Olie uit uitlaat & geritsel in de cylinderkopp

HannekeVS750

MF'er
9 apr 2003
89
0
TILBURG
Hallo,

Na de winterstalling heb ik mijn motor uit de garage gereden en gestart om te kijken of de accu het nog deed. Alles werkte perfect totdat ik zag dat er olie uit de uitlaat komt. Daarbij is het zo dat als ik de motor flink toeren laat maken dat het lijkt alsof er iets in de cylinderkoppen los zit (dat er iets los trilt). Ik heb de kleppen al wel gesteld, dus daar kan het niet aan liggen. Ik vraag me ook af of de olie uit de uitlaat te maken heeft heeft met het lawaai in de cylinderkoppen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand wellicht wat het lawaai of de olie uit de uitlaat kan zijn?

Ik heb een Suzuki Intruder VS 750
 
ik neem aan dat je voor het wegzetten geen problemen had?
Dat geritsel duidt waarschijnlijk op radiale klepspeling,dus de speling tussen klepsteel en klepgeleider.
Vandaar ook de oliewalm....
Effe stukkie rijden en kijken of het ophoudt (kan zijn dat als het blok eenmaal goed op temperatuur is het euvel ook weg is,anders demontage ;(
Succes! ;)
 
thankx voor je snelle reactie!

Inderdaad voor het wegzetten had ik er geen problemen mee.

Er komt alleen geen oliewalm uit de uitlaat, maar het zijn echt spetters (gezien mijn garagevloer). Als ik mijn hand achter de uitlaat hou, zit mijn hand echt onder de oliespetters. Heeft dat er ook mee te maken?

Inderdaad is het wel zo dat als de motor warm is dat het spetteren ook weg is.

Maar het kan geen kwaad dat er speling op zit?
 
Laat wel duidelijk zijn: mijn 'diagnose' hoeft niet de juiste te zijn!
Is deze wel juist,dan is het noodzaak zo snel mogelijk de klepgeleider te vervangen.
Niet alleen een hoog olieverbruik,ook motorschade zijn anders het gevolg.
Aangezien we het hier over een V-twin hebben,is het niet makkelijker om even het kleppendeksel te demonteren om te zien waar het geluid vandaan komt?
Misschien zie je dan ook meteen eventuele schade...
Succes! ;)
 
Nou, het is geen vocht hoor uit de uitlaat. Het is echt olie.

Ik heb ook al gehoord dat het de distributieriem kan zijn maar ook de klepsealtjes. Anyway...het blok moet er toch onderuit om het te kunnen zien, dus dat wordt voorlopig niet rijden.
 
Als er echt olie uit de uitlaat komt, dan maak je zeker ook enorme blauwe rookwolken (kan gewoon niet anders).
Wat er uit je uitlaat komt is volgens mij vocht (koude uitlaat), waar wat roet inzit (van de binnenkant van je uitlaat).
En een motorblok van zo'n motor hoge toeren laten draaien is ook niet goed.
Als de motor koud staat, en je hoort wat bijgeluidjes, dan hoeft dat niet direkt erg te zijn. Als er bij een warme motor abnormale geluiden te horen zijn, dan moet je wel laten nazien waar dat vandaan komt.
 
hoi hanneke,
zo te horen zijn je problemen inderdaad van het stilstaan, dat geluid in de
kop kan optreden als een motor lang niet gelopen heeft, dan is alle olie zeg maar van de bewegende delen af gelopen, je kunt dan ook last krijgen van veel condensvorming in de uitlaat en hij gooit er dan allerlei zwarte prut uit,

als het de klepsteelrubbers zijn, dan moeter inderdaad volgens mij een blauwe oliewalm uit je uitlaat komen naar beneden

het beste wat je kunt doen is de motor gewoon even rustig warm rijden, (even een half uurtje), dan bouwt hij vanbinnen weer een oliefilmlaagje op de bewegende delen op en de condens is er dan ook wel uit, als het geluid dan nog niet weg
is dan is er misschien echt iets aan de hand.

dit moet je natuurlijk niet doen als hij echt zoveel lawaai maakt dat je het echt niet vertrouwt natuurlijk, dan kun je er het beste even iemand bij roepen die wat meer sleutelervaring heeft, ik zou in ieder geval niet zomaar de cilinderkoppen eraf halen

groeten marc
 
Pure olie achter uit je uitlaat? Geen seconde meer laten lopen, duidelijk een klepseal die aan gort is. (ik zou ze gelijk allemaal vervangen als ik jou was, anders komt volgende maand misschien de volgende)
 
Waarschijnlijk is een klepsteel gaan roesten. De roest op de klepsteel heeft de klepseal kapot gemaakt.

De cilinderkop zal dan gereviseerd moeten worden.
Maar weet je echt zeker dat er olie uit de uitlaatkomt en geen roet water ?
 
Je leest het: de meeste verdenken de kleppen....
Het verhaal van Dutchgixxer lijkt me het meest waarschijnlijkst,wat ikzelf eerder geopperd heb wat minder (als een klepgeleider versleten zou zijn had je daar al langer wat van gemerkt...).
Als een klepseal eruit ligt,rammelt een klep ook meer (radiale klepspeling).

Dus helaas: ik vrees toch dat de kop eraf moet...
Tenzij je de bougies verwijdert en continu overdruk in de cylinder houdt (door er lucht in te blazen),dan kun je vaak ook klepveren en seals verwijderen.
Is niet de aanbevolen werkwijze,maar kan...(als je handig bent)
Succes! ;)
 
Ik weet niet uit welke van de 2 cilinders het geratel komt.
Maar ik heb 'n keer van iemand gehoord die er aardig wat verstand van heeft, dat het bij Intruders nog wel eens voor wil komen dat het nokkenas-lager van de achterste cilinder nog wel eens voor problemen wil zorgen.

Misschien heb je hier wat aan.
 
Als dit lager eruit zou liggen zou het geen invloed hebben op de olie in de verbrandingskamer....
Het probleem moet je toch echt bij de kleppen zoeken.
Als de motor loopt en je houdt een schroevendraaier tegen elke kop en je luistert aan de schroevendraaier,kun je snel achterhalen welke kop het meest kabaal maakt.. ;)
 
Ik weet niet of je het blok al open hebt gehaald, ik hoop iig van niet, het kan óók zijn dat gewoon de betreffende bougie vet is geslagen, en de betreffende cylinder onverbrande benzine in je uitlaat blaast, deze verampt gedeeltelijk, en gedeeltelijk lost hij op in de koolaanslag in je demper, dit spuugt hij er achter uit, en lijkt idd op olie.
Wordt de betreffende uitlaatbocht wel warm :? , ik denk 't niet, anders zou hij wel heel erg moeten roken als al die olie verbrand moest worden.
Haal gewoon de betreffende bougie eruit, steek een nieuwe bougie in de dop, en leg deze op een goed massapunt, en niet in de buurt van 't bougiegat.
Start de motor en laat 'm 2 minutjes stationair lopen (als 'ie dat niet doet, dan met een laag toerental lopend houden), schrik niet dit maakt best wel veel kabaal, maar kan geen kwaad.
Draai daarna de NIEUWE bougie erin, en probeer 'm nu te starten, en kijk of de cylinder nu wél meeloopt.

Suuk-6, Paul.
 
Heren,

Iedereen bedankt voor jullie tips & adviezen.

Ik ben met mijn motor maar naar een dealer gereden en die heeft ernaar geluisterd. Hij is van mening dat de distributieriem gespannen moet worden (daar komt het ratelen vandaan), de seals zullen naar alle waarschijnlijkheid ook wel vervangen moeten worden. Verder denkt hij dat de olie uit de uitlaten ondere door het stilstaan tijdens de winter komt, maar ook omdat er geen dempers meer in zitten.

Dus al met al valt het wel mee...en kan ik nog wel eventjes op doorrijden. Na het motorseizoen, zal het motorblok eronderuit gaan en krijgt een HELE grote beurt. Maar voor nu......eerst lekker gaan genieten (nu maar hopen dat het snel mooi weer wordt). :]
 
Een riem kun je ook niet zomaar spannen.
Ketting kun je wel spannen maar die klapperen niet voor niks, ofwel ketting ofwel kettingspanner versleten!
Zie je uberhaupt wel riemen op motoren vandaag de dag?

Autotechniek ken ik beter en daar is het zeer gangbaar, maar op motorfietsen?
Ken wel oudere Italiaanse motoren waar het zo zit, maar verder....
 
Een riem kun je ook niet zomaar spannen.
Ketting kun je wel spannen maar die klapperen niet voor niks, ofwel ketting ofwel kettingspanner versleten!
Zie je uberhaupt wel riemen op motoren vandaag de dag?

Autotechniek ken ik beter en daar is het zeer gangbaar, maar op motorfietsen?
Ken wel oudere Italiaanse motoren waar het zo zit, maar verder....
Diverse Ducati's hebben nokkenasriemen, evenals Honda GoldWings en Pan-Europeans.
Bij de Honda's kan je de riemen wel degelijk spannen. De meeste motoren met nokkenasketting hebben tegenwoordig een automatische spanner.
 
Diverse Ducati's hebben nokkenasriemen, evenals Honda GoldWings en Pan-Europeans.
Bij de Honda's kan je de riemen wel degelijk spannen. De meeste motoren met nokkenasketting hebben tegenwoordig een automatische spanner.

Kijk, dat is nuttige info!
De Ducati ken ik als L-twin met desmodronische klepbediening (weet ook nog hoe het werkt, dubbele woordwaarde?) maar ik heb er zelf dan ook nooit aan gesleuteld.
Het voorbeeld Italiaans waar ik aan dacht was Morini.

En mijn Honda 6-pitter ervaring is beperkt tot de CBX, en dat is een heel ander blok! :+
Heb gelukkig nu tandwielen, geen spanners en dergelijke die rare geluidjes kunnen maken.

*Moet duidelijk meer gaan sleutelen, te veel aan koekblikken gewerkt de laatste tijd

Toch nog even on-topic, idd: heel snel een second opinion aanvragen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan