Olie verbruik cilinder zelf oplossen

Bush Bike Pim

Rookie
24 aug 2018
23
11
Beste motor kameraden,

Ik zal beginnen met me kort voor te stellen:
Ik ben Pim, een allroad rijder die zijn motor gebruikt waar hij voor gemaakt is: van de weg afgaan ;) . Zo heb ik met mijn 'fellow riders' al behoorlijk wat van Europa en daarbuiten gezien(meer dan alleen het asfalt).
We zijn onder andere naar Marokko en Turkije gereden en afgelopen jaar hebben we een motor gehuurd in Nepal(absoluut een aanrader, zie
).

Op zich ben ik redelijk zuinig op de motor maar deze manier van reizen heeft zijn tol aardig geëist en de motor heeft ondertussen een olie verbruik van bijna 1ltr op 500 km(!) :r

Tijd voor grondig onderhoud dus... Vandaar dit topic. :]

Afgelopen week hebben we de motor compleet gedemonteerd en de cilinder verwijderd om te kijken wat de oorzaak is van het verbruik. Nu ben ik redelijk technisch maar mijn diagnostische kennis hield toch echt op toen we de kop van de cilinder gedemonteerd hadden. Omdat het verbruik zo hoog lag had ik verwacht aan bijvoorbeeld de zuigerveren te zien of ze versleten waren, de cilinder, zuiger en rest van het blok zagen er echter nog goed uit. Ik was sowieso van plan alle pakkingen, klepseals en zuiger/olieschraapveren te vervangen maar ik weet niet of dit voldoende gaat zijn om het olie verbruik te verhelpen?!

Ik wil voorkomen dat we dit doen en uiteindelijk blijkt dat het olieverbruik nog altijd niet verdwenen is en ik weer terug bij af ben minus een aantal dagen sleutelwerk...

Met alle technische kennis hier verzameld, hoop ik dat iemand me aan de hand van wat fotos kan vertellen wat de oorzaak/ oplossing zou kunnen zijn en of ik enkel met het vervangen van wat pakkingen veilig zit. :X Of dat een volledige revisie nodig gaat zijn en bijvoorbeeld de kop gevlakt moet worden?!

De fotos:

vKsfush

JWKcQQh

13bRRc1

Y18Rdzv

xEPgnzJ


Ik rijd dus op een Yamaha XT660Z Tenere met ongeveer 50.000 km op de teller, het is bekend dat de eencilinder met de relatief grote boring sneller wat olie verbruikt maar dit lijkt me wat overdreven _O-

Bij voorbaat hartelijk dank :} *D
 
Klepstelen en geleiders ook gecontroleerd?
Lijkt mij als je de klepseals en schraapveren gaat vervangen de boel goed moet zijn.

Laat ook even de cilinderwand honen alvorens je de nieuwe zuiger monteerd..
Je fotos doen het niet btw. Je moet van imgur de directe .jpg link hebben
 
Laatst bewerkt:
met die foto's zijn we/jij niets.

wat je moet hebben is een service manual, en dan je blok opmeten.

wil je 100% zeker van het olieverbruik af : cylinder uitboren, overmaat zuiger er in, nieuwe klepafdichtingen en als ze veel speling hebben ook nieuwe klepgeleiders.
 
met die foto's zijn we/jij niets.

wat je moet hebben is een service manual, en dan je blok opmeten.

wil je 100% zeker van het olieverbruik af : cylinder uitboren, overmaat zuiger er in, nieuwe klepafdichtingen en als ze veel speling hebben ook nieuwe klepgeleiders.
:^ meten is weten, visueel kun je de veren niet beoordelen, net zomin als bv onrondheid van de cilinder.
 
Hoeveel Km heeft het blok nu gedraaid?

Vorige winter mijn zoon zijn XT660 gedaan,
Cilinder meten op rondheid en slijtage,
Zuiger meten, en zuigerveer groeven meten.
Kleppen demonteren en klepgeleiders meten.
Klepstelen meten.

Bij 70.000 Km. waren de cilinder en zuiger nog binnen de toleranties.
De geleiders nog goed.
De zuigerveren en kleppen niet.

De cilinder met een goed patroon iets gehoond, originele Yamaha zuigerveren gemonteerd.
De in en uitlaat kleppen vervangen, niet origineel.
De klepzetels bewerkt op een Serdi klepzetel bank.
(kleppen in schuren is geen optie )

Geheel gemonteerd met nieuwe klep seals.

Geheel ingelopen met een half syntheet olie.
In het begin nog iets olie verbruik.
Nu 25.000 Km. verder (woon werk en verre ritten), op een ritje Alpen 3600 Km. 250Ml olie verbruik.

Mijn advies ga met de gedemonteerde spullen langs een goed revisie bedrijf.
 
Allen bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord! *O* Hier kan ik zeker mee verder.
Ik ben zelf in het bezit van het werkplaatshandboek dus ik ga eerst maar eens beginnen met meten.
Maar misschien dat het advies van VonDutch ook nog niet zo verkeerd is ;)

Naar mijn weten heeft de cilinder inderdaad een Nicasilwand en de zuiger ziet er op de foto inderdaad wat gehavend uit maar dat is in het echt niet het geval.

En een tuinrevisie is zeker gezellig, als we ook nog tot een goed eindresultaat komen is het natuurlijk helemaal feest :]
 
Hou er rekening mee dat je om te meten wel het juiste gereedschap moet hebben, binnen en buiten micrometers, we praten hier over 0,01 mm. En natuurlijk de nodige kennis van het meten een schuifmaat ook al is die digitaal zegt niets.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle input! Op jullie aanraden heb ik de cilinder, kop en zuiger weggebracht naar een lokaal (auto) revisie bedrijf. Na het meten van de toleranties bleek dat de cilinder en de zuiger het investeren niet meer waard zijn. Dat wordt dus een nieuwe set bestellen(big bore, OFF-THE-ROAD | Big bore cylinder XT-660 new painted | 104mm | Online Webshop). De kop is te herstellen maar de kleppen + seals moeten ook vervangen worden.

Een dure reparatie uiteindelijk... Maar altijd beter dan de motor met wat pakkingen en zuigerveren weer in elkaar zetten en erachter komen dat het olieverbruik niet minder geworden is. Dank daarvoor!:]
 
"Big bore" houdt een risico in: wat verandert er aan het gewicht van de zuiger, compressieverhouding, squish.

uiteraard, maar dat valt reuze mee. op mijn ex DRZ ook een bigbore geplaatst en wordt wel vaker toegepast op andere motoren. ZIjn gewoon kant en klare kits die zich al lang hebben bewezen.

Mijn opmerking over de afstelling was ook meer om dat niet te 'vergeten' want dan draait ie straks in de soep.
 
Even overleggen of je niet gewoon alleen de big-bore zuiger(s) kan kopen, wellicht kan je revisiebedrijf..
- De bestaande cilinders boren+honen naar de maat van de nieuwe zuigers.
- Een nieuwe cilinderbus er in persen (indien van toepassing) in de maat van de nieuwe zuiger(s)
 
Als je inderdaad bereid bent om zoveel geld voor een Big Bore kit uit te geven, neem dan alleen een dikke zuiger van die site en laat je eigen cylinder boren/honen. Dat hoeft echt niet zo achterlijk veel geld te kosten als wat ze er daar voor vragen.

Hou wel de carburatie in de gaten want er kan standaard al een grotere sproeier in. (ik neem maar even aan dat zo'n ding een carburateur heeft)
 
Wat is het bouwjaar? want volgens mij heeft een XtZ geen nicasil wand en kan er gewoon een
overmaat zuiger in.

Kedo.de heeft ook geen overmaat zuigers en vliegt meteen naar zuiger 102 of 104 (100 is standaard).

Site waar Pim zijn bigbore laat doen zegt:

We do the following on your cylinder

  • de-monting, cleaning and glass bead blasting
  • boring of the cylinder up to the needed size
  • exact honing of the cylinder (cross-grinding!) up to the needed measurement
  • new coating of the cylinder
  • new painting of the cylinder (if choosen)
  • Delivery time about 2-3 days, may vary in high season
Overigens moet er nog een pakkingset van 6 tientjes bij.
totaal is dan €435

Lijkt heel veel maar gezien de werkzaamheden en de onderdelen en het feit dat er geen alternatief voorhanden is....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan