olie probleem

andy-gsxr

MF'er
18 mrt 2012
48
0
hey , ik zit met een probleempje : ik heb ne gsxr en ik ging mijn olie nakijken en myn olie is zo een beige pasta . Ik heb naar ne gast gebeld en hy zegt da er water in myne motor komt . kan dit kloppen ? ik heb de olie 4maand gelden ververst . Wat denken jullie dat het is ? alvast bedankt
 
Olie van 4 maanden gelden is natuurlijk lang nie goed nie. :')

water%20in%20engine%20oil%202-680px.jpg
 
hey , ik zit met een probleempje : ik heb ne gsxr en ik ging mijn olie nakijken en myn olie is zo een beige pasta . Ik heb naar ne gast gebeld en hy zegt da er water in myne motor komt . kan dit kloppen ? ik heb de olie 4maand gelden ververst . Wat denken jullie dat het is ? alvast bedankt

Als al mijn olie een "beige pasta" is ga ik mijn motor niet een uur lang vol belasten |( :X

Maar hoe is je KVS niveau? op peil? heb je die bij moeten vullen?
Tijdens het verversen 2 soorten olie gebruikt?
 
Als je lang genoeg roert, kun je van lood goud maken. :W


:W

Als het écht "sludge" is dan rijdt je dat vocht er weer uit door je blok gewoon eens (langere tijd) lekker op temperatuur te laten komen.

Als het KVS is (welke normaliter écht niet in de olie terecht komt, tenzij) dan kun je idd "roeren" wat je wil.
 
Laatst bewerkt:
Als al mijn olie een "beige pasta" is ga ik mijn motor niet een uur lang vol belasten |( :X
Maar hoe is je KVS niveau? op peil? heb je die bij moeten vullen?
Tijdens het verversen 2 soorten olie gebruikt?

Mee eens. Die sludge smeert niet zo heel best en wat op die dop zit zal ook wel in het carter zitten.

TS, eerst olie verversen. Controleren of het koelvloeistofniveau op peil is. Daarna kun je rijden. Rijd je motor eerst netjes op temperatuur en ga dan pas op het gas.
Die sludge wordt veroorzaakt door twee dingen: korte ritten en het te snel belasten van een koud blok. De onderdruk in het carter zorgt er voor dat de sludge, veroorzaakt door te korte ritten, nog veel sneller gevormd wordt. Dat is een goed recept voor overmatige slijtage van je blok.
Normaal heeft je blok/olie al ongeveer 15 km nodig om op bedrijfstemperatuur te komen, 's winters nog meer. Rijd je kortere stukken, dan minimaal een keer in de week een langere rit maken.
 
Laatst bewerkt:
Dit noemen ze slutch. Korte stukjes rijden in combinatie met dit koude weer. Niks om je druk over te maken. Heb me een tijd geleden ook bang laten maken over een kapotte kop pakking. Mn (nog niet aan vervanging toe) olie vervangen met nieuwe. 40 euro uit te knip en na een dag had ik die rommel weer op mn kijk glaasje zitten.
De mensen die denken dat het een mix koelvloeistof en olie is rijden wss alleen met mooi weer of kijken nooit naar hun olie pijl/dop als het weer rond de 0 graden is.
 
Laat hem eens in de schuur goed warm draaien ( met de uitlaat richting de buitendeur, anders lezen we de volgende keer dat je het niet hebt overleefd) doe ook even een stuk karton voor een deel van je radiateur.

Als de fan aanslaat, je helm op en een kilometer of 60 gaan rijden. Liefst niet te laag in toeren omdat meer toeren meer warmte in je motor brengt.

Dan thuis af laten koelen en de volgende dag weer eens kijken.

Kijk wel in je KVS tankje om te kijken of het nog mooi helder is en het peil niet gezakt is.

edit( i toegevoegd in de tekst)
 
Laatst bewerkt:
Laat hem eens in de schuur goed warm draaien ( met de uitlaat richting de buitendeur, anders lezen we de volgende keer dat je het niet hebt overleefd) doe ook even een stuk karton voor een deel van je radiateur.

Als de fan aanslaat, je helm op en een kilometer of 60 gaan rijden. Liefst net niet te laag in toeren omdat meer toeren meer warmte in je motor brengt.

Dan thuis af laten koelen en de volgende dag weer eens kijken.

Kijk wel in je KVS tankje om te kijken of het nog mooi helder is en het peil niet gezakt is.
Neem aan dat er een i-tje is weggevallen, in dit geval maakt dat een cruciaal verschil.

Na warmrijden ook oliepeil controleren. Het vocht in de olie verdampt waardoor het peil zakt.
 
Eerst kijken of de koelvloeistof op pijl is. Aangezien je zelf al aangeeft veel korte stukjes te rijden is de kans groot dat het daar door komt, dus zal de koelvloeistof hoogstwaarschijnlijk wel goed zijn. Doordat je veel kleine stukjes rijdt krijgt het vocht en condens niet de kans om te verdampen. Dit gaat zich afzetten tegen de delen van het blok die het koudst zijn/het snelst afkoelen, en over het algemeen is dat bovenaan bij de vuldop. Hierdoor ontstaat uiteindelijk sludge. Als je via de peilstok of peilglaasje kijkt of de olie zelf er nog goed uitziet hoef je dat echt niet eerst te verversen. Als echt alle olie in het carter ook helemaal beige van kleur is, dan is het een ander verhaal, maar dan is er waarschijnlijk ook meer aan de hand. Gewoon even rustig en goed warm rijden. Dan bedoel ik dus niet een kwartiertje, maar echt wel even een uur rijden. Als je in de toekomst veel kleine stukjes blijft rijden is het wel aan te raden om het blok toch regelmatig even echt warm te rijden. Zeker nu het koud is kan het echt wel even duren voordat de boel goed op bedrijfstemperatuur is. Richtlijn is ongeveer 15minuten of 15 kilometer, maar met het koude weer kan dat nog best iets langer zijn. Nog een tip, ga niet uit van de temperatuur van het koelwater (als je daar een metertje van op je dashboard hebt zitten), want water is veel sneller warm dan olie.

Edit: Stationair warm draaien zou ik persoonlijk niet doen, dan staat de boel alleen maar langer te draaien op olie die niet optimaal smeert. Dat de fan aanslaat is een leuke indicatie voor de koelvloeistof, maar dat zegt nog niks over de olie. Ik zou gewoon eerst even een paar kilometer rustig binnen de bebouwde kom rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan