olie problemen bij vfr800fi '98 help plz

edwin13387

MF'er
18 sep 2006
99
0
made
hallo,
ik heb sinds dinsdag een VFR 800 FI uit 1998 :worshippy:
JEEJ
rijd lekkerrrrrr, de 25 km terug naar huis dan

maar kom ik vandaag terug van mn werk, jaja op mn fietsiej
legt er een kleine olie vlek onder mn motor:(
ik gelijk belle, blijkt dat de olie pas gelede vervangen was en waarschijnlijk het ringetje niet...
na even naar het boutje te kijken lijkt dit te kloppen, zo vet als het maar zijn kan.

nu heb ik 3:O problemen
1
wat is het formaat van het ringetje?(dan hoef ik hem er niet eerst af te halen) en kan ik deze bij een doe t zelf of keukenzaak of zo halen.
schijnt een koper ding te zijn.

2
hoe lees je het olie pijl af in dat schermpje waar je het bijvult.
ik zie de min. en max. streep maar das alles, dus of te vol of te leeg.
maar moet er een luchtbel komen(als een rem) of gewoon het niveau(als je koelvloeistof)


3
toen ik het schroefje bekeek zag ik ook een los slangetje:O
ik hoop dat dit van bijv. een filter is. klopt het dat er vlak bij de olie-leeg-loop-schroef een los slangetje zit?
 
Heb ik eerst een vraagje aan jou: Heb je de motor particulier gekocht of via een dealer?

In het tweede geval zou ik ermee terug gaan. Om dat ringetje te vervangen moeten ze namelijk de olie aftappen. Het is een beetje lastig als je daarvoor van je moeder een schaaltje moet lenen wat dan uiteindelijk toch te klein blijkt te wezen. Olie blijft ook lang nadruppelen en het lijkt me garantiegevalletje.
Als er geen ringetje tussen zit heeft het geen zin om te proberen de moer vaster te draaien, daarmee maak je de zaak alleen maar kapot.

Ringetje kun je halen bij een motorzaak, lieftst eentje die jouw merk vertegenwoordigt.

Slangetje is wss een ontluchtingsslang. Post een foto en je hoort het.
 
thx voor de snelle reactie,
helaas is t een particulier. maar ja een afwastijl moet goed zijn.
ringetje haal ik ff morge

foto's van slangetje en schoef

img0034l.jpg

img0034l.jpg


mooie zooi of niet
 
1
Aluminium ring: binnendiameter 12mm, buitendiameter 20mm


2
Olie moet tussen beide strepen staan. Motor op middenbok en checken. Liefst een paar minuten na uitzetten motor.

3
Geen probleem, dit hoort zo. Overloop slangen.


Ring kun je vervangen zonder aftappen. Bout verwijderen en deze blijven aandrukken, met je vinger het gat dicht houden, bout met juiste ring erin en aandraaien maar. WEL een bakje d'r onder want helemaal zonder morsen gaat het niet ;)

Hou wel het juiste aanhaalmoment aan bij aandraaien, want je draait de schroefdraad snel kapot in een aluminium carter.
 
Laatst bewerkt:
thx voor de snelle reactie,
helaas is t een particulier. maar ja een afwastijl moet goed zijn.
ringetje haal ik ff morge

foto's van slangetje en schoef

[afbeelding]
[afbeelding]

mooie zooi of niet

Was je van plan om die olie er weer terug in te mikken?
Als ie net ververst is moet dat kunnen maar met een afwasteiltje is het moeilijk gieten.
Koop dan ook maar een zak kattekeien (kattebakvulling :) ) om de vervuiling binnen de perken te houden.

Plaatjes zie ik trouwens niet, wel dat ze op imageshack staan. 8-)
 
Zou wel effe naar de dealer gaan voor dat ringetje. Beetje zaak geeft die gewoon mee, zeker als je ook een busje olie meeneemt (die heb je toch nodig :) )
 
Bij het aandraaien van de bout bijvoorkeur een momentsleutel gebruiken en met het juiste moment aandraaien. Hij moet namelijk welk goed vast maar niet te vast cq afbreken.

Als het ringetje maar nieuw is past en van ALU of koper dan is het goed genoeg. Het mooiste is net zo groot als de kop ban de bout met een gat wat precies groot genoeg is om het schroefdraad door te laten.

een mm kleiner aan beide kanten is ook nog ok.

Als je de olie die er uitloopt opvangt in een schone bak kan je het gewoon weer bij de vuldop naar binnen gieten.

Overigens als ik een motorkoop (bij een particulier) dan is de eerste actie. Olie verversen en filter vervangen. Wellicht als de verkoper een recente aankoopbon van het juiste filter kan laten zien en de olie ziet er nog doorzichtig uit dat ik het achterwege zou laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan