Olie uit carterontluchting door koelproblemen

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Als mijn motor (VS750 1989) erg heet is drupt er olie uit mijn carterontluchting slangetje. Als ik woon - werk rijd nooit geen last. Maar afgelopen weekeinde een 457km 120 gereden met daarin 2 korte stops kwam er toch aardig wat uit. Blok was, gevoelsmatig, ook aardig heet. Moet ik me druk om mijn zuigerveren (of anders) gaan maken of valt het mee..!?
 
Laatst bewerkt:
Je carterontluchting hoort toch op je luchtfilter aangesloten te zitten? Waarom is dat bij jou niet zo?

In ieder geval zou er geen olie uit moeten druppen, motor heet of niet. Er zou alleen oliedamp uit moeten komen. Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen?
 
Als mijn motor (VS750 1989) erg heet is drupt er olie uit mijn carterontluchting slangetje. Als ik woon - werk rijd nooit geen last. Maar afgelopen weekeinde een 457km 120 gereden met daarin 2 korte stops kwam er toch aardig wat uit. Blok was, gevoelsmatig, ook aardig heet. Moet ik me druk om mijn zuigerveren (of anders) gaan maken of valt het mee..!?



Als het inderdaad ook , net wat je ook zegt , met woon werk verkeer optreed dan zal ik mij toch een beetje zorgen gaan maken.
Wat doet hij dan op lange ritten, gooit hij er dan zet zo veel uit als met je woon werk ritjes???
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het de carterontluchting is, en niet de overloop van de carburateurs ?

Als je je motor stil zet en hij is flink warm kunnen de vlotterbakjes wel eens erg heet worden en op die manier wat benzine eruit 'koken'

(bij sommige modellen waar de carb's erg dicht op het blok zitten)

Op die manier kan er ook vapor lock ontstaan, waar met name oude auto's wel eens last van kunnen hebben. :)

En anders inderdaad de carterontluchting maar eens nalopen, filtertje niet verstopt ?
En als het kan moet je de carterventilatie altijd op de luchtfilterbak aansluiten, is veel beter voor de olie, en daarmee het motorblok :)
 
Je carterontluchting hoort toch op je luchtfilter aangesloten te zitten? Waarom is dat bij jou niet zo?

In ieder geval zou er geen olie uit moeten druppen, motor heet of niet. Er zou alleen oliedamp uit moeten komen. Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen?
Meende dat de slang naar de carterontluchting liep, maar dan loopt het naar de luchtfilterbak. Vrees dan het ergste.. :X Zal het nog even op zeker nalopen.

Als het inderdaad ook , net wat je ook zegt , met woon werk verkeer optreed dan zal ik mij toch een beetje zorgen gaan maken.
Nee dan heb ik geen last.

Wat doet hij dan op lange ritten, gooit hij er dan zet zo veel uit als met je woon werk ritjes???
Juist alleen op de lange ritten.. al met al een dikke 450km.

Weet je zeker dat het de carterontluchting is, en niet de overloop van de carburateurs ?
Het is op zeker motorolie en geen benzine.
 
Laatst bewerkt:
Blok is watergekoeld en wordt meestal niet overdreven heet bij een VS.
Als hij er olie uit gooit dan heeft hij het te zwaar.

Ik zou kijken naar de volgende zaken.
- Koelsysteem/waterpomp.
Bij de intruder loopt een deel van het koelsysteem door het frame.
Op leeftijd geeft dit wel roest af en veel vervuiling in het koelsysteem.
Soms raakt de radiateur gedeeltelijk verstopt.
Tevens zit de sensor voor de vin, boven in de radiateur, dus als hij onder niveau staat krijgt de sensor geen vloeistof en werkt hij niet.
Oude intruders werden afgevuld met 50% antivries en 50% water. Op langere termijn kunnen de schoepen van de waterpomp zijn aangevreten, waardoor de doorstroming lager is geworden.

- Afstelling carberateurs. Bij een te arm mengsel worden de koppen erg heet en die warmte wordt mede afgevoerd door de olie. Een intruder loopt meestal prettiger bij een iets te rijke afstelling.

Je zou de temperatuur van de olie eens moeten meten. (je kunt van die olievuldoppen met thermometer krijgen) Deze moet rond de 90 graden zijn. Het lampje voor de koelvloeistof oververhitting gaat aan bij 110 graden, helaas geldt dit niet voor de olie. Als deze ook rond die temperatuur uitkomt is het niet goed, maar krijg je geen waarschuwing.

Hopelijk kun je hier eerst iets mee.
 
Laatst bewerkt:
Meende dat de slang naar de carterontluchting liep, maar dan loopt het naar de luchtfilterbak. Vrees dan het ergste.. :X Zal het nog even op zeker nalopen.Nee dan heb ik geen last.


Je schrijft wel duidelijk dat je woon werk verkeer er wel last van hebt, probeer dan je probleem duidelijk de verwoorden. :?Juist alleen op de lange ritten.. al met al een dikke 450km.Het is op zeker motorolie en geen benzine.
 
Nier voor de olie (meende 150) maar wel voor je blok, althans standaard. (meende gemiddeld 110/120). Bedoel kan best eens top een 130 graden zijn maar niet constant toch..!?
 
Dop meet de temperatuur uitstekend, neemt de warmte van het blok over die gelijk is aan de olie die tijdens het rijden opspat tegen de dop.

Olie gaat verbranden boven de 130 graden. Boven de 100 graden loopt de kwaliteit van de olie al sterk terug en zullen additieven beschadigen en niet goed hun werk doen.

Als het motorolie rond de 90 graden blijft is dit "normaal" voor dit type VS blok.
Bij hogere waarden is er gewoon iets niet in orde. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
 
~
Dop meet de temperatuur uitstekend, neemt de warmte van het blok over die gelijk is aan de olie die tijdens het rijden opspat tegen de dop.


Olie gaat verbranden boven de 130 graden. Boven de 100 graden loopt de kwaliteit van de olie al sterk terug en zullen additieven beschadigen en niet goed hun werk doen.


Als het motorolie rond de 90 graden blijft is dit "normaal" voor dit type VS blok.
Bij hogere waarden is er gewoon iets niet in orde. Simpeler kan ik het niet uitleggen.[/quote
]



Kijk dat is weer het mooie van dit forum, ik leer iedere keer weer nieuwe dingen
 
Laatst bewerkt:
Dop meet de temperatuur uitstekend, neemt de warmte van het blok over die gelijk is aan de olie die tijdens het rijden opspat tegen de dop.

Olie gaat verbranden boven de 130 graden. Boven de 100 graden loopt de kwaliteit van de olie al sterk terug en zullen additieven beschadigen en niet goed hun werk doen.

Als het motorolie rond de 90 graden blijft is dit "normaal" voor dit type VS blok.
Bij hogere waarden is er gewoon iets niet in orde. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

Ze hebben ooit wel is een test gedaan met ATF (automatische versnellingsbak) olie, ideale tempratuur was 70 graden meen ik, bij iedere 10 graden warmer ging de olie 100% sneller achteruit.

Zoiets was de test, conclusie was dat in ieder geval voor ATF dat het nooit boven de 90 graden mocht komen, want dan ging het wel heel snel achteruit...

Voor motorolie zal wel precies hetzelfde geleden, alleen dan met iets hogere tempraturen, denk dat 90graden voor motorolie wel warm zat is, als je blok warmer wordt bij normaal gebruik klopt er gewoon iets niet.
In auto's zie je trouwens ook vaak 90c staan, en bij 110 wordt het rood.

Ik zie niet in waarom dat voor motoren anders zou moeten zijn, de olie is precies hetzelfde op een koppelings additiefje en wat meer zink na. :)
 
~
Ze hebben ooit wel is een test gedaan met ATF (automatische versnellingsbak) olie, ideale tempratuur was 70 graden meen ik, bij iedere 10 graden warmer ging de olie 100% sneller achteruit.

Zoiets was de test, conclusie was dat in ieder geval voor ATF dat het nooit boven de 90 graden mocht komen, want dan ging het wel heel snel achteruit...

Voor motorolie zal wel precies hetzelfde geleden, alleen dan met iets hogere tempraturen, denk dat 90graden voor motorolie wel warm zat is, als je blok warmer wordt bij normaal gebruik klopt er gewoon iets niet.
In auto's zie je trouwens ook vaak 90c staan, en bij 110 wordt het rood.

Ik zie niet in waarom dat voor motoren anders zou moeten zijn, de olie is precies hetzelfde op een koppelings additiefje en wat meer zink na. :)~



Kijk dit schept weer duidelijkheid :?
 
Ze hebben ooit wel is een test gedaan met ATF (automatische versnellingsbak) olie, ideale tempratuur was 70 graden meen ik, bij iedere 10 graden warmer ging de olie 100% sneller achteruit.

Zoiets was de test, conclusie was dat in ieder geval voor ATF dat het nooit boven de 90 graden mocht komen, want dan ging het wel heel snel achteruit...

Voor motorolie zal wel precies hetzelfde geleden, alleen dan met iets hogere tempraturen, denk dat 90graden voor motorolie wel warm zat is, als je blok warmer wordt bij normaal gebruik klopt er gewoon iets niet.
In auto's zie je trouwens ook vaak 90c staan, en bij 110 wordt het rood.

Ik zie niet in waarom dat voor motoren anders zou moeten zijn, de olie is precies hetzelfde op een koppelings additiefje en wat meer zink na. :)


De meter op je dashboard is voor de koelwatertemperatuur, en die is meestal lager dan de motorolietemperatuur, motorolie mag gerust 110 graden worden.
 
Hebben ze dat ook al van harley afgekeken.... :+

Ja de VS is erg authentiek.. _O- _O- _O-


Verder allen bedankt voor de reacties, kan ik wel even mee vooruit. Ga komend weekeinde de boel eerst maar eens demonteren. Kijken hoeveel olie er in de bak staat oftewel hoe erg is het. En zal kijken hoe warm het blok wordt zowel op de korte als lange stukken.

Wordt vervolgt..!!
 
Nou weer wat verder. De bougies hebben een lichte roetaanslag maar wel droog, terwijl bij problemen met de zuigerveren zouden die wat vettig moeten zijn. Vanmiddag even een compressietest gedaan en ook daar slaagde hij glansrijk voor. Dus de zuigerveren lijken niet voor de overdruk in het carter te zorgen. Ga dus komende week even wat temperatuurmetingen doen. Maar begrijp nog niet helemaal hoe een te hete motor voor overdruk in het carter kan zorgen.

Wordt vervolgt..!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan