Olie peilen bij Yamaha XTZ 660

Xt

Rookie
12 aug 2006
3
0
Leiderdorp
Hallo beste forumbewoners,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Yamaha XTZ 660 bj 1991.
Bij de koop van de motor zat geen instructiemanual.

Ik weet dat de XT motorren werken op het z.g. Dry sump systeem.

De vraag is hoe kan je op een correcte manier het oliepeil controleren?
(warmdraaien of niet??)

Groet

Xt
 
Mag ik vragen hoe jij daaraan komt? het is een dry-sump.

Volgens internetinformatie is het dry sump systeem gebasserd op het feit dat
de er geen carterpan is waarin de olie aanwezig is, maar dat deze via een pomp in een aparte tank of de framebuizen wordt opgeslagen framebuizen dienen tevens om de motorolie af te koelen.
Of klopt deze informatie niet??

Groet

Xt
 
Volgens internetinformatie is het dry sump systeem gebasserd op het feit dat
de er geen carterpan is waarin de olie aanwezig is, maar dat deze via een pomp in een aparte tank of de framebuizen wordt opgeslagen framebuizen dienen tevens om de motorolie af te koelen.
Of klopt deze informatie niet??

Groet

Xt

Ja klopt, duccie748 was in de war met een wetsump.
 
En vergeet niet dat je voor het peilen de peilstok er niet meer in draait. Dus bij warme motor: afzetten, peilstok eruit draaien, afvegen, en er in terug steken, NIET ERIN DRAAIEN!
Veel succes met deze geweldige machine (heb er zelf 2).
 
Laatst bewerkt:
Hee hallo.
Ben net terug van mijn (2e) vakantie. Ik heb het nog een paar weken heel druk, moet aan de XTZ's nog even wat sleutelen (heb vermoedelijk een klepseal opgerookt in Spanje), maar dan moet ik de beloofde route maar eens even uitwerken. Er zitten hier rond de voormalige vuilnisbelt nog wat paadjes langs sloten die ik even wil verkennen, kijken hoe ver je kan komen.
 
Hee hallo.
Ben net terug van mijn (2e) vakantie. Ik heb het nog een paar weken heel druk, moet aan de XTZ's nog even wat sleutelen (heb vermoedelijk een klepseal opgerookt in Spanje), maar dan moet ik de beloofde route maar eens even uitwerken. Er zitten hier rond de voormalige vuilnisbelt nog wat paadjes langs sloten die ik even wil verkennen, kijken hoe ver je kan komen.
Leuk om te horen dat je er nog steeds mee bezig bent Jaap :)
 
Leuk om te horen dat je er nog steeds mee bezig bent Jaap :)

Hallo allen,

Hartelijk bedankt voor de reacties.
Olie is nu op de correcte manier gepeild en er zat dus iets te veel olie in
(is er nu dus reeds uitgehaald)
Ik denk dat de vorige eigenaar ook niet helemaal bewust was van de goede manier om het oliepeil van deze motor te meten.

Nogmaals bedankt!!

groet

Xt
 
Terug
Bovenaan Onderaan