Olie Triumph 3ta

canyon500

Die hard MF'er
3 sep 2003
400
0
Hoi,

Ik heb een vraagje over de geschikte soorten olie voor een Triumph 3ta defensie uitvoering uit 1967.
In het werkplaatshandboek staan de geschikte soorten olie, maar die zijn allemaal singlegrade. Ik vraag me dus af welke moderne olie daarvoor in de plaats moet.

Deze worden voorgeschreven
- versnellingsbak: SAE 50
- primaire ketting: SAE 20
- motor: SAE 20W30

Bij voorbaat dank :)
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.248
514
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
in de zomer singlegrade 50 en in de winter singlegrade 40, de betere harleyboer heeft dat wel.
een 3ta heeft namelijk geen oliefilter.
je wil dus geen moderne gedoopte olie die het vuil zwevend houdt.
het is de bedoeling dat het vuil blijft zitten in de sludge traps in je krukas.

of je monteerd een aftermarket oliefilter en gaat op moderne 20w50 of zo rijden

in de primaire kast gaat dezelfde olie als in de motor, volgens mij zitten er ook gaatjes en open krukaslagers tussen je motor en de primaire kast.
de versnellingsbak kan gewone hypoid 80w90 in.
 
Laatst bewerkt:

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
22.287
438
Assen
of iedere 10.000km de olie vervangen.....kan je ook rustig met 20w50 aan de gang..
 

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
6.685
50
Voor de goede orde: ik geloof nooit, dat er een open verbinding is tussen het carter en de primaire kettingkast.
De oliepomp moet het carter leeg trekken en dat gaat lastig, als ie door gaatjes ook nog ff de primaire kast moet leegmaken. :N
(krijg je trouwens ook een erruggg droge ketting van.)

:W
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
403
6
dordrecht
Al 8 jaar gebruik ik 20 w50 voor de motor en de bak,die primaire ketting bak is apart,geen verbinding via gaatjes enz.Zie bovenstaand bericht.
Dat sludge verhaal is helemaal waar,maar ik denk dat je niet schokkend veel kilometers maakt,eens per jaar alle olie er uit.Verhaal staat in je boek,kun je nog jaren verder.
Versnellingsbak is 80 of 90.
Regelmatig peilen en bijvullen spreekt vanzelf,geen olie lek is meestal ook geen olie meer bij oude engelse fietsen.
 

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
6.685
50
He, bantam,
Was jij niet bezig met een Royal Enfield-twin ? Of was dat iem. anders? Zo ja, hoever ben je?


:W
 

canyon500

Die hard MF'er
3 sep 2003
400
0
Dan wordt het denk ik 20W50, hij zal inderdaad niet zo heel veel kilometers gaan maken. Ik kan nog eens informeren bij Peter Classic Bike Parts, daar moet ik toch nog een paar dingen bestellen.
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
403
6
dordrecht
Goed je dat nog weet zeg,ik ben nog bezig de planning is om over 1 jaar in Woerden mee te rijden.Als ik het blok weer thuis heb zal ik wat foto s op een nieuw topic zetten.
 

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
6.685
50
Goed je dat nog weet zeg,ik ben nog bezig de planning is om over 1 jaar in Woerden mee te rijden.Als ik het blok weer thuis heb zal ik wat foto s op een nieuw topic zetten.
Hij is fijn! Ben zelf klaar met het rijwielgedeelte. Motorblok is nu aan de beurt. Ga die van jou nog steeds eens horen, he?

Gr Gijs
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.248
514
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Voor de goede orde: ik geloof nooit, dat er een open verbinding is tussen het carter en de primaire kettingkast.
De oliepomp moet het carter leeg trekken en dat gaat lastig, als ie door gaatjes ook nog ff de primaire kast moet leegmaken. :N
(krijg je trouwens ook een erruggg droge ketting van.)

:W
ik heb een tr7rv gehad die had wel degelijk openingen tussen carter en primaire kast.
die openingen zaten op middellijn krukasniveau, de pomp kwam dus nooit droog te staan.
en in de primaire kast stond ook altijd een paar vingers olie.
sterker, om een unit truimph met een droge primaire belt te laten lopen moet je speciaal keerringen op de assen aanbrengen.
(je kan ook speciale natte belts kopen voor triumph)
ik ging er dus maar vanuit dat 3ta met een unitblok ook een open verbinding zou hebben.
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
22.287
438
Assen
het leuke is dat je zelfs de achterkettingsmering van deze fietsen kan bijregelen!0de mijne)
 

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
6.685
50
ik heb een tr7rv gehad die had wel degelijk openingen tussen carter en primaire kast.
die openingen zaten op middellijn krukasniveau, de pomp kwam dus nooit droog te staan.
en in de primaire kast stond ook altijd een paar vingers olie.
sterker, om een unit truimph met een droge primaire belt te laten lopen moet je speciaal keerringen op de assen aanbrengen.
(je kan ook speciale natte belts kopen voor triumph)
ik ging er dus maar vanuit dat 3ta met een unitblok ook een open verbinding zou hebben.
Zal denk ik een beetje afhangen van het bouwjaar. Mijn fietsen hadden allemaal gescheiden carters/prim.kettingkast. Vandaar mijn reaktie.
Van welk bouwjaar was die fiets van jou?
Iig heeft Gijs weer wat geleerd. :P :Y

:W