olie nu al zwart

Ja dat is normaal...

Vervuiling van verbrandingsgassen en slijtage van de motor...kan geen kwaad=normaal...

Daarom moet het om de zoveel ververst worden...olie en filter.
 
Wanneer je altijd met een goede olie rijdt zul je idd minder snel weer zwarte olie hebben, reinigende eigenschappen zijn dan wat beter lijkt me.
Maar als je zo lang doorrijd dattie pikzwart is zul je dat blijven hebben, je tapt nooit alle oude olie af.Blijft altijd wel een 150 á 250 cc achter!
 
Maar als ie reinigende eigenschappen heeft dan zou
die toch juist eerder zwart moeten worden?

Kan me trouwens voorstellen dat als je een natte
koppeling hebt, het wat eerder zwart wordt.Aan die
kant waar het kijkglaasje zit, zit ook de koppeling volgens mij.
Je kan 'm eens doorspoelen met schone olie, kost wat liters, maar dan is alle rotzooi eruit.
 
-goede olie erin = licht tot donker bruin
-slechte olie = ook licht tot donker bruin
-goede olie erin nadat je altijd op slechte olie hebt gereden = donker tot zwart
dit omdat de goede olie een groot reinigend vermogen heeft en alle lak en verbrandings afzettingen die veroorzaakt zijn door de slechte olie verwijderd.
hierdoor kan er ook tijdelijk een hoger olie verbruik zijn.
het kan zelfs zo erg zijn dat de losgeweekte delen voor je aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten = kassa .
meestal is het niet verstandig om zonder reden over te schakelen naar een ander olie.
 
Mijn fiets heeft pas 11000 km gelopen en is van `99, is dat dan al oud?
Verbruik van olie is tot nu toe nul komma nul(zover ik kan zien)
Maar goed dat doorspoelen lijkt me wel een goed idee. Ook al mag het een beetje overdreven onderhoud zijn , beter te veel als te weinig.
Niet dan?
Weet eigenlijk niet wat ze bij de dealer erin hebben gegooid.
Heb een aantal topics hierover gelezen en mijn
eigen ervaring met model-motoren en met zundapp,
is dat de motor perfect schoonblijft.
Ben alleen bang voor verstoppingen zoals vermeld en een slippende koppeling, maar er moet uiteindelijk toch volsyntheet in. Dan maar wat
aanloopproblemen.
Dacht aan shell of castrol (heb ik hier meedere goede ervaringen over gelezen)
 
...
Maar goed dat doorspoelen lijkt me wel een goed idee. Ook al mag het een beetje overdreven onderhoud zijn , beter te veel als te weinig.
Niet dan?
...

Je kunt ook met een tandenborstel en petroleum al die vettigheid uit je blok poetsen :P .

Doorspoelen is zonde van de olie. Je kunt die olie beter gebruiken om wat eerder te verversen i.p.v. de normale interval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan