olie probleem of niet ??

23 aug 2008
5
0
hallo allemaal ik ben marinus

ik heb vandaag een xv 920 gekocht en denk even de olie naarkijken !
er zat veel te veel in en het was helemaal vermenkt met benzine !!!!!!!!

nu is mijn vraag .... hoe is dat nu mogelijk ???? naar mijn weten kan dit niet
heb ik dat even mis

wie o wie kan mij hier wat over vertellen wat er mis is ik snap hier niets van ???????
de afstelling van de carbarateurs is niet wat het zijn moet daar is wel wat mis mee !!!

ik hoor graaaag wat meer hier over !!
 
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Vooral omdat je zelf iets hierboven juist aangeeft dat je er eigenlijk helemaal geen verstand van hebt.

Hoe weet je eigenlijk dat de olie met benzine vermengd was? Zat er veel meer in het blok dan maximum op je oliepijl? Was het echt dun en schraal? Of rook het gewoon een beetje naar benzine? Als het eerste waar is dan is je carburateur gaan overstromen en is alles via een klep het blok in gelopen. Olie zeker vervangen en absoluut niet meer mee rijden voordat je dat gedaan hebt
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Vooral omdat je zelf iets hierboven juist aangeeft dat je er eigenlijk helemaal geen verstand van hebt.

Hoe weet je eigenlijk dat de olie met benzine vermengd was? Zat er veel meer in het blok dan maximum op je oliepijl? Was het echt dun en schraal? Of rook het gewoon een beetje naar benzine? Als het eerste waar is dan is je carburateur gaan overstromen en is alles via een klep het blok in gelopen. Olie zeker vervangen en absoluut niet meer mee rijden voordat je dat gedaan hebt


bij het aftappen kwam er iets meer dan 5 lieter uit en wat zo dun als water
ik heb niet veel kijk op het blok uit elkaar halen en dat soort dingen
de afstelling kom ik wel uit :]
 
Hoi, leuk dat je je even voorstelt........ -O-

Maarre, hoelang heeft de motor stilgestaan ?

Als ik jou was zou ik gewoon nieuwe olie erin doen en lekker een stuk gaan rijden.
Dan verdampt het restant van de oude benzine en is de olie niet meer verdund.

Tevens ff een busje carb reiniger door de benzine doen en de carburatieur worden weer schoon.

Moch dit niet helpen, kun je altijd nog je carbs uitmekaar halen.
 
Hoi, leuk dat je je even voorstelt........ -O-

Maarre, hoelang heeft de motor stilgestaan ?

Als ik jou was zou ik gewoon nieuwe olie erin doen en lekker een stuk gaan rijden.
Dan verdampt het restant van de oude benzine en is de olie niet meer verdund.

Tevens ff een busje carb reiniger door de benzine doen en de carburatieur worden weer schoon.

Mocht dit niet helpen, kun je altijd nog je carbs uitmekaar halen.

En dat is leuk werk bij de 920 :X

( ik heb er 2 gehad...)

Je kraan heeft ongetwijfeld op PRI gestaan, of je kraan is defect en is zonder onderdruk open blijven staan.....

Normaal zouden dan je vlotternaalden moeten afsluiten, maar die zijn dan waarschijnlijk vervuild/verkeerd afgesteld...... dus ook checken.

Kraan op ON stand,ff testen, trek een slang los zonder dat de motor loopt.

Heb je wel benzine in de ON stand en loopt de motor niet dan zul je de kranen moeten reviseren.

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)
 
hallo allemaal ik ben marinus

ik heb vandaag een xv 920 gekocht en denk even de olie naarkijken !
er zat veel te veel in en het was helemaal vermenkt met benzine !!!!!!!!

nu is mijn vraag .... hoe is dat nu mogelijk ???? naar mijn weten kan dit niet
heb ik dat even mis

wie o wie kan mij hier wat over vertellen wat er mis is ik snap hier niets van ???????
de afstelling van de carbarateurs is niet wat het zijn moet daar is wel wat mis mee !!!

ik hoor graaaag wat meer hier over !!

Kunnen meerdere oorzaken zijn.
In ieder geval GEEN olieprobleem zoals je topic titel luidt.

Wel met je benzinetoevoer of wellicht zuigerveren versleten o.i.d.

1 ding weet je wel ckr.. Kan geen koelwater zijn :P
 
Benzine die, door overlopen van de carbs, in de cilinders terecht komt zakt vanzelf het carter in.
Dan kan ook bij niet versteten zuigers en zuigerveren omdat benzine zo dun vloeibaar is.
Het kruipt simpelweg overal doorheen.
Als de motor een poos heeft stilgestaan heeft de benzine de alle gelegenheid gehad naar het carter te gaan, net zo lang totdat dat helemaal vol staat.

Maar wat nu te doen, nadat het mengsel van olie en benzine is afgetapt (en de benz.kraan idd niet lekt)?
Bij aftappen olie blijft er altijd een zekere hoeveelheid in het blok achter, ook al heb je (natuurlijk) het oliefilter ook gedemonteerd.
In dit geval dus een zekere hoeveelheid olie/benzine mengsel.

Als je nu een nieuw filter monteert en er nieuwe olie in het blok zit, dan moet je mi een keer "spoelen".
D.i. de motor op bedrijfstemp. laten komen (ermee rijden) en dan nogmaals olie aftappen en het filter leeg laten lopen.
Dan weer vullen met vers spul.

Zit ik goed, of is spoelen overbodig?
 
Ach de benzine die achterblijft is minimaal als er nieuwe olie in zit.

Bij een stuk rijden wordt de olie warm en verdampt het benzine-restantje vanzelf via de carterontluchting.

Wel ff het oliefilter leeggieten of vervangen.
 
Benzine die, door overlopen van de carbs, in de cilinders terecht komt zakt vanzelf het carter in.
Dan kan ook bij niet versteten zuigers en zuigerveren omdat benzine zo dun vloeibaar is.
Het kruipt simpelweg overal doorheen.
Als de motor een poos heeft stilgestaan heeft de benzine de alle gelegenheid gehad naar het carter te gaan, net zo lang totdat dat helemaal vol staat.

Maar wat nu te doen, nadat het mengsel van olie en benzine is afgetapt (en de benz.kraan idd niet lekt)?
Bij aftappen olie blijft er altijd een zekere hoeveelheid in het blok achter, ook al heb je (natuurlijk) het oliefilter ook gedemonteerd.
In dit geval dus een zekere hoeveelheid olie/benzine mengsel.

Als je nu een nieuw filter monteert en er nieuwe olie in het blok zit, dan moet je mi een keer "spoelen".
D.i. de motor op bedrijfstemp. laten komen (ermee rijden) en dan nogmaals olie aftappen en het filter leeg laten lopen.
Dan weer vullen met vers spul.

Zit ik goed, of is spoelen overbodig?

:^

Ik ben zelf liever "safe than sorry"

dus ik zou zelf ook spoelen, al was het alleen al omdat de nieuwe olie de oude troep opneemt, die ik dan vervolgens weer dump omdat je dus weer een nieuwe olie wissel doet.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Heerlijk die XV's *D

ik zou in dit geval zowiezo de carbs demonteren en schoonmaken, de kans dat de vlotter(s) blijven hangen op vuil blijft aanwezig


XV1100+XV700+XV920=XV2720

_O- _O- _O-

Sloop al die blokken onder de fietsen vandaan, zet ze op een rijtje en je hebt een V6 met een inhoud van 2720 CC, prak die handel onder 1 fiets en je bent dé man !

Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens meegemaakt( niet bij XV maar goed het zou ook kunnen) dat het luchtfilterhuis vol liep met benzine bij stilstand en lekkage van de benzinekraan, en dan loopt de benzine via de carterontluchting het carter in
 
Terug
Bovenaan Onderaan