Olie temperatuur zxr750 1992

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

Ik heb een kawa zxr750 uit 1992 met een olietemperatuur probleem.
Ik heb een dashboard met de mogelijkheid de olietemperatuur af te lezen wat al jaren prima werkt. Sensor daarvan in het carter gemonteerd.
Sinds de laatste 2/3 ritten geeft hij aan dat de olietemperatuur te heet wordt (ook op de snelweg bij 120 in zijn 6) wat inhoud dat die boven de ingestelde max van 120 graden komt.
Ik heb in de tussentijd niets verandert aan de motor, sensor getest en die werkt goed.
Nu zit er een warmtewisselaar op deze motor die het koelwater langs de olie laat lopen.
Kan het zijn dat er ook nog een olie thermostaat in zit die kan bepalen of hij de olie wel of niet laat koelen door de koelvloeistof?.
Alle vloeistoffen zijn op peil trouwens.
En de watertemperatuur blijft gewoon goed op max 104 graden voordat de fan aanslaat.

Mvg Jelle
 
Precies op peil Martell, wel heel weinig gereden dit jaar (800km😥) en vorig jaar ververst.
Nu ik weet dat die olie dus pisheet is geworden weer verversen maar de vraag is hoe ie zo heet kan worden terwijl de koelvloeistof keurig op temp blijft.
Sterker nog, met het originele dashboard had ik nooit geweten dat de olie te heet werdt......
 
Olietemperatuur sensor is niet origineel.
Heb ik in het carter gemonteerd tegelijk toen ik het motogadget dash monteerde waar deze sensor bij hoort.
Gisteren de sensor in de waterkoker gehangen en aangezet.
Toen het water ruimschoots kookte gaf het dashboard aan dat de temperatuur van het water 103 graden was dus redelijk precies in mijn ogen wat dus ook betekend dat de olie daadwerkelijk te heet wordt.
 
Op de snelweg kan de olie niet zo heet worden in deze tijd van het jaar.
Ik geef toe dat het ook wel even langer terug is toen het een graad of 23 was.
Op de snelweg gaat hij als je boven de 100 rijdt naar verloop van tijd boven de 110 graden terwijl de watertemperatuur op 90 blijft.
Ik moet dan echt een tijd 80 8n zijn 6 rijden wil de temperatuur weer zakken.
Valt me ook op dat tot aan zeg 80 graden het water sneller op temp is dan de olie en daarna blijft bij hogere snelheid de olietemperatuur stijgen terwijl het water stabiel blijft (En de olie dan moet koelen) of indien je langzaam rijdt gekoeld wordt door de fan.

Ik heb het carter proberen te meten met zo'n infrarood temperatuurmeter maar dat is redelijk koffiedik kijken aangezien de uitlaat daar ook zit met stralings warmte.

Eerlijk gezegt geloof ik wel dat die olie te heet wordt, de vraag is waarom aangezien het altijd prima gefunctioneerd heeft en ik er ook nooit iets aan verandert heb in de tussentijd dat ik hem heb.
Ik ken de motor redelijk maar heb nog nooit ergens een thermostaat gezien in het systeem (of dat moet in die warmte wisselaar zitten....)
 
Ik zou proberen de temperatuur te meten met een staafthermometer door het gat van de olievuldop.
Op zich geloof ik mijn sensor wel eigenlijk en aangezien hij altijd keurig op temperatuur bleef denk ik toch dat er iets niet in orde is met bv de oliekoeler oid.
Heb de sensor per slot van rekening nu ook getest in de waterkoker.

Misschien zit ie er idd 3 graden naast maar dan houdt het echt op.
Er ie iets verandert iig wat niet gezond is voor de levensduur van het blok.

Ga ook mijn warmtewisselaar los halen om te kijken of ie voldoende doorstroming heeft alhoewel ik hem met de luchtspuit al doorgeblazen heb.
En voornamelijk dat het echt vrij ineens was dat dit probleem de kop op steekt duid dit er niet echt op dat iets langzaam is dicht geslipt.
 
Wat betreft de olie hoef je het niet gelijk te verversen. Mijn luchtgekoelde blok laat in de zomer met gemak de olietemperatuur tot boven de 120 graden uitkomen (weliswaar zonder oliekoeler).
Wellicht zit een van de kanalen van de warmtewisselaar verstopt of heeft een vernauwing door wat afzetting van troep?
 
Wat betreft de olie hoef je het niet gelijk te verversen. Mijn luchtgekoelde blok laat in de zomer met gemak de olietemperatuur tot boven de 120 graden uitkomen (weliswaar zonder oliekoeler).
Wellicht zit een van de kanalen van de warmtewisselaar verstopt of heeft een vernauwing door wat afzetting van troep?
Ga ik idd naar kijken of misschien ergens een olie thermostaat die niet meer werkt waardoor de olie niet meer door de wisselaar loopt.
Oliedruk is wel gewoon okee iig (lampje oliedruk gaat gelijk uit na het starten)
 
Daarom heb ik, voor leuk eigenlijk, op mn seca die al ruimschoots voorzien is van.., nog meer sensoren geplaatst. Gewoon leuk om te zien hoe eea opwarmt enzo. Sensor op cylinderkop, yics-gallerij, inlaat en uitlaat oliekoeler en binnenkort waarschijnlijk nog wel meer ook :).
De nauwkeurigehid zal niet optimaal zijn maar krijg wel een goede indruk hoe eea verloopt.
 
Daarom heb ik, voor leuk eigenlijk, op mn seca die al ruimschoots voorzien is van.., nog meer sensoren geplaatst. Gewoon leuk om te zien hoe eea opwarmt enzo. Sensor op cylinderkop, yics-gallerij, inlaat en uitlaat oliekoeler en binnenkort waarschijnlijk nog wel meer ook :).
De nauwkeurigehid zal niet optimaal zijn maar krijg wel een goede indruk hoe eea verloopt.
Nou, toen ik dat dashboard nam zat die optie erop dus gelijk maar gedaan zodoende!
 
Ik zou ook eerst eens een poging doen om met een andere sensor de olietemperatuur te meten.
Eventueel blaas je nog even de warmtewisselaar door om zeker te weten dat die open is.
Op zich bedankt voor de reactie hoor!. Maar als ik hem test in een waterkoker en hij behoorlijk precies test in een waterkoker en hij 103 graden aangeeft als het water borrelt dan ben ik bang dat de sensor prima in orde is en dat het probleem ergens anders zit.....
Dan moet ik op een heel ander punt in het carter de olietemperatuur gaan meten aangezien de huidige sensor onder in mijn carter zit en de enige andere plek bij de olie vul dop zit net naast de koppeling.

Zou het idd met een nieuwe sensor kunnen proberen op dezelfde plek maar ben bang dat ie precies hetzelfde aangeeft.

Ik wacht wel op de gegevens van de fabrikant om de sensor door te meten qua weerstand.

En ik hoop dat iemand mij kan vertellen of er dus een thermostaat voor de olie ergens zit die ik niet ken.
 
Maar nog even nadenkend: of de olie komt niet bij de koeler OF de koelvloeistof....die moet tenslotte de olie afkoelen.
Heb de waterpomp wel al nagekeken en is okee.
Schema daarvan is:
Koelvloeistof komt "koel" onderuit de radiateur, naar de waterpomp, naar de cilinderkop waarvandaan 1 slangetje naar de oliekoeler gaat.
Andere slang gaat terug de radiateur in.
 
Omdat dat het zrx forum is en niet zxr🤫

Oeps.

d192ef7551b4f7295ab359d228ef8101.jpg



:$
 
Terug
Bovenaan Onderaan