olie probleem

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
vandaag controleerde ik de olie:
net op tijd denk ik want veeel te weinig (zou de motor daarom zoveel verbruiken de laatste tijd? :? )
--> dus naar de winkel om olie, ik was in een haast dus nam ik direct castrol 4-takt olie, volledig synthetisch want naar 't schijnt is dat de beste en smering is nu eenmaal belangerijk dus het mag wat meer kosten

nu heb ik niet gelet op dit:
die olie is 5w - 40 en eigenlijk moet er 10w- 40 in,
kan die olie er toch in en is ze net beter dan die 10w-40 of moet het exact hetgeen zijn zoals op de motor vermeld?

hulp is welgekomen

indien er toch 10w -40 in moet heb ik alvast een litertje olie te koop staan '(
 
Op zich kan er gewoon 5W40 in. Deze olie is wat dunner bij koude temperaturen dan 10W40.

Het probleem is echter dat je wanneer je gaat bijschenken er twee soorten olie in je blok zitten. Of deze goed mixen weet ik niet, misschien gaat het wel schuimen en dat wil je echt niet! Ik zou ff een litertje 10W40 eringooien en die 5W40 bewaren voor wanneer je olie gaat verversen. Die 5W40 zijn zeer geschikt voor hoogtoerige sportmotoren.
 
ik weet niet wat voor olie er nu in zit, de moto is 2dehands gekocht en al binnengeweest op een onderhoud bij een betrouwbare garagist dus ik zal maar gokken dat hij er ook synthetische heeft ingegoten, en ivm. dat bruisen dat is makkelijk te controleren na enkele km's

wat ik gehoord heb is dat een motor bij rodage mineraal olie nodig heeft (om te kunnen roderen, scherpe kanten eraf)
eens gerodeerd is het beter met vol synthetisch want dat zou minder slijtage geven

[ Dit Bericht is bewerkt door: jonas op 2001-06-12 21:01 ]
 
waar je wel aan moet denken...is wanneer je dunnere olie neemt, dat je dan meer je motor hoort.

Dikkere olie voor `s zomers, dunnere olie voor `s winters is het beste...

Waar je ook op moet letten is de SAE waarde...is ie SG of...ben het ff vergeten |(

iig dit is dus het prijsverschil tussen goedkopere en duurdere olieën!!!
 

Bij de oude fietsen moet je mineraal smeren. Bij de minder oude fietsen ( zoals mijn RF) smeerje half syntheet. En bij de nieuwe smeer je vol syntheet. Zou je in een oudere fiest een vol synth. gooien zal deze super goed schoonmaken. Je zal dan merken dat er overal een beetje ruimte op gaat komen en dat je blok beduidend meer herrie gaat maken! ( mee gemaak bij een kennins met een Blade )


 
Al het bovenstaande is ok.

geen verschillende soorten mengen, zelfde soort van ander merk maakt minder uit, maar ik vul altijd bij met zelfde merk.

Bij oudere motoren is het onzin om dure vol synth. te gebruiken.
Het gebruik van vol synth. is trouwens toch wel een beetje omstreden, je moet bv. met deze olie niet je motor inrijden.

Ik gebruik in mijn R1 half synth., geen problemen en er staat 41.000 km op. En geloof me, als mijn motor problemen heeft met mijn rijstijl had die maar geen motor moeten worden.

See you

 
Tip:

Mineralenolie+mineralen olie samen= oke!
Syntetisch+Syntetisch=oke!
Syntetisch+Mineralen= niet okee!
maar die oke's hoeven niet oke te zijn want ieder merk heeft zijn eigen toevoegingen en die kunnen elkaar in de weg zitten..

En te "goeie" olie in oude motorblokken werkt ook niet... is vaak te snel dun en krijg je olieverbruik.... daar doe je halfords olie in van 17 gulden de 5 liter.

Mijn raspaardje krijgt niets dan het beste, gelukkig gaan er maar 2 liter in :)
 
Ik merkte op dat mijn FZR(1990) behoorlijk wat olie begint te verbruiken, 0,5l op 1000 km. Er staat 43000 km op de teller.

Nu gebruik ik vol syntetish, maar als ik het goed begrijp kan ik net zo goed half synt. gebruiken. Kan hierdoor het verbuik teruglopen?

Als dit het geval is, kan ik die half synt. gewoon erbij gooien, of moet ik dan eerst mijn olie(+filter) verversen?
 
Ik merkte op dat mijn FZR(1990) behoorlijk wat olie begint te verbruiken, 0,5l op 1000 km. Er staat 43000 km op de teller.

Nu gebruik ik vol syntetish, maar als ik het goed begrijp kan ik net zo goed half synt. gebruiken. Kan hierdoor het verbuik teruglopen?

Als dit het geval is, kan ik die half synt. gewoon erbij gooien, of moet ik dan eerst mijn olie(+filter) verversen?

Niet erbij gooien, wel ipv en dan ook filter verwisselen.

Vaak is het zo dat een motor fiets alleen op 5w-40 kan rijden als hij daar zijn levenlang al op rijd, anders krijg je wat verbruik.

maaruh jij hebt ook een FZR.. kijk eens of hij geen olie lekt achter het schakelpookje ? misschien heb je de zelfde keering kapot als ik (en 1000en andere fzr rijders..zie fzrarchives.com)

Maaruh ik zie iemand zeggen dat de 5w-40 dunner is als 10w-40 alstie koud is.

Dat klopt maar als hij warm is word hij nog dunner..
 
Mijn FZR staat altijd binnen, en er ligt geen olie op de grond! Ziet er allemaal droog uit gelukkig! Wel flinke rookpluimen als ik het gas open trek.

Ik hoorde van een collega dat je ook Teflon Slick F1(of zoiets :? :? ) erin kunt gooien, dit zou ervoor moeten zorgen dat er een dun laagje komt op slijtage plekken. Heeft iemand hier ervaring mee, ik bedoel, kan dat zomaar, van die rotzooi in mijn FZR :? :? :?

EDIT: Slick 50
 
Laatst bewerkt:
Halfsyntetisch kun je mengen met zowel minerale olie als vol syntetische :)

dus als je niet weet wat er in je blok zit...
gooi er gewoon halfsyntetisch bij en je zit altijd goed :}

(is bevestigd door diverse dealers: motoport Den Haag & Kruisinga in Gouda)
 
Hoi!

Zelfde probleem hadden we met de T595 van mijn man. Eén liter op 1500 kilometer...

Waarschijnlijk verkeerd oliemerk gebruikt, wel goede viscositeit. We hebben nu Castrol erin zitten en zitten nog in de 'testfase'. Mocht dit niet werken, dan kan er iets mis zijn met je carterontluchting, misschien moet de keerring vervangen worden? Of je zuigerveer is naar de kl*te, maar dat is niet het eerste waaraan je denken moet. (aldus citeer ik onze dealer)

Succes!
 
Wat zijn nou eigenlijk de oudere en de nieuwere fietsen ?

Die van mij is uit 1993 en heb er shell advance volsyntetisch in. Moet binnenkort namelijk weer eens de boel verversen dus dan zou ik nog eventueel over kunnen gaan op een andere olie.

En hoeveel liter stelt je pijlstokje eigenlijk voor ? Dus hoeveel liter (of deciliter) scheelt het van E tot F, zal wel verschillen per fiets maar neem aan dat er wel een globaal getal voor staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan