olie van verschillende merken - viscositeiten

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
Met optrekken knipperend mijn olielampje veel te snel wat natuurlijk betekend dat er wat olie bij moet... })

(btw het enige wat ik wel es doe aan mijn fiets 8-) ) op kettingsmeren na.

kan ik bijvullen met een olie van een ander merk, en wellicht een iets andere viscositeit, of is dit voor tijdelijk zelfs af te raden?
 
Met optrekken knipperend mijn olielampje veel te snel wat natuurlijk betekend dat er wat olie bij moet... })

(btw het enige wat ik wel es doe aan mijn fiets 8-) ) op kettingsmeren na.

kan ik bijvullen met een olie van een ander merk, en wellicht een iets andere viscositeit, of is dit voor tijdelijk zelfs af te raden?

Hou je aan dezelfde viscositeit, en dat je lampje knipperde merkte ik ook al op ja ;)

Hoe lang geleden had je je olie vervangen, 2 maanden ofzo toch? En je oliefilter? Anders moet je gewoon helemaal nieuwe olie erin gooien en een nieuw filtertje, mooi voor de winterperiode. Het begint toch steeds kouder te worden buiten ;)
 
je kunt gerust bijvullen met ander merk.
Maar ook verversen en ander onderhoud is wel eens nuttig, als je dat nietlaat doen komt er een dag dat je gemobiliseerd moet worden
:(

Ik gooi liever dezelfde soort olie erin als wat er voorheen in zat, aangezien het 3 maanden geleden is ververst kan ie gewoon olie erbij flikkeren, maar ik zou met een dure motor gewoon uitzoeken wat erin is gegooid, en dat er ook bijgooien, en niet iets anders.
Tja, het beste voor je motor, niet ? ;)
Als ik niet weet wat er voorheen in zat, dan alles eruit en nieuwe erin.

Vroeger was het leuk als je bijv. synth. olie bij mineralen olie gooide ;)

Bij de XR heb ik ook direct de week erop nieuwe olie erin gegooid, nieuwe filter erin gedaan, nieuwe remvloeistof, nieuwe tandwielen en ketting (die vond ik een beetje versleten) misschien waren de vloeistoffen en filter een maand ervoor vervangen, kan me niet schelen, als ik maar weet wanneer het ECHT vervangen is.

In m\'n auto flikker ik overigens wel alle olieen door elkaar heen, maarja das een auto he :)
Overigens bij de koop van m\'n auto ook meteen distributieriem laten vervangen door een kennis (das even een heeeeeeeeeeel stuk goedkoper dan de dealer, het gaat sneller, geen afspraak nodig) en het rijd even goed ;)
ach, voordeel dat die kennis in een garage werkt, en tegenwoordig voor Ferrari werkt om te sleutelen aan Ferrari\'s :P
 
synth. olie bij mineralen olie

is het heel onwaarschijnlijk dat er mineraal in zit?

Ik heb wel es gehoord dat nieuwe motoren beginnen met minerale olie, om te zorgen dat de onderdelen een beetje op elkaar inslijten.

Met synthetisch zou dat niet gaan omdat deze te perfect smeert...
 
is het heel onwaarschijnlijk dat er mineraal in zit?

Ik heb wel es gehoord dat nieuwe motoren beginnen met minerale olie, om te zorgen dat de onderdelen een beetje op elkaar inslijten.

Met synthetisch zou dat niet gaan omdat deze te perfect smeert...

Hmm nooit van gehoord, maar goed, heb ook nooit een nieuwe motor gekocht.. kon dat maar... fAzer 2002.. hmmzzzzz :}

Maar lijkt me zeer sterk dat er nu mineralen in zitten, iedereen gebruikt tegenwoordig synthetisch..
 
bert, als je olie-lampje gaat is het naar het schijnt meestal al te laat en heeft de motor al schade opgelopen.
reden zou zijn dat bij motoren het lampje pas gaat op het ogenblik dat de oliedruk weg is.

op dat moment kan de motor in enkele ogenblikken volledig naar de knoppen gereden zijn.

klopt dit nu of niet,?
redbull??
 
bert, als je olie-lampje gaat is het naar het schijnt meestal al te laat en heeft de motor al schade opgelopen.
reden zou zijn dat bij motoren het lampje pas gaat op het ogenblik dat de oliedruk weg is.

op dat moment kan de motor in enkele ogenblikken volledig naar de knoppen gereden zijn.

klopt dit nu of niet,?
redbull??

Z\'n niveau is gewoon laag. Als je met die YZF
optrekt, en dan redelijk snel, dan verplaatst alle olie zich naar achter toe, en merkt de sensor dat er geen olie of weinig olie is, vandaar dat ie dan gaat knipperen. Dus MOCHT er schade zijn op de momenten dat je optrekt en de olie even naar achter vliegt, dan is dat echt zeer minimaal hoor :) Met mn auto had ik het laatst nog bij elke scherpe bocht. olie lampje aan + \'STOP!\' lampie aan :) Half litertje olie erbij, en nooit meer gezeik gehad.

Dus meteen je motor aan stront rijden ; nee (tenzij je blok kurkdroog is en alle olie weg is)
wel een waarschuwing dat je voor de komende rit wel je olie mag bijvullen ;)
 
bert, als je olie-lampje gaat is het naar het schijnt meestal al te laat en heeft de motor al schade opgelopen.
reden zou zijn dat bij motoren het lampje pas gaat op het ogenblik dat de oliedruk weg is.

op dat moment kan de motor in enkele ogenblikken volledig naar de knoppen gereden zijn.

klopt dit nu of niet,?
redbull??

Dit klopt als het gaat over een oliedruklampje. Maar bij de T-Cat (en ook bij de div) gaat het om een oliepeillampje. Je kan dus gerust nog een eind goed doorrijden zonder schade maar je vult best wel zo snel mogelijk bij, in geval van oliedruk -> direkt stoppen.
Zo is het mij toch verteld door de dealer. En dat van dat optrekken en zo had ik met mijn div ook in de ardennen.
 
Geen paniek!,
een knipperend olielampje op een yamaha, is mij in ieder geval niet vreemd, toen ik nog fanatiek FZR100 reed lichtte dat lampje altijd op als ik wat (veel) gas gaf, terwijl het oliepeil dik in orde was, olie bijvullen zou ik altijd met dezelfde viscositeit doen.
 
Yamaha heeft inderdaad een olie niveaulampje ipv een oliedruksensor, dus hoef jeje niet te druk te maken.

Olie bijvullen met verschillende merken of visco\'s is niet zo erg, echter moet je geen verschillende soorten olie mengen, er zijn 3 soorten, mineraal, half-synthetisch en vol-synthetisch. Deze moet je dus beter niet mengen.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het inderdaad niet verstandig is om je motor in te rijden met vol-synthetische olie.

Zelf rijd ik een R1, 50.000km staat er op en ik gebruik altijd Shell half-synthetisch.
En ik vul ook altijd bij met dezelfde olie.

Voor wie je motor stil zet van de winter, het is beter om olie te vervangen voor de winter en met schone olie weg te zetten. Je hoeft dan niet nog eens je olie in het voorjaar te vervangen.
Nadeel van motor weg zetten met gebruikte olie is dat het vuil in je olie de kans krijgt te gaan bezinken en te gaan vastkoeken en klonteren wat dan weer verstoppingen kan veroorzaken in de fijnere oliekanalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan