olie probleem Yamaha WR400

Fullthrottle

MF'er
3 jun 2006
159
0
Munstergeleen
Ik heb sinds kort een lekkage aan mijn motorblok.

allereerst zal ik even uitleggen waar het overgaat :
Aan de bovenzijde van de kop van het blok van mijn Yamaha WR400 van '99 zit een ontluchtingslang. (als het motorblok loopt dan voel ik hier lucht uitkomen)

deze loop eerst een stuk naar boven en dan weer naar onderen langs het motorblok naar beneden.

Het probleem :
als ik gereden heb en de motor staat uit dan lopen er olie druppels uit dit slangetje. Met als gevolg dat ik iederekeer een olie vlekje onder de motor heb.

Het olie peil heb ik alsvolgd gecontroleerd :
motor warm laten lopen uitzetten en controleren.

Hoe kan het komen dat hij aan de bovenzijde van het blok olie er uit gooit?
Hoe kan ik dit verhelpen ?

Met vriendelijke groet,

Robin Nieling
 
Is het niet gewoon je overloop? Gewoon beetje vocht met olie...niks om je druk om te maken....
(blijft een yamaha....heb het zelf ook)
 
Meestal is het zo dat wanneer de zuigerveren en of zuiger versleten is dat je meer onderdruk krijgt. Het gevolg is dan meer olie via de carterontluchting naar buiten. Dus ff zuigertje checken.
 
oei das minder! met controleren bedoelje de zuiger uitbouwen en dan kijken hoe hij uit ziet en opmeten?

Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig ? heb tot nu toe alleen nog maar een Honda XR600 gereviseerd.

greetz Robin
 
Laatst bewerkt:
Het kan best meevallen. Je kunt eerst even de compressie meten. Mocht die goed zijn dan zou ik die slang gewoon afknippen voor het punt dat hij weer naar beneden gaat. Dan een oud luchtfilter kapot knippen en met een ti-wrap aan t uiteinde van de slang bevestigen, zodat er geen zand in kan. Dan kan hij zn druk goed kwijt, evt vocht kan weg en hij zal niet meer lekken.
 
Heb je het zelf al eens geprobeerd, compressie meten bij een 1 cyl :? Dat werkt niet echt lekker hoor.


Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd met een 1 cilinder, dus ik weet niet of het makkelijk of moeilijk gaat. Maar ik neem aan dat je bij een 1 cilinder nog steeds een compressiemeter nodig hebt om de compressie te meten :)
 
Dit snap ik niet zo goed. Het gaat hier toch om een offroad motor. Ik zie wel vaker topics over problemen met enduro's in O&A. Het probleem is dat veel mensen uit O&A niet in deze forums kijken. Ik alleen omdat TS een nieuw topic heeft geopend en zei dat zn topic verdwenen was.
Waar is O&A anders voor??
 
owkeeey dan kan ik dus beter naar een werkplaats gaan want voor 1 keer temeten ga ik niet zoon ding aanschaffen

zijn er ergens gegevens te vinden aan welke waarden hij moet voldoen?
of staat dit in het werkplaats handboek.


@paulus ik snap het ook niet echt ik was mijn topic in eens kwijt!
 
Laatst bewerkt:
volgens mij heb jij helemaal geen probleem.
als de compressie van een eenpitter niet goed is merk je dat echt wel.

die slang waar de olie uit komt is van de carterontluchting.
die hoort normaal gesproken op het luchtfilter aangesloten.
als je geen luchtfilterkast meer hebt steek je hem gewoon in een red bull blikje om de druppels op te vangen.
door die slang gaat oliedamp, dat condenseert.
 
ja idd als je compressieverlies hebt merk je dat wel, maar dan moet je wel iets om te vergelijken hebben. Als je je motor met slechte compressie koopt (je zal niet de eerste zijn)..... wat dacht je daarnaast nog van een automatische decompressie.....
Die slang nooit in je luchtfilter steken! Gewoon een filtertje op monteren of een stukje schuimfilter met een ti-wrap eraan knutselen.
 
ja idd als je compressieverlies hebt merk je dat wel, maar dan moet je wel iets om te vergelijken hebben. Als je je motor met slechte compressie koopt (je zal niet de eerste zijn)..... wat dacht je daarnaast nog van een automatische decompressie.....
Die slang nooit in je luchtfilter steken! Gewoon een filtertje op monteren of een stukje schuimfilter met een ti-wrap eraan knutselen.

die slang zit bij elke straatfiets in het luchtfilterhuis.
als de zuiger het cartervolume verkleint pompt hij dus telkens 400cc extra lucht in je luchtfilterhuis.
net op het moment van aanzuigen dus.

ergens voor 1970, toen we nog geen milieu hadden, liep de carterontluchting gewoon langs je achterspatbord of boven je kettingwiel de vrije buitenlucht in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan