Olie samen met spoel ?

Dimitri

Die hard MF'er
15 mei 2002
275
0
Borne
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje , ik heb een gs500e met aan de linker kant een catter waarop een spoel is gemonteert , die spoel gaat in een rond magneet die aan word gedreven door een aantal tandwielen , nou is mijn vraag hoort daar olie op te staan.
Zo ja hoeveel dan , staat de spoel ook onderder de olie ?

alvast bedankt !!!
 
Hoi Dimitri,

Ja, dat carterdeel staat "staat onder olie". Daar zit je start koppeling en (in autotermen) je dynamo. Suzuki Dynamo is een statische spoel (die zit dus vastgeschroefd in je carterdeksel) en de magneet draait rond, zit direct aan je krukas.
Suzuki heeft niet zo'n goede ervaring met hun stator - gelijkrichter - spanningsregelaar, en hebben ooit besloten om de stator in olie te laten draaien voor extra koeling.

Dus dit was een verassing bij het openschroeven dat er aan alle kanten olie uitpiste ;) ;) ? Troost je, was het bij mij ook '( !! Werkplaatshandboekje doet wonderen. Zorg wel dat je je pakking weer netjes op zijn plaats krijgt.

Groet,
John
 
lijkt me niet dat elektra in de olie moet staan :?

Nee, dat idee had ik ook. Zie vorige post. Alleen Suzuki dacht daar anders over. Spoelen zitten overigens dicht ingepakt in gegoten harsachtige substantie, dus die olie is er alleen voor stator koeling, en veroorzaakt daar heus geen sluiting.

Hoeveel olie moet daar staan ? Gewoon carter dicht , olie peilen en eventueel bijvullen.


cu,
John
 
Geen enkel probleem

koperdraad = 6-8 keer gelakt
Verder alles ingegoten in een epoxy (oliebestendig) en onder vacuum ingegoten.

Er zijn vele voorbeelden te noemen waarin water/olie in combinatie met elektra is....

Een grote transformator die zorg moet dragen voor transport van elektra MOET zelfs door olie worden omringd (voor koeling)
 
En sinds wanneer is olie een geleider? (misschien als je olie er al 500.000km inzit en sterk vervuild is met alu-deeltjes :? )
Moest ie nou in koelwater staan dan...
En zoals gezegd worden hoogspannings-transformatoren ook gekoeld door olie.
 
En sinds wanneer is olie een geleider? (misschien als je olie er al 500.000km inzit en sterk vervuild is met alu-deeltjes :? )
Moest ie nou in koelwater staan dan...
En zoals gezegd worden hoogspannings-transformatoren ook gekoeld door olie.

Idd... olie en olieprodukten geleiden niet.

(ook altijd een probleem met magnetische flowmeters)
 
Idd... olie en olieprodukten geleiden niet.

(ook altijd een probleem met magnetische flowmeters)

En echt water geleid ook niet...

Maar klopt. Bij m'n Soes zitten de magneten in het vliegwiel, en de spoelen vast aan het dynamodeksel. Alles zit in soort spul ingepakt en staat gewoon in de niet geleidende olie.

Dus alles klopt...
 
Het klopt dat de boel in de olie staat
Bij de oudere suzuki`s wilde dat wel eens een probleem geven na de winter
Als hij weg gezet werd met oude olie er in kon de lak van de dynamo aangetast worden en overleed
Dat scheen te komen doordat olie verzuurt/veroudert en dan de lak aantast
Dus bij een winterstop zou ik hem weg zetten met nieuwe olie er in
Het is een kleine moeite en een groot plezier

Ik heb zelf een gsx1100e gehad en diversen xren is mij dat aangeraden
Hij heeft het altijd goed gedaan
Misschien heb je er wat aan
De olie van tegenwoordig is wel beter maar je weet maar nooit
 
Terug
Bovenaan Onderaan