Olie starten en zweten

JoRo

Rookie
11 feb 2004
9
0
Groningen
Ok vraagje:
Paar maand geleden nieuwe accu gekocht. Startte weer prima.
Brikkie zweet olie dus op zeker moment olie bijvullen.
Beetje teveel ingegooid en nu lijkt accu weinig power te hebben.
FF aanduwen, klein stukje rijden (accu kan nog niet opgeladen zijn) en dan opnieuw
starten...en jawel geen probleem.
Mijn vraag: kan het slechte starten met de olie??

Vraag twee: is 1 liter olie op ca 1000 km acceptabel voor brik.
Vraag drie: iemand interesse in gs550m Katana? eur 400,- (je weet nu wat er mee is)
 
Ok vraagje:
Paar maand geleden nieuwe accu gekocht. Startte weer prima.
Brikkie zweet olie dus op zeker moment olie bijvullen.
Beetje teveel ingegooid en nu lijkt accu weinig power te hebben.
FF aanduwen, klein stukje rijden (accu kan nog niet opgeladen zijn) en dan opnieuw
starten...en jawel geen probleem.
Mijn vraag: kan het slechte starten met de olie??

Vraag twee: is 1 liter olie op ca 1000 km acceptabel voor brik.
Vraag drie: iemand interesse in gs550m Katana? eur 400,- (je weet nu wat er mee is)
Eerst even vooraf............ben je je motor meteen gaan gebruiken nadat je de accu hebt vervangen of heeft ie al die tijd stil gestaan?........accu's houden niet van ongeladen stilstaan namelijk!
Vraag 1: Nee....dan zou er echt veel te veel olie in moeten zitten en gooit hij het meteen je carterventilatie uit je luchtfilterbak in.
vraag 2: 1 liter op 1000 is op het randje van reviseren, maar gezien de €400 euro die hij waard is volgens je zeker niet aan te raden!
vraag 3: Nee *D
 
Accu eerst aan lader gegood. Ging daarna maanden goed. Deze week, na olie bijvullen dus, begonnen de problemen.

Misschien toch kortsluitinkje of zo? Rijd nu dagelijks en 's morgens weinig power dus ('s middags ook maar wel iets beter). Als er stroom weglekt zou ie het na het weekend helemaal niet meer moeten doen. (Ja ik weet het, het word mooi weer maar kan helaas niet rijden).

P.s. 400 is toch mooi prijsje? o-)
 
Hoi,


1 op 1000 is inderdaad veel.

1 Haal eerst de olie die er teveel inzit uit.
Dat is zowiezo niet goed. Vul de olie tot aan bovenste streepje op de peilstok.
Het zweten komt doordat de pakkingen niet meer dicht zijn. Dit kan door
teveel olie (hoge oliedruk), niet rustig op temperatuur laten komen van de
motor bij koude start en nog veel meer.
Gooi eens TSl bij je olie. Houd je daarbij wel aan de gebruiksaanwijzing!


2 Laad de accu volledig op en controleer de accuvloeistof. De vloeistof moet
ong. 1 cm boven de platen staan. Vul zonodig bij met gedeminiraliseerd water.

3 Meet de laadspanning van de dynamo als de motor stationair loopt en geef een
beetje gas bij. De laadspanning moet bij stationair ong. 12.7 volt zijn. Bij
een hoger toerental ong. 13.8 tot 14.5 Volt.

4 Rijd eens een langere rit. Bij 23 km is de motor nog niet echt op temperatuur.
Bij een lange rit komt alles lekker op temperatuur en brandt je blok vanbinnen
lekker schoon.

Als je enkele langere ritten gemaakt hent, zul je merken dat je motor veel fijner loopt.

groetzels,

Balou
 
OK komt ie:

Accu was droog. Flessie duur water gekocht, erin gepleurd en accu weer in de brik gegooid. Helm nog niet opgezet want zal wel duwen worden, toch?? Denk je, drukkie op knoppie en klaar is brik :]

Makkelijk op te lossen. Nou hopen dat ie niet gelijk weer droog staat.
Hoe kan het eigenlijk dat ie droog komt te staan? Alles werkt goed (lampjes enzo dus volgens mij is de spanningsregelaar niet kaduk). En hoe kan het dat de accu toch nog zoveel power had nadat er water ingegooid was??
 
Heb jij geen natuurkunde gehad op school??

De vloeistof dient als geleider van de electriciteit tussen de platen. Als je een accu oplaadt, moet je ook ALTIJD de dopjes eraf halen En ventileren. Tijdens het opladen komt er zg. knalgas vrij. Dit is waterstofgas.
Je moet eigenlijk 1 keer per week ff een paar dingetjes nalopen bij je bike.
Niet omdat het leuk is, maar het kan je veel geld besparen aan dure reparaties.

Check regelmatig je oliepeil.

Zorg dat je motor recht staat en controleer het peil via het kijkglaasje of draai de peilstokeruit en veeg die schoon met een doekje.Stop daarna d peilstok er weer in en laat deze rusten op het schroefdraad. Niet indraaien of drukken, je bent aan het meten. Het oliepeil moet nu maximaal tot aan de bovenste markering staan.

Controleer de bandenspanning Voor 2.1 tot 2.3 BAR Achetr 2.5 tot 2.8 BAr.
Een te lage bandenspanning rijd niet lekker en motorbanden zijn DUUUUURR!


Kijk eens of alle lampjes het nog doen, Voor EN achter

Smeer of spuit eens je ketting extra in met smeermiddel.

Motorrijden is iets dat je voor je plezier doet, ik neem aan dat je je bike ook wast. Kijk tijdens het wassen of poetsen eens goed naar alle dingen die je ziet zitten.

Veel motorplezier.

Balou
 
Terug
Bovenaan Onderaan