Olie resten verwijderen.

Damnther

Rookie
7 jun 2019
5
8
Ik zag laatst in een filmpje dat iemand zijn olliefilter verving. Toen hij zijn oude filter er af had gehaald spoot die de plek waar het oude filter zat schoon met een spuitbus om de oude olie resten te verwijderen.

Ik ben nog een leek op het gebied van motoren en vroeg mij dus af wat voor spul dit was? Ook eventueel andere schoonmaakmiddelen en doeleinden zijn welkom!
 
Welkom,

Iedereen heeft denk ik zo zijn eigen voorkeuren.
De meeste gebruikte schoonmaakmiddelen in mijn garage zijn:

- Remreiniger voor hardnekkig vuil/vet waar je slecht bij komt ,
- Lampolie (v/d action :+ ) Gebruik ik meestal om kettingvet te verwijderen van de achterbrug en het achterwiel
- WD 40, voor diverse schoonmaakklusjes waarbij vet verwijderd moet worden
- Poorboys apc+d (all purpose cleaner + degreaser). Deze heb ik in concentraat vorm van 1 liter en meng ik zelf in een spuit flesje. Hier maak ik de meest uiteenlopende zaken mee schoon. Van blok en velgen tot aan de ramen van de garage.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag laatst in een filmpje dat iemand zijn olliefilter verving. Toen hij zijn oude filter er af had gehaald spoot die de plek waar het oude filter zat schoon met een spuitbus om de oude olie resten te verwijderen.

Ik ben nog een leek op het gebied van motoren en vroeg mij dus af wat voor spul dit was? Ook eventueel andere schoonmaakmiddelen en doeleinden zijn welkom!

Een doekje en nieuwe monteren.
 
Ik zag laatst in een filmpje dat iemand zijn olliefilter verving. Toen hij zijn oude filter er af had gehaald spoot die de plek waar het oude filter zat schoon met een spuitbus om de oude olie resten te verwijderen.

Ik ben nog een leek op het gebied van motoren en vroeg mij dus af wat voor spul dit was? Ook eventueel andere schoonmaakmiddelen en doeleinden zijn welkom!

Die spuitbus zal remmenreiniger zijn geweest. Werkt goed als bepaalde delen onder het vet/olie zitten. Maar ik weet niet of het super handig is wanneer het filter er af is. Al verdampt het spul, het lijkt me toch niet wenselijk wanneer dat het blok in gaat. Heeft er iemand een inhoudelijk argument of dit verstandig is?
 
(losse) Rommel wegpoetsen voordat t oude oliefilter er af gaat.

Olieresten op pasvlakken gewoon laten zitten. Zelfs nog even netjes verspreiden.

Na plaatsen nieuwe filter schoonpoetsen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik hoorde laatst ook al van iemand remreiniger te gebruiken inderdaad. Ik wou het een beetje oppervlakkig erop spuiten om zo grotendeels v.d resten weg te krijgen. Daarna het nieuwe filter insmeren en erop knallen.
 
@HighKing /care. Net alsof iedereen hier elkaar kent ofzo. Of dat een nieuw iemand door de ballotage commissie moet 8)7
Nee, maar we zijn hier wel een groep mensen die elkaar toch wel gaan kennen, via het forum. Het is geen ballotage commissie, maar zo weet iedereen wel wie wie is. Het is gewoon wat gewoon is vind ik. Ik heb er verder geen problemen mee hoor @Damnther , zie het niet als kritiek jegens jou. Er komen hier zoveel mensen met slechts 1 vraag, en daarna verdwijnen ze, zonder enige feedback te geven. Vandaar de vraag van @HighKing om je even voor te stellen.
On-topic, ik maak gewoon het gedeelte schoon met een lap, oude olie eraf, en dan monteren dat oliefilter, met verse olie op de rubberen ring. En natuurlijk je oude olie aftappen terwijl je motor nog warm is, dan krijg je het meeste eruit. :)
 
Ik maak bij oliefilterwissel helemaal nix schoon. Dat heeft compleet geen nut omdat er overal in je blok allemaal oude olie achterblijft... Behalve bij mijn FZR1000 natuurlijk, waar met een verbruik van -gemeten- 1:1600 nooit geen oliewissel meer hoeft te gebeuren.
Als je het echt schoon wil hebben zou je er verse olie in moeten gooien, rondje rijden en dan weer alles vervangen... Gekkenwerk... en dan nog :N

De tweetakten reinig ik wel, daar gaat regelmatig ATF in, daarna weer Bell Ray Gearsaver SAE80
 
Gewoon vuil wat eventueel om het oude filter zit eerst zo goed mogelijk
verwijderen,daarna oude filter er af en eventueel het filterpasvlak met een doekje schoonwrijven,de afdichtring met een beetje olie invetten
en met de hand vastdraaien en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan