Olie + starten? (CB350F)

Freaky Maus

MF veteraan
2 sep 2003
1.832
0
Hoi, ik heb even een vraag.

Ik heb de afgelopen tijd wat aan m'n CB gesleuteld om al het onderhoud weer goed te krijgen(kleppen stellen/nokkenasketting stellen/synchroniseren/carburateurs afstellen/nieuwe bougies).

Alles staat dus redelijk goed afgesteld(behalve de ontsteking, daar moet ik nog naar kijken maar dat lijkt mij eigenlijk niet het probleem omdat deze volgens mij gewoon redelijk goed staat). Nu heb ik laatst mij olie vervangen van semi-synthetische 10W40 naar mineraal 20W50(maximum wat erin mag boven de 15 graden).

Nu heeft hij daar geen problemen mee, maar nu wilde ik hem starten en het koud starten lukte niet goed meer.
Net als anders: choke vol open, geen gas >>> 0,0 Ik wat geklooid met choke en gas. Nog niets, schuur uit: jahoor, pakt hem vrijwel gelijk.
Dacht: zal wel het weer zijn. Maar nu doet hij het nog steeds, kan het zijn dat de olie te dik is en dat hij daarom moeite heeft met starten? Normaal lopen doet hij goed.

Aanduwen lukte ook en dan pakt hij hem normaal en draait hij ook in 3 meter aanduwen.

Iemand? Nu bij gaan vullen met 15W50?(waar staan die cijfers voor?) Dank :}
 
olie soort heeft geen invloed op starten,electrode afstand bougies op 0,6mm zetten beslist niet ruimerkan voor verbetering zorgen.
en een weer volle accu scheelt ook igg :)
 
Het eerste getal staat voor de "dikte" van de olie bij koude temperaturen. Het is niet onmogelijk dat je startmotor e/o accu net even harder moet werken om de boel rond te krijgen. Start de motor b.v. warm wel gemakkelijk(er)?
Met 20 W 50 zal je motor weliswaar niet kapot gaan, maar voor jouw motor zou ik het op 10 W 40 houden (mineraal of half synthetisch), vooral nu het weer kouder gaat worden?
 
Hoe oud is die CB?

Ik heb er 1 van 1972, daarvoor zou te dikke olie funnest kunnen zijn bij het elec starten, maar doe het altijd met de kickstarter, mogelijke oorzaak combinatie van slijtage aan startmotor, bedrading, accu en te hoge weerstand van te dikke olie
 
Hoe oud is die CB?

Ik heb er 1 van 1972, daarvoor zou te dikke olie funnest kunnen zijn bij het elec starten, maar doe het altijd met de kickstarter, mogelijke oorzaak combinatie van slijtage aan startmotor, bedrading, accu en te hoge weerstand van te dikke olie
Hij is uit 1974.

Maar het gekke is: voor het olie vervangen startte hij gewoon goed. Daarna heb ik mijn nokkenasketting afgesteld en geprobeerd(nog 10W40) en draaide hij rustiger, dus nokkenasketting afstellen is gelukt. Toen olie vervangen voor 20W50, startte goed(was wel warm toen).

Hij start als hij warm is goed, alleen koud pakt hij hem niet goed. Aanduwen doet hij daarintegen wel goed(in 3 meter is toch netjes genoeg). Kickstart zit er niet op.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat hij door het olie vervangen niet lekker meer start, maar kan het een andere starttechniek zijn? Bijvoorbeeld choke compleet dicht?

Ach, dan maar gewoon even aanduwen en langzaam bijvullen met 15W50 oid. Bedankt voor de reacties! :}
 
En als je een extra accu er aan hangt? Ik kan me zo voorstellen dat de wat dikkere olie het blok in koude toestand wat zwaarder laat ronddraaien en een accu die wat minder wordt zou dan wel eens te weinig stroom kunnen leveren om én de startmotor én de ontsteking van voldoende stroom te voorzien.
 
En als je een extra accu er aan hangt? Ik kan me zo voorstellen dat de wat dikkere olie het blok in koude toestand wat zwaarder laat ronddraaien en een accu die wat minder wordt zou dan wel eens te weinig stroom kunnen leveren om én de startmotor én de ontsteking van voldoende stroom te voorzien.
Das wel een idee, is kijken of dat helpt.. bedankt :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan