Olie temperatuur meter

manopmotor

Die hard MF'er
4 apr 2020
727
1.178
Hallo allemaal,

Ik heb een JMP olie temperatuur meter voor mijn fireblade gekocht, naar mijn idee doet hij het goed.
Echter vraag ik me af hoe representatief de aangegeven temperatuur is aangezien hij niet direct in de olie ligt(daar peilt hij niet diep genoeg voor).
Er kleeft wel olie aan dus denk dat hij spatjes (van de koppeling?) vangt? Als ik niet heb gereden en het is zoals vandaag 30 graden buiten geeft wel 30 graden aan, echter vraag ik me dan af of hij lucht meet of daadwerkelijk olie. meestal staat er na een kwartier rijden wel 80 graden op het metertjes maar vraag me dus af of dat lucht is of olie druppels en of dit representatief voor wat er echt qua temperaturen in het blok gebeurt.

hoor graag jullie ideeën.

En heeft iemand nog tips om die vlekjes op m'n koppelingsdeksel weg te poetsen? Geen idee wat het is heb het al met een aantal middeltjes geprobeerd maar geen effect, heb ze ook aan de andere kant zitten op m'n dynamodeksel.

IMG_20200624_162315670.jpg
 
De lucht in het carter zal niet veel kouder zijn dan de olie dus die meter zal redelijk nauwkeurig zijn, zover een bimetaalmeter nauwkeurig kan zijn.

Die vlekken zullen onder de blanke lak zitten en kan je niet met poetsen verwijderen.
 
Ik heb het idee dat toch te weinig aangegeven wordt. Sensor zou in de vulplug moeten kunnen. Maar dit ding ga je niet onder in je carter zetten. En onder het rijden aflezen, gaat dat? Of heb je al meerdere malen je motor uit het struweel moeten pulleken?
Je olie kan best 95 graden zijn terwijl je blok maar 80 is. Als je de temperatuur van je kokende eieren wil meten moet je echt niet de thermometer in de buurt houden, maar in het water.
 
Nog effe een dingetje, je meet op één van de koudste punten van het blok, onder de zuigers is de olie het warmste. Het effect van de soep vanaf de randen van je soepkom eten om je muil niet te branden
 
Ik heb het idee dat toch te weinig aangegeven wordt. Sensor zou in de vulplug moeten kunnen. Maar dit ding ga je niet onder in je carter zetten. En onder het rijden aflezen, gaat dat? Of heb je al meerdere malen je motor uit het struweel moeten pulleken?
Je olie kan best 95 graden zijn terwijl je blok maar 80 is. Als je de temperatuur van je kokende eieren wil meten moet je echt niet de thermometer in de buurt houden, maar in het water.

Ja kan hem tijdens het rijden aflezen, vandaag maximaal 85 graden gezien ondanks veel stilstaan en sportief rijden.
 
Ter informatie : volgens mij kun je het afleesbare deel draaien in de voor jou meest gunstige positie. Die van mij op de GPz doet dat iig wel. Zelfde uitvoering zo te zien,ws alleen ander schroefdeel.
 
Op alle drie mijn motoren heb ik olietemperatuurmeters gebouwd waarvan de sensor in de olie zit. De 'koudste' motor wordt 100*C, de 'middelste' werd 120*C maar na aanpassingen 100*C, de 'warmste' motor werd 130*C maar na aanpassingen 120*C.

De 80-85*C klinkt erg laag. Het zou thermisch super gezond zijn, maar ik vermoed dat je meter gewoon niet representatief is voor de werkelijkheid.

Vanwaar je nieuwsgierigheid naar de olietemperatuur? Ik dacht dat ik de enige was die dat wat boeit 😉
 
Ik heb het idee dat toch te weinig aangegeven wordt. Sensor zou in de vulplug moeten kunnen. Maar dit ding ga je niet onder in je carter zetten. En onder het rijden aflezen, gaat dat? Of heb je al meerdere malen je motor uit het struweel moeten pulleken?
Je olie kan best 95 graden zijn terwijl je blok maar 80 is. Als je de temperatuur van je kokende eieren wil meten moet je echt niet de thermometer in de buurt houden, maar in het water.

Aftap plug bedoel je, hij zit momenteel in de vulplug. ;)

Maar dat is inderdaad de beste oplossing, sensor in de aftap plug en een meter op het dashboard.

Anderzijds, waarom zou je de olie temperatuur willen weten?
 
Daar is toch ook de temperatuur anders. Je kan zomaar achter een oliekoeler terecht komen
Het meest reele beeld krijg je in de vulplug aftapplug
 
Vanwaar je nieuwsgierigheid naar de olietemperatuur? Ik dacht dat ik de enige was die dat wat boeit 😉

Heb in mijn jongere jaren aardig wat auto's verziekt omdat ik nog nooit van mechanische sympathie had gehoord(rustig warm rijden b.v.), ik hou nog steeds van smerig hard jagen echter wil ik graag dat de boel heel blijft.

Ik rijd deze altijd netjes warm en heb de afgelopen 5.000km ongeveer 0,12L olie verbruikt, lijkt me best okay(weet niet wat gangbaar is voor een sc33 met 50k op de klok?) zeker omdat ik er sportief mee rij. Heb de meter gekocht zodat ik wat beter kon inschatten wanneer het okay is om aan het gas te hangen, water temperatuurmeter is daar niet echt representatief voor. Ook hebben we tegenwoordig woestijn temperaturen in Nederland ik was een beetje paranoïde dat tijdens dit soort dagen m'n olie misschien te heet zou worden met alle gevolgen van dien ( hou de boel graag heel).

Zal deze meter echter met een korreltje zout moeten nemen, of een in een andere sensor op andere plek moeten investeren.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een JMP olie temperatuur meter voor mijn fireblade gekocht, naar mijn idee doet hij het goed.
Echter vraag ik me af hoe representatief de aangegeven temperatuur is aangezien hij niet direct in de olie ligt(daar peilt hij niet diep genoeg voor).
Er kleeft wel olie aan dus denk dat hij spatjes (van de koppeling?) vangt? Als ik niet heb gereden en het is zoals vandaag 30 graden buiten geeft wel 30 graden aan, echter vraag ik me dan af of hij lucht meet of daadwerkelijk olie. meestal staat er na een kwartier rijden wel 80 graden op het metertjes maar vraag me dus af of dat lucht is of olie druppels en of dit representatief voor wat er echt qua temperaturen in het blok gebeurt.

hoor graag jullie ideeën.

En heeft iemand nog tips om die vlekjes op m'n koppelingsdeksel weg te poetsen? Geen idee wat het is heb het al met een aantal middeltjes geprobeerd maar geen effect, heb ze ook aan de andere kant zitten op m'n dynamodeksel.

Bekijk bijlage 1515909
Ik heb sinds gisteren dezelfde maar dan op een FZ400 Fazer.
Echter komt hij bij mij niet hoger dan 60graden....en dat na 15km snelweg met 100km/u.
Ik gebruik hem een beetje als indicatie dat het blok warm is, zodat ik wat vlotter kan rijden.
 
Olie heeft een breed smeerbereik afhankelijk van de soort.
Een monograde heeft een smaller bereik dan een multigrade, en tussen multi's zit ook veel verschil.
Dat olie warm/ heet moet zijn om goed te smeren is onzin; dan lopen alle motoren 'smorgens bij koudstart kapot.
Te hete olie is wel slecht omdat de structuur dan uiteen valt.
Mijn ouwe zijkleppert heeft single50 olie en dat spul wordt op een bloedhete zomerdag met veel stadsverkeer 70-75 graden C..normaal is ongeveer 60 C.
Dat houdt hij al bijna 80 jr vol..
Moderne motoren rijden met multi-olieën en hebben vaak een oliekoeler om de temperatuur te temperen.
 
Ik heb sinds gisteren dezelfde maar dan op een FZ400 Fazer.
Echter komt hij bij mij niet hoger dan 60graden....en dat na 15km snelweg met 100km/u.
Ik gebruik hem een beetje als indicatie dat het blok warm is, zodat ik wat vlotter kan rijden.

Ik dacht eerst ook dat je blok op de snelweg echt goed warm wordt, tot ik een olietemp.sensor op een motor bouwde, toen bleek hij hij van 80/90 graden in de stad terug te gaan naar 60 op de snelweg. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan