Olie schraapveer

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
125
vinkeveen
Allen,
Na een cilinderrevisie is mijn Beverly heeft veel olie gaan verbruiken. In eerste instantie dacht ik dat het olieverbruik door de cilinderkop kwam, mogelijk klepseals vergeten te installeren? Dit bleek achteraf toch niet het geval, uit voorzorg vervang ik de cilinderkop voor een donor exemplaar.

Met het vergelijken van de nieuwe en gebruikte cilinder viel mij de olieschraapveer van de nieuwe zuiger op. Dit ziet er echt anders uit dan mijn oude olieschraapveer. Met name het linker gedeelte naast de opening. Daar zou iets van een groefje moeten zitten, maar lijkt weggesleten te zijn?

De cilinder heeft nu 2000 kilometer gelopen, mijn cilinder met 100.000 kilometer ziet er aan de binnenkant beter uit. Ik mis de hoonringen in de nieuwe cilinder, in mijn donorcilinder met 11k is dit nog duidelijk te zien. Wie weet of dit model olieschraapring vaker wordt gebruikt, of heb ik hier te maken met een maandagochtend exemplaar?

Mish
Olie schraapring 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je foto doet het niet?

Als de hoon sporen nu al weg zijn is er sowieso iets niet goed gegaan.
Zit er een oliesproeier onder de zuiger?
 
Heee, nu wel hoop ik. Ja, er zit een oliesproeier die de onderkant van de zuiger afkoelt/ smeert.
 
Foto doet het nu wel.
Is de slotspeling voor montage gecontroleerd? En hoe is deze nu?

Nogmaals de oliesproeier? Die zuiger ziet er ook uit alsof hij veel te kort smering heeft gehad..
 
He Erwin, bedankt voor je snelle reactie. Probleem is begonnen dat mijn voetpakking ging lekken na 98k. Gelijk een nieuwe cilinder en zuiger gemonteerd, vanaf dat moment een gigantisch olieverbruik (1 liter op 400 km). Ik heb een reserve cilinderkop en cilinder, maar wil weten waar dit probleem vandaan komt. Na demontage van de nieuwe cilinder valt mij de hoge slijtage op en de aparte oliekeerring. Het zit dus in de cilinder of clinderkop (olieverbruik), maar deze slijtageplekken kan ik niet aan voorbijgaan.

Oliesproeiers zijn zichtbaar, ik weet niet of ze het doen. De oliekeerring sluit wel volledig, doordat er een binnenring aanwezig is, is het even goed opletten met installeren.


Sproeier.jpg
 
Lijkt mij een duidelijk geval van oliegebrek. De reden is zo lastig te bepalen, maar ik zou kijken of je oliepomp goed werkt en de oliekanalen allemaal vrij zijn.
Wat ik mij afvraag is waarom hij na zo'n kilometerstand ineens begint te lekken bij de voetpakking, dat gebeurt niet zomaar.
 
He Erwin, bedankt voor je snelle reactie. Probleem is begonnen dat mijn voetpakking ging lekken na 98k. Gelijk een nieuwe cilinder en zuiger gemonteerd, vanaf dat moment een gigantisch olieverbruik (1 liter op 400 km). Ik heb een reserve cilinderkop en cilinder, maar wil weten waar dit probleem vandaan komt. Na demontage van de nieuwe cilinder valt mij de hoge slijtage op en de aparte oliekeerring. Het zit dus in de cilinder of clinderkop (olieverbruik), maar deze slijtageplekken kan ik niet aan voorbijgaan.

Oliesproeiers zijn zichtbaar, ik weet niet of ze het doen. De oliekeerring sluit wel volledig, doordat er een binnenring aanwezig is, is het even goed opletten met installeren.


Bekijk bijlage 1430891

De linker is een oliekanaal naar de kop lijkt mij.
De rechter is degene die de zuiger/cilinderwand spoelt. Het kan zijn dat deze verstopt of het kanaal deels geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld slijpsel.

Zijn in de kop nog sporen van smering gebrek te zien?
Er zat wel voldoende olie in en het lampje heeft niet gebrand?

Ik zou in ieder geval de staat van de oliepomp, aanzuigzeef en kanalen eerst maar eens heel goed controleren.

Hoe was de maatvoering van de cilinder, zuiger en veren?
 
He Erwin,
Bedankt voor je reactie. Nee, in de cilinderkop zijn geen sporen van slijtage te zien. Olieverbruik is dus na de revisie enorm toegenomen, maar nooit te weinig olie gehad. Ik controleerde dagelijks de stand. Hoe kan ik de oliepomp en sproeiers/ zeefjes controleren? Ik weet dat er een oliezeefje in het vliegwiel huis zit, dit is allemaal 1500 kilometer schoongemaakt. Thanks. M
 
Terug
Bovenaan Onderaan