Olie peilen

d68

Liefst een K
6 mrt 2003
24
2
Kan het zijn dat als je na een flinke rit en daarna een 3 uur afkoelen de olie peilt dat het peil dan (veel) lager is dan als je dat doet 's ochtends?
 
Ik weet niet of je vraag stelling helemaal goed is...bedoel je 's ochtends voor of na de rit????? als het de ochtend voor de rit is is het idd een olie boot is het 's ochtend na de rit is nog niet alle olie gezakt of.. verkeerd gepeilt?
 
Als je 3 uur na de laatste rit peilt heb je minder olie dan 'sochtends?
Sja. Ik mag aannemen dat alle olie dan wel weer na beneden is gezakt en dat de motor even koud is als in de ochtend.
Dussuh, zou toch eens even kijken of je echt goed peilt (helemaal recht houden, scheelt een hoop ;) ) Btw, beste peilen is toch met warme motor, en dan enkele minuten laten staan :? (volgens koekblikboekje)... Ben benieuwd naar olieverbruik :9
 
Zal nog eens opnieuw proberen: na rit (=warme motor) uurtje laten afkoelen en dan peilen. Dan moet het niveau tussen de twee streepjes staan. Dit is de correcte procedure, toch?

btw wat is precies een "olie bootje"?

thx
 
oilboat.gif
 
Ciao,

Als je alleen kan peilen neem ik aan dat de motor op de middenbok staat?

Zorg er wel voor dat de motor dan goed vertikaal staat, een beetje scheve stoeptegel kan ook al een hoop uitmaken.

(ik heb alleen een Jiffy, heb dus hulp nodig bij het peilen)

You're welcome ;)

Freez
 
Ciao,

Als je alleen kan peilen neem ik aan dat de motor op de middenbok staat?

Zorg er wel voor dat de motor dan goed vertikaal staat, een beetje scheve stoeptegel kan ook al een hoop uitmaken.

(ik heb alleen een Jiffy, heb dus hulp nodig bij het peilen)

You're welcome ;)

Freez
Rechts van de motor op één knie gaan zitten, motor bij het stuur (eventueel rem inknijpen) en kontje vastpakken, voorzichtig naar je toe trekken tot hij recht staat, en het peilglaasje bekijken 1), motor voorzichtig weer op z'n jiffy laten zakken.

1)[me]Kofferrek heeft dan meestal nog de volgende extra stappen: motor voorzichtig weer op z'n jiffy laten zakken, peilglaasje schoonmaken, motor weer naar zicht toetrekken |( [/me]
 
Rechts van de motor op één knie gaan zitten, motor bij het stuur (eventueel rem inknijpen) en kontje vastpakken, voorzichtig naar je toe trekken tot hij recht staat, en het peilglaasje bekijken 1), motor voorzichtig weer op z'n jiffy laten zakken.

1)[me]Kofferrek heeft dan meestal nog de volgende extra stappen: motor voorzichtig weer op z'n jiffy laten zakken, peilglaasje schoonmaken, motor weer naar zicht toetrekken |( [/me]

Hallo,

'N honda cb sevenfifty heeft geen peilglas, maar een normale peilstok, en zijn vind ik zelf ook een beetje lastig te peilen.
Als ik een rit ermee heb gemaakt, is het peil na +/- 10 minuten wachten ook lager als wanneer ik de volgende ochtend weer eens kijk.

Wat ik heb gedaan is na het warm draaien 10 minuten gewacht, toen het peil op maximum gebracht en dan voortaan maar met warme motor en na 10 minuten wachten peilen (blijf nu dus netjes goed staan).

Net even gekeken in het orginele handboekje en daar raden ze het zo dus ook aan :)

M.vr.gr

Rene
 
Terug
Bovenaan Onderaan