Olie temperatuur sensor 1/8 npt niet-conisch?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik heb vandaag een leuk olie temperatuur metertje ontvangen uit China maar installeren wordt iets lastiger dan ik dacht. De sensor moet in mijn olie aftapplug dus ik heb er een met M14-1,25 buitendraad en 1/8 npt aan de binnenkant. 1/8 npt is standaard blijkbaar conisch en dat is de Chinese sensor niet.
Ik kan de sensor daarom ook maar een klein stukje erin draaien:

2vxefpj.jpg

n2hhe8.jpg


Iemand een idee waar ik een verloopje kan krijgen naar 1/8npt niet-conisch als dat überhaupt al bestaat?

Als alternatief zat ik te denken het verloopje op te boren met een 8,5mm boor zodat de schacht van de sensor erin past en deze er dan in te forceren (verloopje is van aluminium).
 
Laatst bewerkt:
Heel direct kan ik je niet helpen, maar;

- de t in npt staat voor taper, dus taps.
- hier heb je een website met alles wat je ooit wilde weten en nog veel meer wat je nooit wilde weten over schroefdraad.
- is de chinees niet G1/8?

Edit: dat laatste is al gezegd dus min of meer
 
Laatst bewerkt:
Net even gemeten en ik tel 28 threads per inch wat overeen komt met gasdraad terwijl ik voor NPT 27 threads per inch zie staan. Oh China :P

Iemand die een 1/8 gas tap heeft liggen? Het idee was namelijk dat het een lowbudget iets zou worden en tappen zijn nog best duur. Een plek waar ik een goedkopie G1/8 verloopje kan krijgen is ook prima natuurlijk.

Ik snap alleen de laatste zin niet, het verloopje (aftapplug) naar 8,5 zodat de sensor erin past.

Dit zou dan betekenen dat de schacht van de sensor er nu niet in past??

Die past er wel in maar alleen aan het begin. Verderop loopt het taps toe dus ik dacht als ik dat recht boor met de diameter van de schacht van de sensor dan tapt de sensor het schroefdraad zelf wel. Moet de sensor wel sterker zijn dan het boutje dus dat is een beetje gokken. Al zie ik net dat 8,5mm een beetje krap zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in Berkel en Rodenrijs wel een G1/8" BSPP tap liggen in mijn Aldi doos. :+

Maar is die aftapplug nu met een vlakke bodem of helemaal open?
Een NPT draad is gelijk schroefdraaddichtend. En de G1/8" BSPP niet. :)
 
Laatst bewerkt:
npt is altijd taps (vandaar de t in de aanduiding) waarschijnlijk is het draad bsp. lijkt op mekaar maar de snijhoeken van de schroefdraad zijn net anders. 55 graden tegen 60 graden. spoed is wel het zelfde. en van bsp heb je dan ook weer een tapse uitvoering maar dan heet het bspt. dus even opmeten welke draad het precies is (daar zijn maatjes voor te koop die je met de draad kan vergelijken en dan goed kijken of er licht tussendoor komt) en dan de juiste tap door de aftapplug halen en klaar.
 
Nabij Hilversum.

Ik had nog een mail gestuurd naar de verkoper dat de sensor geen 1/8" NPT draad heeft terwijl dat wel in de advertentie staat en het verzoek een met een goede schroefdraad toe te sturen. Ze zouden het voor me oplossen dus ik ben benieuwd. Als ik kijk bij andere meters die dezelfde sensor gebruiken lijken die wel een tapse schroefdraad te hebben

qzg1ue.jpg


Of misschien zie ik dat gewoon verkeerd in het plaatje :P
 
Ziet er wel taps uit. :Y
Dan nog kan het 1/8"r BSP-T zijn en geen 1/8" NPT.

Het zal vast wel NPT zijn.. wat ik overigens een k*&^schroefdraad vind, die gaat er altijd maar enkele gangen in, geeft stress op de wand.
Cilindrische draden schroef je er helemaal in en geven alleen frictie op de draad zelf.
Het huisje aanpassen zou mijn beste optie zijn met het oog op veel draad op draad contact, het zit dan goed vast icm warmte, koud, trillingen. Liefst ook geen messing en aluminium.

Olie op het wegdek zou zonde zijn en ronduit gevaarlijk. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan