Olie uit frame in poedercoating gekomen

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb mijn frame laten coaten van Honda XR600R. alleen is bij de achterbrug onder een frameplaatje olie uit gekomen wat in de coating is gelopen. ik had alles heel goed schoongemaakt met remmenreiniger gespoten enz. maar er zat echter in een dubbel plaatje waar ik niet in kon komen olie in. bij het verwarmen in de oven liep dit eruit. de coater had het na de eerste keer een half uur in de oven wel schoongemaakt maar daarna moest het nog een uur en kwam er nog meer uit gelopen zo was zijn verhaal.

ik heb geprobeerd met spiritus maar lukt niet. vraag mij af hoe ik dit nu het beste eraf kan krijgen? kleur is RAL 9016
 

Bijlagen

  • WP_20190425_15_15_23_Pro.jpg
    WP_20190425_15_15_23_Pro.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 51
Stralen. Dan is t weg :')
En dan opnieuw coaten, maar dan wel na een grondige schoonmaak beurt.,
Ik heb best veel laten doen, in de loop vd tijd. En heb dit soort dingen ook mee mogen maken.

Zeker op wit zie je t goed :X
Merendeel wat ik heb laten doen, was zwart. Op sommige plekken minder opvallend.
 
Ik heb de coater ook voorgesteld opnieuw laten doen maar dat zag hij niet zitten.(althans niet kostenloos) volgens hem niet zijn schuld en een hoop werk meer om de coating er weer af te stralen. ik twijfel nu trouwens ook of het wel olie is. het kan misschien ook roest zijn wat binnen in zit. het frame was echt heel roestig overal... ik weet ook zeker dat ik alles goed schoongemaakt heb maar binnenin kon ik niet komen. voor mij is het de eerste keer dat ik een frame laat coaten. volgende keer dan verwarm ik eerst het frame om te kijken of er wat uitkomt. ik denk dat het dan nu helaas bijtippen word of iemand moet er nog iets anders op weten...
 
Ik heb mn Xr frame in dezelfde kleur laten coaten. Door de warmte wordt resterende olie dun inderdaad en komt eruit lopen, ik had het ook in de coating zitten, bijgewerkt met een een kwastje en zie je niks meer van.(kwam uit framefilter) Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de plek waar de olie eruit komt bij jou, daar zou geen olie uit mogen komen.
 
Dit is waarom een slimme (meestal duurdere) coater de onderdelen thermisch ontlakt vóór het stralen. De olie zit nu in je coating gebakken, niks aan te doen behalve afdekken / maskeren of opnieuw beginnen.
 
Ik heb ook een frame dat ik wil laten coaten,heeft ook olie in het frame.Durf eigenlijk niet zo goed,Wat gebeurt er met de opgesloten lucht tijdens het proces in de oven,maw,hoe hoog loopt de druk op?,En hoe hebben jullie de vuldop afgedicht?
De rest afdichten is geen probleem.
 
Ik heb ook een frame dat ik wil laten coaten,heeft ook olie in het frame.Durf eigenlijk niet zo goed,Wat gebeurt er met de opgesloten lucht tijdens het proces in de oven,maw,hoe hoog loopt de druk op?,En hoe hebben jullie de vuldop afgedicht?
De rest afdichten is geen probleem.
Als je een gesloten pan in de oven zet gebeurt er ook niks, wordt maar heel even rond de 180/190 graden. Maar let wel op mijn tip hier boven.
 
Dit is waarom een slimme (meestal duurdere) coater de onderdelen thermisch ontlakt vóór het stralen. De olie zit nu in je coating gebakken, niks aan te doen behalve afdekken / maskeren of opnieuw beginnen.
Heb van de week een setje PVM wielen laten coaten,zat poedercoat op en eerst hebben ze het onlakt en daarna licht aanstralen.
Als die eerst in ontlakkingsbad gaat zal ook alle resterende olie in alle hoeken en gaten verdwenen zijn en je richt schade aan als je poedercoat eraf gaat stralen.
 
beste en duurste oplossing ; ontlakken ,glasparel stralen en opnieuw coaten.
goedkope oplossing ; plaatselijk schuren zodat de oliespoor weg is , een laag spuitbus primer , lak en 2k blanke lak.
 
Gezien de (roest)gaten die in het frame zitten gok ik dat je een iets groter probleem hebt dan alleen olie door de poedercoating. Misschien dat de foto een vertekend beeld geeft maar dit frame ziet er niet heel solide uit in de huidige staat.
 
Ik heb de coater ook voorgesteld opnieuw laten doen maar dat zag hij niet zitten.(althans niet kostenloos) volgens hem niet zijn schuld en een hoop werk meer om de coating er weer af te stralen. ik twijfel nu trouwens ook of het wel olie is. het kan misschien ook roest zijn wat binnen in zit. het frame was echt heel roestig overal... ik weet ook zeker dat ik alles goed schoongemaakt heb maar binnenin kon ik niet komen.
Hoe vervelend ook, ik ben het wel met de coater eens dat het niet zijn schuld is als jij het spul ‘schoon’ hebt aangeleverd.
 
Als de coating eraf moet gaat dat iig beter door eerst in een chemisch/thermisch bad te stoppen.
Coating stralen duurt te lang en kans op materiaal schade is groter. (Hogere druk/tijdsduur)
Al valt dat met een ijzeren frame wel mee, itt aluminium.

Ik zou gaan voor plaatselijk bijwerken met spuitbus.
 
Ik heb het frame helemaal ontvet aangeleverd. heb er echt mijn best op gedaan om het volledig te ontvetten. alleen kon ik er niet in komen. de plaats waar olie of wat dan ook uit is gekomen zoals chineesboer ook al zegt is inderdaad vreemd. dit is uit lasnaden. bij de olietank in het frame is alles goed gelukt. die heb ik dan ook zeer goed schoongemaakt. het frame zag er wel slecht uit. veel roest en er was ook aan gelast.

als ik nog eens een frame laat coaten dan zou ik het nu warm stoken op zulke plaatsen om de rotzooi eruit te bakken. ik heb ook nieuwe lagers in de carters gezet ,en de plaats waar de lager in moeten komen goed ontvet maar met warm stoken kwam er ineens toch weer een beetje olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toen een oud framefilter meegegeven. Deze had ik achteraf even dicht moeten lassen of een dop erop moeten draaien. Dan denk ik dat er nog weinig olie uit komt zetten. Ook een peilstok meegegeven maar ik zou ten alle tijde adviseren je tank goed door te spoelen ivm mogelijk straalgrid wat in de tank komt.

Het probleem wat topicstarter heeft is dat zijn olietank inwendig doorgerot is waarschijnlijk. Het zal via de achterkant de framebuizen inlopen en daar zijn waarschijijk wat doorgeroeste plekjes waar de olie dan uit komt zetten. Een vervelend probleem die je 123 oplost.
 
Ik heb toen een oud framefilter meegegeven. Deze had ik achteraf even dicht moeten lassen of een dop erop moeten draaien. Dan denk ik dat er nog weinig olie uit komt zetten. Ook een peilstok meegegeven maar ik zou ten alle tijde adviseren je tank goed door te spoelen ivm mogelijk straalgrid wat in de tank komt.

Het probleem wat topicstarter heeft is dat zijn olietank inwendig doorgerot is waarschijnlijk. Het zal via de achterkant de framebuizen inlopen en daar zijn waarschijijk wat doorgeroeste plekjes waar de olie dan uit komt zetten. Een vervelend probleem die je 123 oplost.

In de olietank is niks van straalgrid ingekomen. deze heeft de coater goed afgesloten toen ik erbij stond. er zat wel grid in andere framebuizen. deze heb ik doorgeblazen met compressor. ik denk dus eerder dat er olie is door de lassen is gelopen op de plaatsen waar het eruit is gekomen. alles zag er zeer smerig uit en onder het vet bij de achterbrug. heel de ketting zat ook onder de olie toen ik die eraf haalde. frame was vettig en roest. het balhoofd zat helemaal vol gestouwd met een halve kilo vet .de vorige eigenaar heeft dat waarschijnlijk gedaan omdat die dacht dat dat zo moest ofzo. of hij was bang voor roest.
 
In de olietank is niks van straalgrid ingekomen. deze heeft de coater goed afgesloten toen ik erbij stond. er zat wel grid in andere framebuizen. deze heb ik doorgeblazen met compressor. ik denk dus eerder dat er olie is door de lassen is gelopen op de plaatsen waar het eruit is gekomen. alles zag er zeer smerig uit en onder het vet bij de achterbrug. heel de ketting zat ook onder de olie toen ik die eraf haalde. frame was vettig en roest. het balhoofd zat helemaal vol gestouwd met een halve kilo vet .de vorige eigenaar heeft dat waarschijnlijk gedaan omdat die dacht dat dat zo moest ofzo. of hij was bang voor roest.

Dat zou ik maar eens goed nakijken dan, er hoort nergens olie je frame naar buiten te kunnen komen behalve bij het filter, de ontluchting vh kleppendeksel, aanvoerleiding olie, peilstok en aftapbout. En anders kom je er snel genoeg achter als je hem goed warm hebt gereden ;). Je zou alle openingen ook af kunnen doppen en je frame tot de rand vullen met wasbenzine of iets dergelijks, nachtje laten staan en dan kijken of het ergens wegloopt.

Meestal zitten ze aardig onder de bagger/smeer na 30 jaar inderdaad, ik neem het spul weleens mee naar de wasboxen en de velgenreiniger+hogedruk eroverheen.
 
Dat zou ik maar eens goed nakijken dan, er hoort nergens olie je frame naar buiten te kunnen komen behalve bij het filter, de ontluchting vh kleppendeksel, aanvoerleiding olie, peilstok en aftapbout. En anders kom je er snel genoeg achter als je hem goed warm hebt gereden ;). Je zou alle openingen ook af kunnen doppen en je frame tot de rand vullen met wasbenzine of iets dergelijks, nachtje laten staan en dan kijken of het ergens wegloopt.

Meestal zitten ze aardig onder de bagger/smeer na 30 jaar inderdaad, ik neem het spul weleens mee naar de wasboxen en de velgenreiniger+hogedruk eroverheen.


Dit heb ik nu gedaan met wasbenzine laten staan tot helemaal boven vol en er lekte nergens wat weg.. dus ik neem aan dat het dan toch olie is die door de lassen is gaan lopen...?

Nog een ding. ik heb een bedrijf een nieuwe distributie ketting laten bestellen voor mijn XR 600 uit 1987 . alleen is deze nieuwe ketting veel dunner dan mijn oude ketting en scheelt zeker ruim een mm .en de ketting is ook net iets langer. beiden zijn wel 118 schakels. ik vraag mij af hoe dat kan? op de doos staat voor XL600V Transalp 87-88 en XV500-535 .deze ketting is van het merk Tourmax,
 
Dit heb ik nu gedaan met wasbenzine laten staan tot helemaal boven vol en er lekte nergens wat weg.. dus ik neem aan dat het dan toch olie is die door de lassen is gaan lopen...?

Nog een ding. ik heb een bedrijf een nieuwe distributie ketting laten bestellen voor mijn XR 600 uit 1987 . alleen is deze nieuwe ketting veel dunner dan mijn oude ketting en scheelt zeker ruim een mm .en de ketting is ook net iets langer. beiden zijn wel 118 schakels. ik vraag mij af hoe dat kan? op de doos staat voor XL600V Transalp 87-88 en XV500-535 .deze ketting is van het merk Tourmax,

Heb je hem ook een nachtje laten staan? Blijf het toch raar vinden, maar misschien zat er om een of andere gekke reden olie in de framebuizen.

Wat betreft je distributieketting, je hebt niet de juiste. XR600 1985-1987 hebben een brede distributieketting, dezelfde als de XL600r. XR 1988-2000 hebben een smallere ketting
 
Besten,

Ik heb mijn frame laten coaten van Honda XR600R. alleen is bij de achterbrug onder een frameplaatje olie uit gekomen wat in de coating is gelopen. ik had alles heel goed schoongemaakt met remmenreiniger gespoten enz. maar er zat echter in een dubbel plaatje waar ik niet in kon komen olie in. bij het verwarmen in de oven liep dit eruit. de coater had het na de eerste keer een half uur in de oven wel schoongemaakt maar daarna moest het nog een uur en kwam er nog meer uit gelopen zo was zijn verhaal.

ik heb geprobeerd met spiritus maar lukt niet. vraag mij af hoe ik dit nu het beste eraf kan krijgen? kleur is RAL 9016
Hoi Ik ben nieuw hier. Ik zie dat je het gepoedercoat hebt. Probeer eens wat koperpoets. Hiermee kan je ook diepe vlekken verwijderen in poedercoating. Een flesje kost een euro bij de supermarkt zoals AH.
 
Hoi Ik ben nieuw hier. Ik zie dat je het gepoedercoat hebt. Probeer eens wat koperpoets. Hiermee kan je ook diepe vlekken verwijderen in poedercoating. Een flesje kost een euro bij de supermarkt zoals AH.

Goede tip. dit ga ik zeker proberen....alleen hoop ik niet dat het de coating teveel aantast,



Heb je hem ook een nachtje laten staan? Blijf het toch raar vinden, maar misschien zat er om een of andere gekke reden olie in de framebuizen.

Wat betreft je distributieketting, je hebt niet de juiste. XR600 1985-1987 hebben een brede distributieketting, dezelfde als de XL600r. XR 1988-2000 hebben een smallere ketting

Yep de hele nacht en ochtend laten staan. het frame zag er voordat de coating erop ging op die plaatsen ook erg vies en vettig uit. ik heb het wel goed schoongemaakt en ontvet maar kon er niet in of achter komen als het vet in een ruimte zit. op de foto zie je ook dat in de las gaatjes zitten. ik vermoed toch dat er daardoor overal olie is tussen gelopen door de jaren heen. dit kan toch haast niet anders dan?

Wat betreft de distributie ketting .bedankt voor de info... ,dan is dit niet de goede die ik heb gekregen. hopelijk kan ik hem omruilen of mijn geld terug krijgen. ik heb tenslotte wel duidelijk opgegeven dat het voor een XR 600 uit 1987 met dubbele carburateur is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan