olie, remvloeistof en koelvloeistof

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.706
86
Tilburg
Even wat kleine vraagjes aangezien ik een beurtje aan de motor ga geven. Normaliter haal ik 4 liter nieuwe olie maar ik heb nu nog 2 liter staan. De olie die ik heb (Valvoline) kan ik hier in de omgeving niet vinden. Kan ik een ander merk olie hier gewoon bij mengen mits het natuurlijk ook 10W40 is net als de valvoline?

De remvloeistof haal ik normaal altijd een nieuw flesje met als gevolg dat ik nu nog twee halve flesjes heb staan omdat er nooit zoveel in gaat. Kan ik deze gewoon gebruiken ondanks dat de verpakking natuurlijk al wel is geopend?

En als laatste, ik ga voor het eerste de koelvloeistof vervangen, makkelijk klusje maar als je het werkplaats handboek leest moet je na het aftappen van de oude vloeistof het hele systeem 2 x doorspoelen met water alvorens weer met nieuwe vloeistof te vullen. Als ik echter op het forum zoek naar beschrijvingen wordt het spoelen met water nooit gedaan. M.a.w. is dit echt nodig?

Het gaat overigens om een CBR600 van 1995. Thanks!
 
Even wat kleine vraagjes aangezien ik een beurtje aan de motor ga geven. Normaliter haal ik 4 liter nieuwe olie maar ik heb nu nog 2 liter staan. De olie die ik heb (Valvoline) kan ik hier in de omgeving niet vinden. Kan ik een ander merk olie hier gewoon bij mengen mits het natuurlijk ook 10W40 is net als de valvoline?

De remvloeistof haal ik normaal altijd een nieuw flesje met als gevolg dat ik nu nog twee halve flesjes heb staan omdat er nooit zoveel in gaat. Kan ik deze gewoon gebruiken ondanks dat de verpakking natuurlijk al wel is geopend?

En als laatste, ik ga voor het eerste de koelvloeistof vervangen, makkelijk klusje maar als je het werkplaats handboek leest moet je na het aftappen van de oude vloeistof het hele systeem 2 x doorspoelen met water alvorens weer met nieuwe vloeistof te vullen. Als ik echter op het forum zoek naar beschrijvingen wordt het spoelen met water nooit gedaan. M.a.w. is dit echt nodig?

Het gaat overigens om een CBR600 van 1995. Thanks!

Gebruik van dezelfde olie heeft altijd de voorkeur, anders waren er niet 1001 verschillende merken geweest. Toch is de kans groot dat als je mengt, het verschil niet merkbaar is... Olie kun je ook online kopen als je geen zaak in de buurt hebt die jouw olie verkoopt ;)

Geen idee of een geopende verpakking uitmaakt. Ik heb hetzelfde "probleem" gehad en heb de resterende vloeistof gewoon gebruikt (was 3 maanden daarvoor geopend) en ik merk geen verschil.

Op het forum wordt wel degelijk gesproken over spoelen van het systeem. Als elke eigenaar van jouw motor sinds 1995 alleen maar heeft bijgevuld, is het echt wel raadzaam de bende eens te spoelen. Komt een mooie zooi drek uit zo'n ding zetten als ie niet tijdig wordt schoongemaakt :Y
 
Remvloeistof is hygroscopisch en zuigt dus vocht op. Wanneer er teveel water is opgenomen werkt de Remvloeistof nog maar slecht. (net als de vloeistof die je perslot gaat vervangen).
Kortom afhankelijk van hoelang de potjes al open staan en in welke omgeving ze waren opgeslagen.

Persoonlijk zou ik het gewoon lekker in leveren bij de gemeente.

Voor een paar euro heb je een verse 1/2 liter, wat genoeg is om alle remvloeistof op je motor te vervangen :-)
 
Even wat kleine vraagjes aangezien ik een beurtje aan de motor ga geven. Normaliter haal ik 4 liter nieuwe olie maar ik heb nu nog 2 liter staan. De olie die ik heb (Valvoline) kan ik hier in de omgeving niet vinden. Kan ik een ander merk olie hier gewoon bij mengen mits het natuurlijk ook 10W40 is net als de valvoline?
In principe kan dit geen kwaad.
Mits je motorfietsolie gebruikt.
De remvloeistof haal ik normaal altijd een nieuw flesje met als gevolg dat ik nu nog twee halve flesjes heb staan omdat er nooit zoveel in gaat. Kan ik deze gewoon gebruiken ondanks dat de verpakking natuurlijk al wel is geopend?
Dat hangt van de leeftijd af. Of beter gezegd, hoeveel vocht de remvloeistof inmiddels heeft opgenomen.
Zoals gezegd is DOT3, DOT 4 en DOT 5.1 hygroscopisch; het trekt van nature vocht uit de lucht aan. Dat doet het verouderen.
Is het potje pas geleden geopend, dan is het geen probleem.

Staat het al een paar jaar: weggooien (milieustraat).
En als laatste, ik ga voor het eerste de koelvloeistof vervangen, makkelijk klusje maar als je het werkplaats handboek leest moet je na het aftappen van de oude vloeistof het hele systeem 2 x doorspoelen met water alvorens weer met nieuwe vloeistof te vullen. Als ik echter op het forum zoek naar beschrijvingen wordt het spoelen met water nooit gedaan. M.a.w. is dit echt nodig?
Het beste is van wel.
Een specialist zal zeker spoelen bij een onderhoudsbeurt.

Over het mixen van kvs: de verschillende soorten hebben ook verschillende kleuren gekregen. Als je die aanhoudt, zit je doorgaans wel goed.
Het gaat overigens om een CBR600 van 1995. Thanks!
 
Remvloeistof die open is zou ik zelf om bovengenoemde reden niet gebruiken;)

Als je het restant olie wilt gebruiken, zorg dan dat je dezelfde olie bij koopt. Dus als je nu synthetische hebt staan, koop dan ook synthetische enzovoort.

Ik koop een hoop van mn spullen bij louis.de, die bezorgen het in een paar dagen thuis.
 
voor zo'n motor zou ik dan gewoon weer olie pakken die ik heb merk verschil maakt niet veel uit als het maar de zelfde viscositeit heeft (10W40).

Remvloeistof, als het potjes gewoon dicht staan en redelijk droog opgeslagen zou ik het gewoon gebruiken.

Koelvloeistof zou ik lekker laten zitten als de motor goed koelt, je hebt meer kans dat er straks wat in je koelsysteem los schiet en dan de boel blokkeert en je pomp in elkaar draait.
Of je moet echt heel goed spoelen, spoelen en spoelen en dan niet alleen met water.

Maar goed dat zijn mijn gedachte, ligt er ook een beetje aan wat je met de motor doet.
 
Alhoewel ik de hele EU vervloek, is een van de dingen die ze verplicht hebben wel nuttig...
Motorolie die aan bepaalde eisen/gradatie voldoet, MOET zonder problemen mengbaar zijn, dit om te voorkomen dat iemand die b.v. in nederland zijn auto heeft voorzien van nieuwe olie, in italie niet stil komt te staan omdat zijn olie daar niet verkrijgbaar is,
Dus ja elke motorolie is mengbaar

Remvloeistof waar gewoon de dop op gezeten heeft, durf ik na 10 jaar nog te gebruiken, heb die wel eens nagemeten, en daar veranderd niets aan qua vochtpercentage als de dop er gewoon weer op teruggedraaid is...
Ik spreek uit persoonlijke ervaring( ik heb dan wel de toegang tot een zeer uitgebreid lab op mijn werk) en zou buiten de gevoelsmensen hier, graag andere gegevens ZIEN die andere uitkomsten bewijzen...

En spoelen kost je hooguit enkele liters water...
 
voor zo'n motor zou ik dan gewoon weer olie pakken die ik heb merk verschil maakt niet veel uit als het maar de zelfde viscositeit heeft (10W40).

:N
In principe kan dit geen kwaad.
Mits je motorfietsolie gebruikt.

zolang de olie die je gebruiken wilt in de basis geschikt is voor je motor (dus motorfiets olie ;) ) kun je alles gebruiken.
wil je 3 liter 10W40 gebruiken en 1 liter 5W30, dan kan dat.
Remvloeistof waar gewoon de dop op gezeten heeft, durf ik na 10 jaar nog te gebruiken, heb die wel eens nagemeten, en daar veranderd niets aan qua vochtpercentage als de dop er gewoon weer op teruggedraaid is...
Ik spreek uit persoonlijke ervaring( ik heb dan wel de toegang tot een zeer uitgebreid lab op mijn werk) en zou buiten de gevoelsmensen hier, graag andere gegevens ZIEN die andere uitkomsten bewijzen...
dat onderschrijft mijn eigen gevoel, ik heb ook altijd gewoon de wat oudere remvloeistof gebruikt namelijk :Y

met KVS op de kleur letten. ik weet het fijne er niet van mer er zijn soorten die niet gemengd kunnen worden met andere soorten dus voor de zekerheid lekker de zelfde kleur pakken.
 
Even wat kleine vraagjes aangezien ik een beurtje aan de motor ga geven. Normaliter haal ik 4 liter nieuwe olie maar ik heb nu nog 2 liter staan. De olie die ik heb (Valvoline) kan ik hier in de omgeving niet vinden. Kan ik een ander merk olie hier gewoon bij mengen mits het natuurlijk ook 10W40 is net als de valvoline?

De remvloeistof haal ik normaal altijd een nieuw flesje met als gevolg dat ik nu nog twee halve flesjes heb staan omdat er nooit zoveel in gaat. Kan ik deze gewoon gebruiken ondanks dat de verpakking natuurlijk al wel is geopend?

En als laatste, ik ga voor het eerste de koelvloeistof vervangen, makkelijk klusje maar als je het werkplaats handboek leest moet je na het aftappen van de oude vloeistof het hele systeem 2 x doorspoelen met water alvorens weer met nieuwe vloeistof te vullen. Als ik echter op het forum zoek naar beschrijvingen wordt het spoelen met water nooit gedaan. M.a.w. is dit echt nodig?

Het gaat overigens om een CBR600 van 1995. Thanks!

Olie liefst hetzelfde maar als de andere ook MF olie is dan kan het geen kwaad. Even zoeken op het internet als je dezelfde wil hebben.

Remvloeistof kan je geopend niet lang bewaren omdat het vocht aantrekt. Deze verouderd dus net zosnel als in je rem systeem.

Is zou zelf aan raden om door te spoelen (even te rijden met) reinigingsmiddel voor koelsystemen.
 
Remvloeistof waar gewoon de dop op gezeten heeft, durf ik na 10 jaar nog te gebruiken, heb die wel eens nagemeten, en daar veranderd niets aan qua vochtpercentage als de dop er gewoon weer op teruggedraaid is...
Ik spreek uit persoonlijke ervaring( ik heb dan wel de toegang tot een zeer uitgebreid lab op mijn werk) en zou buiten de gevoelsmensen hier, graag andere gegevens ZIEN die andere uitkomsten bewijzen...


Dus dat betekend dat de dop van zo'n potje beter afsluit dan een remsysteem dat ook nog druk verschil aan kan.

Ik geloof je wel maar ik snap het niet.
 
Laatst bewerkt:
in een f3 kun je nog wel frituurvet doen dingen zijn niet kapot te krijgen!
remvloeistof is idd hoelang je het potje al hebt staan
en koelvloeistof tjaa zelfde verhaal je krijgt die motor niet kapot dus vind het op een f3 zinloos
 
een remsysteem is niet afgesloten

het systeem is wel volledig afgesloten van de buitenlucht door het rubbertje onder het deksel (een deugdelijk systeem toch).

ook de niveau-verschillen door slijt aan de remmen worden door dit rubbertje opgevangen door de harmonike-vorm ervan : het zakt gewoon mee met het niveau.
 
een remsysteem is niet afgesloten, waar gaat de vloeistof naar toe als de remblokjes verslijten, en wat komt er in de plaats van die remvloeistof???

Dat gaat uit het reservoir die ok wel is afgesloten maar niet onder druk staat naar de leiding. Maar verdwijnen doet het niet of nauwlijks. Zelfs al zou je er wat hier en daar uit persen bij remacties dan nog komt er geen water in. Moet er wel boven het rubber in het reservoir lucht bij in komen.
 
Lijkt me een prima verklaring voor het verouderen en het kleurverschil. Maar dat verklaard niet waarom er water in komt.
Als je uitgaat van verkeerde vooronderstellingen, dan is je vraag te begrijpen.

Het is je al verteld: een remsysteem is niet 100% dicht.
In lucht zit vocht.
Dot 4 is hygroscopisch.

Als je dat combineert, dan weet je hoe eea zit :)
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb hier in de omgeving zojuist een dealer gevonden die Valvoline olie levert dus ga ik daar even langs.

Remolie staat in de schuur die nogal vochtig is dus ga ik wel een nieuw flesje halen. De koelvloeistof ga ik vervangen en even goed doorspoelen met water dan.
 
Wacht ff, Dot zoveel is idd hygroscopisch en trekt vocht aan, dat klopt. Maar als het potje/flesje goed is afgesloten kun je het wel in een emmer water bewaren. Het enige vocht dat wordt geabsorbeerd is het vocht dat in het kleine beetje lucht zit binnen het potje/flesje/flaconnetje.

Bewaar je dat 20 jaar, dan is het nog steed prima bruikbaar want chemisch verandert het niet.
 
Wacht ff, Dot zoveel is idd hygroscopisch en trekt vocht aan, dat klopt. Maar als het potje/flesje goed is afgesloten kun je het wel in een emmer water bewaren. Het enige vocht dat wordt geabsorbeerd is het vocht dat in het kleine beetje lucht zit binnen het potje/flesje/flaconnetje.

Bewaar je dat 20 jaar, dan is het nog steed prima bruikbaar want chemisch verandert het niet.
Dat was de vraag niet.

Het ging om remvloeistof in een remsysteem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan