Olie peilen

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Kun je je olie ook peilen als 'ie een dag stilgestaan heeft (helemaal koud), of moet je m dan toch eerst ff warm laten lopen en paar minuten wachten?
 
Kun je je olie ook peilen als 'ie een dag stilgestaan heeft (helemaal koud), of moet je m dan toch eerst ff warm laten lopen en paar minuten wachten?

Ja hoor, de olie is alleen wat dikker, maar dat is af en toe ook handig. Blijft het tenminste ook wat aan je de peilstok hangen.

[edit]ff potentieel vieze gedachten opwekkend woordgebruik gewijzigd[/edit]
 
Hangt van je motor af!
Volgens mij moet je op een andere manier peilen met een drysump systeem dan met een wetsump.
Ook de plaats waar de merkjes zitten maakt dan uit: Is de constructeur uit gegaan van peilen met warme motor (of in elk geval, een motor die gedraaid heeft en dus niet alle olie in het carter, dan is dus het niveau in koude toestand dus over het max streepje heen) of met een koude motor? (alle olie in het carter).
 
Hangt van je motor af!
Volgens mij moet je op een andere manier peilen met een drysump systeem dan met een wetsump.
Ook de plaats waar de merkjes zitten maakt dan uit: Is de constructeur uit gegaan van peilen met warme motor (of in elk geval, een motor die gedraaid heeft en dus niet alle olie in het carter, dan is dus het niveau in koude toestand dus over het max streepje heen) of met een koude motor? (alle olie in het carter).
Idd. Als je geen gewoon carter hebt, is het een ander verhaal. Zo moet je meen ik bij een Mille kort nadat ie gedraaid heeft peilen. Maar als je een motor hebt met een normaal carter, lijkt het mij dat het weinig uitmaakt of je een paar minuten wacht nadat ie gelopen heeft voordat je peilt of dat je het de volgende dag doet. Als ie gelopen heeft is de olie warm en dus zal verreweg de meeste olie in de eerste minu(u)t(en) teruglopen het carter in. Lijkt mij dat er na een uur niet veel meer olie meer teruggelopen zal zijn dan na een minuut of 5. Je moet alleen niet direct nadat ie gelopen heeft peilen.
 
Idd. Als je geen gewoon carter hebt, is het een ander verhaal. Zo moet je meen ik bij een Mille kort nadat ie gedraaid heeft peilen. Maar als je een motor hebt met een normaal carter, lijkt het mij dat het weinig uitmaakt of je een paar minuten wacht nadat ie gelopen heeft voordat je peilt of dat je het de volgende dag doet. Als ie gelopen heeft is de olie warm en dus zal verreweg de meeste olie in de eerste minu(u)t(en) teruglopen het carter in. Lijkt mij dat er na een uur niet veel meer olie meer teruggelopen zal zijn dan na een minuut of 5. Je moet alleen niet direct nadat ie gelopen heeft peilen.

Ik weet niet wat een 'gewoon carter' is, maar was idd vanuit gegaan dat t niet veel uitmaakte om na 10min of na 2 dagen te peilen.
 
Ik weet niet wat een 'gewoon carter' is, maar was idd vanuit gegaan dat t niet veel uitmaakte om na 10min of na 2 dagen te peilen.
Met een 'gewoon' carter doel ik op een carter dat onderaan je motorblok hangt, zogezegd. Dit in tegenstelling tot fietsen waarbij de olie bijvoorbeeld in het frame wordt opgeslagen of dry sump motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan