olie verbruik 1 op 8 ongeveer

basman79

MF'er
10 aug 2006
36
0
kerkrade
hoe ik heb een tijd geleden een yamaha xt550 opgekocht
deze liep al zeker 2 jaar niet meer vandaar heleblok open gehaald
nieuwen lagers keeringen en ondsteking er in
(deze was kapot geslagen door een stuk lager)
nu heb ik het blok dus in elkaar zitten en lopend
nu heb ik alleen het probleem hij rookt als een gek en gebruikt olie 1 op 8
de kompressie is op het gevoel wel goed (heb geen meter)
en start ook in een keer kicken
dus zat ik te denken aan lekken klepseals
stom dat ik deze niet meteen vervangen heb
maar nu mijn vraag

kan het alleen hier aan liggen of heb ik nog een optie ?
MVG. Bas Maassen
 
Laatst bewerkt:
Zo'n olie verbruik is niet echt normaal. Ik zou het niet zoeken bij je klepseals. Eerder bij je olieschraapveren. Waarschijnlijk is de slotspeling te groot.

Voordat je begint met "maar de compressie is goed", daar zorgen de compressieveren voor ja :) Daar zit het probleem dus niet. Maar het olieafschrapen doen de olieschraapveren en een kennis van mij had ook hetzelfde probleem, welliswaar niet zo'n spectaculair olieverbruik als dat bij jou is.

Maargoed, wil je het controleren? Dan moet je de veren (compressie en olie) afzonderlijk in de cilinder steken met de zuiger als bodem om de veren haaks op de cilinderwand te positioneren. Vervolgens meet je de slotspeling. Dit doe je dan op onderin de cilinder, in het midden en aan de bovenkant van de cilinder.
 
Schroef dat blok nu maar uit elkaar, en loop alles na. Ook met versleten olieschraapveren betwijfel ik of je zoveel olie (mengselverhouding 60% olie/30% benzine :? )kunt verstoken.
Klep seals lek kan, maar ook dan haal je geen 1 op 8.
 
Het ontbreken van of niet goed functioneren van de schraapveren zou eigenlijk een vertekend beeld van de compressie moeten geven, m.a.w. je zou juist een HOGER compressie moeten hebben.....
Wat doe je ook al weer als de compressie niet goed is, en je even wilt controleren of je kleppen of veren de boosdoener is.... juist olie op de zuiger gooien, om zo een paar slagen te maken met "beter" afgedichte compressieveren...

Compressie wordt nooit (negatief) beinvloed door slechte schraapveren.... dus oppassen dat je niet de verkeerde conclusie trekt



Ok daar heb je gelijk in, maar als je een liter olie op zo een korte tijd erdoor jaagt en dat zou allemaal langs de zuigerveren gaan, lijkt het mij dat die zo veel speling moeten hebben dat je ook geen fatsoenlijke compressie meer opbouwt.
 
Meten is weten. :+

Dus niet als iets iets er nog goed uitziet denken dat het dan nog wel goed zal zijn, maar gewoon alles opmeten. Cylinder, zuiger, slotspeling op de zuigerveren, klepgeleiders, kleppen even inslijpen, enfin alles wat voorbij komt eigenlijk.

Ik vind het een beetje zinloos om een heel blok uit- en in elkaar te zetten en dan nog niet te weten waar een hoog olie of brasndstofverbruik vandaan komt... -O-
 
Ik zou eerst onderzoeken waar dat enorme olieverbruik vandaan komt, zoals jij het geschetst hebt, is het ONMOGELIJK dat je via de cilinderwand (schraapveren) of seals zoveel olie verbruikt Een motor gebruikt spatsmering voor de zuigers, en een klein beetje druk voor de drijfstangen, maar zelfs zonder schraapveren en seals kun je dit verbruik niet hebben.

Heb je de carterontluchting bekeken toen je hem lopend had, lijkt mij meer dat de olie ergens de verbrandingsruimte ingeperst (ingezogen) wordt of je moet schromelijk overdreven hebben bij je inleiding.....
 
ik weet niet wat ie presies verbruikt maar naar 8 km kon ik 1 liter bij vullen nu kan het zijn dat de olie eerst nog in het blok moest versprijde
maar het fijt blijft wel dat hij wit bleef roken bij gas geven
stationeer niet echt maar liep wel wat onregelmatig maar dat vind ik niet gek door de olie
voor de rest maakte hij wel een mooi rustig geluid zonder tikken of gekken dingen
 
is het normaal dat de klep seals 6 euro stuk kosten ? |(
koppakking was iets in de 45 euro ?
kan ik de onderdelen ergens anders goedkoper bestelle ?
Dat kosten ze bij Yamaha zelf ja. Ben blij dat je maar een eencilinder hebt, ik heb vorig jaar een 4-cilinder 16-klepper gereviseerd. (toen zaten ze in de pakkingset en dat is in verhouding wel behoorlijk goedkoper)
 
Terug
Bovenaan Onderaan