olie verbruik 1 op 8 ongeveer

basman79

MF'er
10 aug 2006
36
0
kerkrade
hoe ik heb een tijd geleden een yamaha xt550 opgekocht
deze liep al zeker 2 jaar niet meer vandaar heleblok open gehaald
nieuwen lagers keeringen en ondsteking er in
(deze was kapot geslagen door een stuk lager)
nu heb ik het blok dus in elkaar zitten en lopend
nu heb ik alleen het probleem hij rookt als een gek en gebruikt olie 1 op 8
de kompressie is op het gevoel wel goed (heb geen meter)
en start ook in een keer kicken
dus zat ik te denken aan lekken klepseals
stom dat ik deze niet meteen vervangen heb
maar nu mijn vraag

kan het alleen hier aan liggen of heb ik nog een optie ?
MVG. Bas Maassen
 
Laatst bewerkt:
er kan ook olie in de verbrandingsruimte komen via de koppakking hoor, en als je verbruik echt zo hoog is als je zegt, hoef je het echt niet in de klepseals te zoeken. Seals is alleen maar een extra afdichting, een goed blok zou het zelfs zonder seals moeten kunnen doen. Ik heb het idee dat je de olieschraapveren niet goed hebt gemonteerd, of je koppakking is lek. Vaak gaat de olie omhoog via de pasbusjes die in de kop/cilinder zitten, die kun je vergeten zijn, en dan is 2-3 bar olie druk voldoende om het de cilinderruimte in te pompen.
 
olieschraapveren zitten presies zo als in het boek staat
en het blok is geen nieuw blok duss....
kan het niet gewoon zijn dat die seals gewoon goed uitgedroogd zijn ?
of moet ik echt aan iets anders gaan denken ?
 
hij heeft ook een tijd stationeer gedraaid !
en ik had hem afgevuld zo als in het boek staat en uhmz na een stuk rijden en de hele straat wit blank te hebben gezet bleek ik +- 1 liter er bij te kunnen gooie
dus dat van 1 op 8 is idd miss veel maar daar ging het nu niet om
ik zou liever er achter komen waar het aan licht
 
er kan ook olie in de verbrandingsruimte komen via de koppakking hoor, en als je verbruik echt zo hoog is als je zegt, hoef je het echt niet in de klepseals te zoeken. Seals is alleen maar een extra afdichting, een goed blok zou het zelfs zonder seals moeten kunnen doen. Ik heb het idee dat je de olieschraapveren niet goed hebt gemonteerd, of je koppakking is lek. Vaak gaat de olie omhoog via de pasbusjes die in de kop/cilinder zitten, die kun je vergeten zijn, en dan is 2-3 bar olie druk voldoende om het de cilinderruimte in te pompen.

:^
 
waar kan het dan wel aan liggen ?



Kan der ook niet aan liggen dat carter zich nog heeft moet vullen met olie en dat je nu die liter bijgevuld heb om het op peil te krijgen. En dat je hierna geen olie meer gebruikt? Of verkeerd gepeild, dry-sump kan een raar oliepeil geven als je niet goed peilt.

Want ik vind 1 liter op korte tijd toch wel heel veel, als het langs de zuigerveren opging zou je niet veel compressie hebben.

edit: als ik even verder had gelezen dan had ik voor de optie koppakking gekozen |( :P
 
tja het kan dat hij niet zooo veel olie gebruikt daar heb ik natuurluk geen inzicht op na zoon klijn stukje rijden
maar het probleem blijft wel dat hij al 8 km blijft roken en de straat helemaal wit doet staan
oke dus koppakking en seals voor de zekerhijd vervangen ?
zie ik nog iets over het hoofd als de kompressie goed is ?
 
Kan der ook niet aan liggen dat carter zich nog heeft moet vullen met olie en dat je nu die liter bijgevuld heb om het op peil te krijgen. En dat je hierna geen olie meer gebruikt? Of verkeerd gepeild, dry-sump kan een raar oliepeil geven als je niet goed peilt.

Want ik vind 1 liter op korte tijd toch wel heel veel, als het langs de zuigerveren opging zou je niet veel compressie hebben.

edit: als ik even verder had gelezen dan had ik voor de optie koppakking gekozen |( :P
Precies, en na revisie (alles goed in de olie gemonteerd?) blijft dat roken de eerste 10/15 km wel ff doorgaan.
 
hoe ik heb een tijd geleden een yamaha xt550 opgekocht
deze liep al zeker 2 jaar niet meer vandaar heleblok open gehaald
nieuwen lagers keeringen en ondsteking er in
(deze was kapot geslagen door een stuk lager)
nu heb ik het blok dus in elkaar zitten en lopend
nu heb ik alleen het probleem hij rookt als een gek en gebruikt olie 1 op 8
de kompressie is op het gevoel wel goed (heb geen meter)
en start ook in een keer kicken
dus zat ik te denken aan lekken klepseals
stom dat ik deze niet meteen vervangen heb
maar nu mijn vraag



kan het alleen hier aan liggen of heb ik nog een optie ?
MVG. Bas Maassen


Hoe pijl je de olie ?


Scheurtje in uitlaatkanaal ?
 
Kan der ook niet aan liggen dat carter zich nog heeft moet vullen met olie en dat je nu die liter bijgevuld heb om het op peil te krijgen. En dat je hierna geen olie meer gebruikt? Of verkeerd gepeild, dry-sump kan een raar oliepeil geven als je niet goed peilt.

Want ik vind 1 liter op korte tijd toch wel heel veel, als het langs de zuigerveren opging zou je niet veel compressie hebben.

edit: als ik even verder had gelezen dan had ik voor de optie koppakking gekozen |( :P

Het ontbreken van of niet goed functioneren van de schraapveren zou eigenlijk een vertekend beeld van de compressie moeten geven, m.a.w. je zou juist een HOGER compressie moeten hebben.....
Wat doe je ook al weer als de compressie niet goed is, en je even wilt controleren of je kleppen of veren de boosdoener is.... juist olie op de zuiger gooien, om zo een paar slagen te maken met "beter" afgedichte compressieveren...

Compressie wordt nooit (negatief) beinvloed door slechte schraapveren.... dus oppassen dat je niet de verkeerde conclusie trekt
 
Opentrekken die handel,daar hoef je niet aan te twijfelen.
Ik denk aan uitgesleten klepzittingen,n scheurtje in de kop of een maga lekke koppakking.
Zou gewoon de hele cilinder lichten en alles checken,in ieder geval ook gelijk nieuwe schraapveren en zuigerveren en zuigerspeling opmeten.
Gelijk goed doen,anders kun je later nog eens aan de gang.

Greetz Magnamannetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan