Olie Triumph 3ta

canyon500

Die hard MF'er
3 sep 2003
400
0
Hoi,

Ik heb een vraagje over de geschikte soorten olie voor een Triumph 3ta defensie uitvoering uit 1967.
In het werkplaatshandboek staan de geschikte soorten olie, maar die zijn allemaal singlegrade. Ik vraag me dus af welke moderne olie daarvoor in de plaats moet.

Deze worden voorgeschreven
- versnellingsbak: SAE 50
- primaire ketting: SAE 20
- motor: SAE 20W30

Bij voorbaat dank :)
 
in de zomer singlegrade 50 en in de winter singlegrade 40, de betere harleyboer heeft dat wel.
een 3ta heeft namelijk geen oliefilter.
je wil dus geen moderne gedoopte olie die het vuil zwevend houdt.
het is de bedoeling dat het vuil blijft zitten in de sludge traps in je krukas.

of je monteerd een aftermarket oliefilter en gaat op moderne 20w50 of zo rijden

in de primaire kast gaat dezelfde olie als in de motor, volgens mij zitten er ook gaatjes en open krukaslagers tussen je motor en de primaire kast.
de versnellingsbak kan gewone hypoid 80w90 in.
 
Laatst bewerkt:
of iedere 10.000km de olie vervangen.....kan je ook rustig met 20w50 aan de gang..
 
Omdat de toenmalige olie van mindere kwaliteit was ;)
Ik zou me trouwens wel aan de waarden opgegeven door Triumph houden..
 
Voor de goede orde: ik geloof nooit, dat er een open verbinding is tussen het carter en de primaire kettingkast.
De oliepomp moet het carter leeg trekken en dat gaat lastig, als ie door gaatjes ook nog ff de primaire kast moet leegmaken. :N
(krijg je trouwens ook een erruggg droge ketting van.)

:W
 
Al 8 jaar gebruik ik 20 w50 voor de motor en de bak,die primaire ketting bak is apart,geen verbinding via gaatjes enz.Zie bovenstaand bericht.
Dat sludge verhaal is helemaal waar,maar ik denk dat je niet schokkend veel kilometers maakt,eens per jaar alle olie er uit.Verhaal staat in je boek,kun je nog jaren verder.
Versnellingsbak is 80 of 90.
Regelmatig peilen en bijvullen spreekt vanzelf,geen olie lek is meestal ook geen olie meer bij oude engelse fietsen.
 
He, bantam,
Was jij niet bezig met een Royal Enfield-twin ? Of was dat iem. anders? Zo ja, hoever ben je?


:W
 
Dan wordt het denk ik 20W50, hij zal inderdaad niet zo heel veel kilometers gaan maken. Ik kan nog eens informeren bij Peter Classic Bike Parts, daar moet ik toch nog een paar dingen bestellen.
 
Goed je dat nog weet zeg,ik ben nog bezig de planning is om over 1 jaar in Woerden mee te rijden.Als ik het blok weer thuis heb zal ik wat foto s op een nieuw topic zetten.
 
Goed je dat nog weet zeg,ik ben nog bezig de planning is om over 1 jaar in Woerden mee te rijden.Als ik het blok weer thuis heb zal ik wat foto s op een nieuw topic zetten.
Hij is fijn! Ben zelf klaar met het rijwielgedeelte. Motorblok is nu aan de beurt. Ga die van jou nog steeds eens horen, he?

Gr Gijs
 
Voor de goede orde: ik geloof nooit, dat er een open verbinding is tussen het carter en de primaire kettingkast.
De oliepomp moet het carter leeg trekken en dat gaat lastig, als ie door gaatjes ook nog ff de primaire kast moet leegmaken. :N
(krijg je trouwens ook een erruggg droge ketting van.)

:W

ik heb een tr7rv gehad die had wel degelijk openingen tussen carter en primaire kast.
die openingen zaten op middellijn krukasniveau, de pomp kwam dus nooit droog te staan.
en in de primaire kast stond ook altijd een paar vingers olie.
sterker, om een unit truimph met een droge primaire belt te laten lopen moet je speciaal keerringen op de assen aanbrengen.
(je kan ook speciale natte belts kopen voor triumph)
ik ging er dus maar vanuit dat 3ta met een unitblok ook een open verbinding zou hebben.
 
het leuke is dat je zelfs de achterkettingsmering van deze fietsen kan bijregelen!0de mijne)
full
 
ik heb een tr7rv gehad die had wel degelijk openingen tussen carter en primaire kast.
die openingen zaten op middellijn krukasniveau, de pomp kwam dus nooit droog te staan.
en in de primaire kast stond ook altijd een paar vingers olie.
sterker, om een unit truimph met een droge primaire belt te laten lopen moet je speciaal keerringen op de assen aanbrengen.
(je kan ook speciale natte belts kopen voor triumph)
ik ging er dus maar vanuit dat 3ta met een unitblok ook een open verbinding zou hebben.
Zal denk ik een beetje afhangen van het bouwjaar. Mijn fietsen hadden allemaal gescheiden carters/prim.kettingkast. Vandaar mijn reaktie.
Van welk bouwjaar was die fiets van jou?
Iig heeft Gijs weer wat geleerd. :P :Y

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan