olie, remvloeistof en koelvloeistof

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.706
86
Tilburg
Even wat kleine vraagjes aangezien ik een beurtje aan de motor ga geven. Normaliter haal ik 4 liter nieuwe olie maar ik heb nu nog 2 liter staan. De olie die ik heb (Valvoline) kan ik hier in de omgeving niet vinden. Kan ik een ander merk olie hier gewoon bij mengen mits het natuurlijk ook 10W40 is net als de valvoline?

De remvloeistof haal ik normaal altijd een nieuw flesje met als gevolg dat ik nu nog twee halve flesjes heb staan omdat er nooit zoveel in gaat. Kan ik deze gewoon gebruiken ondanks dat de verpakking natuurlijk al wel is geopend?

En als laatste, ik ga voor het eerste de koelvloeistof vervangen, makkelijk klusje maar als je het werkplaats handboek leest moet je na het aftappen van de oude vloeistof het hele systeem 2 x doorspoelen met water alvorens weer met nieuwe vloeistof te vullen. Als ik echter op het forum zoek naar beschrijvingen wordt het spoelen met water nooit gedaan. M.a.w. is dit echt nodig?

Het gaat overigens om een CBR600 van 1995. Thanks!
 
Olie verschilt is additieven en viscositeit, dat laatste is vooral belangrijk als je mengt.
Remolie is hygroscopische zowel in het systeem (= elke 2 a 3 jaar vervangen) in plastic potje weet ik niet , plastic is ook diffuus (laat stoffen door) Het probleem van water is dat het laat roesten en water kookt gemakkelijker als je een bergpas afdaalt , dan krijg je sponzige remmen.
Van koelvloeistof heb ik niet zoveel kaas gegeten, ik meen dat je kleur bij kleur moet houden. Volgens mij wordt die van een auto nooit ververst.
 
Het moet in een motor uit 1995, hij gaat de motogp niet rijden.
Al pleur je de goedkoopste rotzooi bij de action vandaan er in en je doet er vier jaar niks aan dan rijdt en remt hij nog steeds prima voor woon-werk verkeer en dat blijft hij ook keer op keer doen. Het overijverige onderhoud is nergens voor nodig als je niet op de max rijdt. Olie in de motor ivm slijtage en slippen van de koppeling zou ik er max 20.000 km in laten zitten bij normaal rustig woon-werk verkeer en eens in de 3 a 4 jaar vervangen.

In mijn twee auto's heb ik in 13 jaar tijd, een keer remvloeistof gewisseld (omdat er een leiding vervangen moest worden) en een keer de koelvloeistof (lekke kachelradiator rubber) en max 4 keer de olie. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik max 10.000 km per jaar rij. Dit jaar gaat de koelvloeistof er weer uit, want moet de distributieriem vervangen, het enige wat ik uitvoorzorg doe. We hebben geen extreme winters en zomers hier waarvoor je zo'n dramatisch onderhoudsschema voor moet aanhouden, alles on-condition. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan