Olie niveau hoger na vullen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ja duh denk je.
Maar voor het eerst zelf de olie vervangen. Motor eerst even warm laten lopen. Olie er uit laten lopen, ook filter vervangen.
Alvast wat olie in het nieuwe filter geplaatst en toen olie bijgevuld.
2-3 minuten laten lopen en toen peil gechecked en deze was wat te laag, toen 200ml erbij en nog eens 2-3 minuten laten lopen en toen was het peil exact tussen min en Max.

Vervolgens half uurtje gereden en ik kom terug en nu is het peil net boven Max en zal ik dus wat moeten aftappen.
Enig idee hoe dit kan en hoe ik dit in de toekomst mogelijk kan voorkomen?

Ik had de indruk dat de olie best oud was, voelde erg vet aan tov de nieuwe olie. Ook zat er een originele Yamaha filter op, zegt dit dat het filter nooit vervangen is of vervangen garages de filters met originele Yamaha filters, geen onderhoudsboekje beschikbaar.
 

Bijlagen

  • B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    B20BDC3D-AC3E-4F61-A8C2-E6EE7786A3F1.jpeg
    156,9 KB · Weergaven: 24
Ik zou het mooi zo laten, zoals ook al door anderen is aangegeven..
Dat iets boven max kan ècht geen kwaad, je krukas draait niet meteen in de olie á la TX750.
Ik vul een oliefilter eigenlijk nooit met olie voordat ik hem monteer als deze vlak of bijna vlak op het blok zit, zoals bij veel motoren en auto's.
Even de bobine uitschakelen en starten totdat je olielamp uitgaat, alvorens je daadwerkelijk kunt starten.
 
eerste persoon meervoud, maar waarschijnlijk wil je horen dat jij daar niet bijhoort :+

Maar interesse: wat doe jij voor interval aanhouden? Uit je retorische vraag mag ik misschien opmaken dat jij ook niet door de regeltjes geindoctrineerd bent.

Ik hoor vast wel ergens bij ;-)

Ik ververs 1x per jaar. Ik rij tegenwoordig veel en veel minder vanwege rugproblemen, dus 1x per jaar en dan haal ik vaak nog niet eens mijn kilometers (6K en 10K)
 
Mis je het niet? Heeft het met de rug te maken?

Pushing Bellray engine oil to the limits. ✊😎
Af en toe mis ik het wel, maar het gevoel van been there, done that en mezelf toch wel een paar keer serieus opgevouwen doet me het dan opeens minder missen :). En ja, mijn rug heeft er geen zin meer in, dus uit lijfbehoud maar niet meer gummen. Jij nog wel vol aan de bak zo te zien?
 
Af en toe mis ik het wel, maar het gevoel van been there, done that en mezelf toch wel een paar keer serieus opgevouwen doet me het dan opeens minder missen :). En ja, mijn rug heeft er geen zin meer in, dus uit lijfbehoud maar niet meer gummen. Jij nog wel vol aan de bak zo te zien?
Ik heb na tien jaar inderdaad ineens de pace te pakken. Kunnen ook de medicijnen zijn voor mijn NAH als gevolg van een verkeersongeval. :+ Ook wel een keer hard gefaald daardoor, maar ik probeer me niet klein te laten krijgen door beperkingen. Roeien met de riemen die ik heb. ;)
 
Koude olie is meestal 10w. Warme olie 40w. Hoe kan warme olie dan dunner zijn? Er zitten additieven in waardoor de olie bij een koude motor sneller door het blok gaat.
Vaak zijn ze zelfs even dik. 40w is op bepaalde temperaturen even dik als 10w

Kijk deze video maar eens, die legt het prima uit:
 
Koude olie is meestal 10w. Warme olie 40w. Hoe kan warme olie dan dunner zijn? Er zitten additieven in waardoor de olie bij een koude motor sneller door het blok gaat.

de getallen voor en na de W wijzen op de viscositeit en hebben niets te maken met hoe vloeibaar olie is als ze warm is.
hoe lager de getallen hoe beter de olie geschikt is voor gebruik in koudere omgevingstemperatuur.
10w is singlegrade olie en alleen geschikt bij temperaturen die bij die 10 horen
10w40 is multigrade en is geschikt voor gebruik over een range van temperaturen die bij de range 10-40 horen

even googelen op multigeade oils explained en je zal wel meer info en de bijhorende temperaturen vinden.
 
Koude olie is meestal 10w. Warme olie 40w. Hoe kan warme olie dan dunner zijn? Er zitten additieven in waardoor de olie bij een koude motor sneller door het blok gaat.
Volgens mij is de basisolie 10W voor een goede start van motorblokken die niet dagen/weken/maanden stationair draaien.
De additieven zitten er in om de olie de smeerfilmsterkte te geven op bedrijfstemperatuur. ;)

Knipsel18.jpg
 
Laatst bewerkt:
de getallen voor en na de W wijzen op de viscositeit en hebben niets te maken met hoe vloeibaar olie is als ze warm is.
hoe lager de getallen hoe beter de olie geschikt is voor gebruik in koudere omgevingstemperatuur.
10w is singlegrade olie en alleen geschikt bij temperaturen die bij die 10 horen
10w40 is multigrade en is geschikt voor gebruik over een range van temperaturen die bij de range 10-40 horen

even googelen op multigeade oils explained en je zal wel meer info en de bijhorende temperaturen vinden.
Viscositeit heeft in dit geval alles te maken met hoe vloeibaar een olie is. Zowel bij lage als hoge temperaturen. Voor hoge temp geldt de "directe" viscositeit, voor lage temp de verpompbaarheid (indirect ook de viscositeit).
 

Bijlagen

  • Afbeelding1x.jpg
    Afbeelding1x.jpg
    30 KB · Weergaven: 6
Een olie heeft een temperatuur-bereik waarbinnen het een bepaalde viscositeit heeft, en die wordt vastgesteld door de motorfabrikant.
Om een olie over een breder bereik goed te kunnen laten functioneren is de multigrade ontwikkeld.
Dat olie dus een bepaalde temperatuur moet hebben om goed te werken is dus dom gel*l, want dan zou elk motorblok kapot draaien bij koudstart en tijdens de opwarmfase.
Oliedruk zakt ook naarmate de olie warmer en dunner wordt, dat is op oliedrukmeters ook goed te zien.

Mijn oude fietsen presteren het best op singlegrade SAE50, gaan zelfs lekken op multigrade olieën..
Het moet een verdomd hete zomerdag zijn wil de olietemperatuur van m'n zijklepper boven de 65 graden C uitkomen
 
Viscositeit heeft in dit geval alles te maken met hoe vloeibaar een olie is. Zowel bij lage als hoge temperaturen. Voor hoge temp geldt de "directe" viscositeit, voor lage temp de verpompbaarheid (indirect ook de viscositeit).
ik heb niks "fouts" gezegd en ga er niet over beginnen zagen, daar is een olie-topic over dat ik van mij leven niet open trek.
 
ik heb niks "fouts" gezegd en ga er niet over beginnen zagen, daar is een olie-topic over dat ik van mij leven niet open trek.

"de getallen voor en na de W wijzen op de viscositeit en hebben niets te maken met hoe vloeibaar olie is als ze warm is."

Bovenstaande postte jij. In de tabel is te lezen dat het tweede getal de kinematische viscoiteit bereft bij 100 graden C. Dus ik vond de juiste informatie posten wel gepast. Hoewel ik veel minder actief ben op MF dan voorheen ben ik gewend dat olievragen/topics per definitie uitmonden in discussies en dat mag. Het is net als voetbal. Iedereen heeft er verstand van.

Het gaat mij niet om persoonlijke aanvallen of wie er "gelijk" heeft. Binnen de techniek (en toevallig zijn smeermiddelen mijn vakgebied) post ik graag feiten en zoveel mogelijk objectieve info zodat mensen zelf een conclusie kunnen trekken.

Het is gewoon tenenkrommend wat mensen posten over smeermiddelen en "van horen zeggen". En dan krijg ik jeuk :Y
 
Ik dacht dat dit een topic was over het verschil in oliepeil na kort laten lopen, en na een stukje rijden... :+

Laat de discussie, hoe interessant voor sommigen dan ook, over olie viscositeiten, even achterwegen heren. Dat mag in het grote olie topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan