olie / uitlaatgas damp uit cater ontluchting

Rick.^

Die hard MF'er
23 feb 2014
547
15
Zwolle
Hallo Allemaal,

ik heb vandaag mij luchtfilter schoongemaakt van nu kwam ik tot mijn verbazing achter
dat er een heel klein plasje olie lag..

dus ik had de caterontluchting van me filter gehaald draaiende motor
nu ruikt dit naar uitlaatgassen..

ook bij de dop waar je normaal olie bij vul als ik die eraf haal komt daar uitlaatgassen vandaan.

wat betekend dit ?
mijn motor kan zijn gassen niet kwijt en drukt het door de caterontluchting naar buiten
dit beteken ?

info motor :
Kawasaki zzr600 uit 1996
km stand : 53253

Mvg
 
Hallo Allemaal,

ik heb vandaag mij luchtfilter schoongemaakt van nu kwam ik tot mijn verbazing achter
dat er een heel klein plasje olie lag..

dus ik had de caterontluchting van me filter gehaald draaiende motor
nu ruikt dit naar uitlaatgassen..

ook bij de dop waar je normaal olie bij vul als ik die eraf haal komt daar uitlaatgassen vandaan.

wat betekend dit ?
mijn motor kan zijn gassen niet kwijt en drukt het door de caterontluchting naar buiten
dit beteken ?

info motor :
Kawasaki zzr600 uit 1996
km stand : 53253

Mvg

Verbruikt de motor olie?

Dit zijn geen uitlaatgassen maar carterdampen, dit is een normaal verschijnsel maar de carterdruk mag niet te hoog zijn.
Vanachter een beeldscherm is er weinig van te zeggen, vandaar mijn vraag of er olieverbruik is, bij overmatig olie verbruik en een hoge carterdruk zou je zeggen dat de olieschraap/zuigerveren de beste tijd hebben gehad, maar dit is speculeren.
 
zou ik van de week even doen als ik dat apparaat kan vinden,
zijn er nog meer dingen die ik kan doen ?

zit trouwens eigen merk total olie in ( heb ik niet zelf gedaan maar de man die me de motor verkocht )
ik hoorde namelijk van een maatje die dit probleem eerst ook had met zijn motor
dat hij zijn olie ververste met olie van putoline dat die er daarna geen last meer van had..

Groetjes
 
Verbruikt de motor olie?

Dit zijn geen uitlaatgassen maar carterdampen, dit is een normaal verschijnsel maar de carterdruk mag niet te hoog zijn.
Vanachter een beeldscherm is er weinig van te zeggen, vandaar mijn vraag of er olieverbruik is, bij overmatig olie verbruik en een hoge carterdruk zou je zeggen dat de olieschraap/zuigerveren de beste tijd hebben gehad, maar dit is speculeren.

Olie schraap en compressie veren staan los van elkaar.

Je kunt een gecombineerd probleem hebben natuurlijk maar dat hoeft zeker niet.

@TS, zuigerveren hebben altijd een kleine hoeveelheid lekkage. Dat komt dus in je Carter terecht. Of dit bij jouw al overmatig is kun je beter Door de garage laten beoordelen. Dit is meer een ervaring kwestie.
Je kunt wel een compressie test doen als je hier de middelen voor hebt. Dit kan een bevestiging geven mocht het overmatig zijn.
 
@Martell, de motor loopt veder prima, merk er vrij weinig van dat is het rare juist
maar omdat het een streetfighter project word wil ik hem dus eerst motorisch in orde hebben

@midlifecrisis, zover ik kan zien verbruikt de motor geen olie
de motor heeft namelijk een kijk glaasje en die staat bijna helemaal bovenaan, maar ik zou dit in de gaten houden bedankt voor de tip !

@Erwinko, de middelen heb ik om compressie test te doen zou ik van de week gelijk even doen :) .( loop begeleiding in een motor zaak namelijk ),

Bedankt tot nu toe !
 
@Martell, de motor loopt veder prima, merk er vrij weinig van dat is het rare juist
maar omdat het een streetfighter project word wil ik hem dus eerst motorisch in orde hebben

@midlifecrisis, zover ik kan zien verbruikt de motor geen olie
de motor heeft namelijk een kijk glaasje en die staat bijna helemaal bovenaan, maar ik zou dit in de gaten houden bedankt voor de tip !

@Erwinko, de middelen heb ik om compressie test te doen zou ik van de week gelijk even doen :) .( loop begeleiding in een motor zaak namelijk ),

Bedankt tot nu toe !

Naast de compressietest kun je beter een lektest doen, dat zegt meer over weglekkende compressiedruk.
 
@Martell, de motor loopt veder prima, merk er vrij weinig van dat is het rare juist
maar omdat het een streetfighter project word wil ik hem dus eerst motorisch in orde hebben

@midlifecrisis, zover ik kan zien verbruikt de motor geen olie
de motor heeft namelijk een kijk glaasje en die staat bijna helemaal bovenaan, maar ik zou dit in de gaten houden bedankt voor de tip !

@Erwinko, de middelen heb ik om compressie test te doen zou ik van de week gelijk even doen :) .( loop begeleiding in een motor zaak namelijk ),

Bedankt tot nu toe !
Het kan zijn dat je je onnodig zorgen maakt.
 
Dat vermoed ik ook,
@TS, er zijn filtertjes die in de ontluchtingsslang gemonteerd wordt, die houden eventuele spat en spug olie tegen maar beluchten wel het carter.

Soms zit er bij de aansluiting aan het luchtfilter een soort filter dat de olie tegen moet houden, is dat er nog?


ik zag zo gauw geen filter er tussen zitten, ik kan me natuurlijk onterecht zorgen maken
maar mijn lijkt het dat het zo niet hoort en zou ik geen uitlaat gas moeten ruiken / voelen als ik de onluchtingsslang van luchtfilter er af haal of als ik de olie dop eraf schroef lijkt me :X
 
Laatst bewerkt:
ik zag zo gauw geen filter er tussen zitten, ik kan me natuurlijk onterecht zorgen maken
maar mijn lijkt het dat het zo niet hoort en zou ik geen uitlaat gas moeten ruiken / voelen als ik de onluchtingsslang van luchtfilter er af haal of als ik de olie dop eraf schroef lijkt me :X


Nogmaals het is geen uitlaatgas.
Overdruk is heel normaal in het carter, daarom juist die slang.
Vroeger was dat gewoon open en verdween de carterdampen gewoon in de omgeving, sinds tig jaar voeren ze die terug naar het luchtfilter om te verbranden.

koent in "carterontluchting, vacuum of atmosferisch?"
 
Dat vermoed ik ook,
@TS, er zijn filtertjes die in de ontluchtingsslang gemonteerd wordt, die houden eventuele spat en spug olie tegen maar beluchten wel het carter.

Soms zit er bij de aansluiting aan het luchtfilter een soort filter dat de olie tegen moet houden, is dat er nog?


Die filters zijn daat niet voor bedoeld, daar monteer je een catchtank voor.
 
Nogmaals het is geen uitlaatgas.
Overdruk is heel normaal in het carter, daarom juist die slang.
Vroeger was dat gewoon open en verdween de carterdampen gewoon in de omgeving, sinds tig jaar voeren ze die terug naar het luchtfilter om te verbranden.

koent in "carterontluchting, vacuum of atmosferisch?"


dan mag je wel komen ruiken hoor,
je ruikt duidelijk uitlaatgas ( en ik ben niet de enigste die dat zegt :P )

daarnaast nog geen tijd gehad om en er na te kijken,
is het schadelijk om zo veder te rijden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan