te tappen is omdat het dan er sneller uitloopt.
Dit omdat men in de garage of dealer geen tijd heeft om te wachten tot alles eruit is.
Heb bij autodealers gezien dat de plug er weer ingedraaid wordt als er nog niet alles uit is. Hup hup snel.
Daarom doe ik het voortaan zelf wel. Is goedkoper en beter.
Dat is ook de reden dat ik, omdat ik tijd zat heb, de hele nacht, of nog langer, laat uitdruppen.
Het vuil dat op de bodem ligt gaat er als eerste uit.
Exact
clayton keller hockey GIF by NHL on NBC Sports



 
Laatst bewerkt:
Dat het verschil tussen hete en koude olie erg klein is als het door een gat van 1cm moet geloof ik wel maar daar ging het niet om. Hete olie lost makkelijker vet e.d. op en neemt het daardoor beter vuil mee. Hete olie heeft een dunnere film en er zal minder aan de wanden en de bodem blijven hechten.
 
Even voor mijn begrip. Je komt met je motor thuis en je zet hem weg met warme olie die dan vervolgens naar onder in het carter zakt.

de volgende dag wil je je olie en filter verversen.
Wanneer je dan zoals sommigen zeggen eerst gaat rijden voor je je olie ververst, gooi je dan niet de drap die de hele nacht de tijd heeft gehad om naar het carter te zakken weer opnieuw door je motor?

Of is het dan het beste om meteen bij thuiskomst het de carterplug te verwijderen en de motor overnacht leeg te laten lopen ?
Ja dat is het beste
 
Dat het verschil tussen hete en koude olie erg klein is als het door een gat van 1cm moet geloof ik wel maar daar ging het niet om. Hete olie lost makkelijker vet e.d. op en neemt het daardoor beter vuil mee. Hete olie heeft een dunnere film en er zal minder aan de wanden en de bodem blijven hechten.
Én hete olie bevriest niet :N
 
Oliewissel doe ik zelf het liefst met een warm blok.. Maar even wat anders.. Als ik een andere fiets aanschaf wil ik tijdens de eerste grote beurt wel doorgaans de oliepan verwijderen om het aanzuigfilter van de oliepomp te inspecteren.. Dan kom je meestal achter de staat van onderhoud.. Sommigen zijn schoon, maar sommigen laten ook overdadige resten van stukjes (vloeibare) pakking zien in het aanzuigfilter naar de oliepomp.. Daarnaast restanten van die oliedopjes die je van de vulhals moet trekken, restjes folie die je dient te verwijderen van de oliefles, noem maar op..
 
je geeft iemand gelijk die zegt dat er vuil op de bodem ligt , terwijl dat toch in de filter zou moeten zitten ... :')

en een filmpje vanop youtube dat volgens mij door Trump zijn campagneteam gemaakt is zou een bewijs moeten zijn ...
warme olie loopt als water koude olie niet. maar hij heeft wel al blokken open gedaan hoor ... _O-

volgens mij is er ooit een aflevering van SouthPark gemaakt over jou met James Cameron in de hoofdrol :Y en nee, jij was niet James.
 
Laatst bewerkt:
@TS.
Wat je gedaan hebt is goed, maar wacht de volgende keer als je dit weer doet wat langer met peilen en geef de olie de tijd om weer terug te stromen/lekken in het carter (als dit zo voorgeschreven is).

Maar zoals al eerder gezegd is kun je met die klats extra gewoon rijden hoor.
 
Laatst bewerkt:
In de handleiding van mijn VX800'93 staat dat de olie heet moet worden afgetapt omdat alle olie er dan goed uit komt. Ze zullen er bij Suzuki verstand van hebben dus doe ik het ook zo. Ik mik er ook nog even een beetje verse olie in om alle troep er uit te krijgen en dan komt er toch nog wel wat vuile olie mee.
20180820_140422.jpg
 
In de handleiding van mijn VX800'93 staat dat de olie heet moet worden afgetapt omdat alle olie er dan goed uit komt. Ze zullen er bij Suzuki verstand van hebben dus doe ik het ook zo. Ik mik er ook nog even een beetje verse olie in om alle troep er uit te krijgen en dan komt er toch nog wel wat vuile olie mee. Bekijk bijlage 1571948
Ik duw hem nog een paar keer diep de voorvork in met de plug er onder uit.
En hou de motor verschillende keren schuin links en rechts. Scheelt ook nog een berg.
Dat gaat bij jou dan weer niet. :+ ;)
 
Bij de overslagmotoren is het natuurlijk uit den boze, maar als ik bij de bitakten de laatste rotzooi wat de koppeling achterlaat er uit wil hebben top ik na aftappen op met 1 liter ATF, rij daar wat beschaafde O-) rondjes mee en verwissel de ATF voor bell Ray gearsaver SAE80W, wat de overslagmotoren en ook niet in willen hebben... Die liter ATF gebruik ik meerdere keren.
Hele verhaal slaat natuurlijk nergens op, maar om weer te geven dat een bitakt toch wel degelijk anders is dan zo'n overslagmotor

Heb ik niet eens gelezen dat de overslagmotoren gereinigd worden met diesel???
 
rijd gewoon met die ATF ipv al die moeite te doen. en ATF veroorzaakt ook nog eens minder weerstand.
iedere automatische bak van een thermische heftruck zit vol met tandwielen en koppelingsplaten, en de ATF olie blijft daar héééél lang inzitten (ok, heeft wel een filter).
 
Oh, jahoor, ik heb ook mijn kilometers gemaakt met ATF, is perfecte olie voor een bitact. Ben eigenliojk met ATF begonnen vanwegen het niet voorhanden zijn van een duidelijke olie voor de tweetakt, die tijd heb ik jaren naar tevredenheid met ATF gereden. Op enig moment kruiste de Bell Ray SAE80W gearsaver mijn pad en ben ik dat gaan gebruiken. Als ik aan een wissel tor ben en dat zou niet voorhanden zijn aat er net o makkelijk weer ATF in. Qua prijs scheelt het niet veel, in die zin: ATF is ook niet goedkoop.
 
Heb ik niet eens gelezen dat de overslagmotoren gereinigd worden met diesel???
Een collega bij een scheepsdiesel revisie bedrijf vertelde dat ze bij een ander bedrijf waar hij werkte aan vrachtwagens spoelden met diesel. :Y
Is toch ook olie zei hij er dan met een vragende en logische blik bij. :+
 
Olie met lagere viscositeit blijft veel minder plakken aan de wanden. Het verschil tussen aftappen met koude olie en warme olie kan zomaar 100-200 ml schelen wat in je blok achterblijft.

Dat lijkt op zich geen probleem, maar de oxidatiesnelheid van je nieuwe olie neem exponentieel toe naarmate er meer oude olie achter blijft. Dus ook voor de levensduur van je nieuwe olie is het beter dat er zoveel mogelijk oude olie uit je blok gaat.

Dat alle vuil in het oliefilter terechtkomt is echt wishful thinking. Als dat zo was zouden de smeerintervallen veel en veel langer kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan