Olie verbruik cilinder zelf oplossen

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.628
88
Goes
Bezoek site
Tja dat dacht ik vroeger ook,blokje gereviseerd en nog niet eens in de tuin maar op de garage vloer,alles zo netjes mogelijk in elkaar
gezet,liep weer prima dus rijden,na een aantal km een klap en de motor liep nog maar op 2 cilinders,eenmaal weer thuis kleppendeksel er af
en een mooie doormidden gebroken nokkenas staarde me verdrietig aan,bleek er wat vuil in een oliesproeier gekomen te zijn en zonder olie
draaien gaat toch niet lang goed.:N
Dat is geen stof geweest toch, misschien wel vervuiling die al ergens in het oliekanaal heeft gezeten. Begrijp best dat een schone werkplaats met goede verlichting beter is. En een blok volledig uit elkaar halen om elk stukje functionaliteit te waarborgen. In de praktijk vinden de meesten dat niet economisch en kopen eerder een andere motor, toch?

maar wel steeds op tijd je luchtfilter vervangen ??? de logica ???
Een draaiende motor zuigt over een filter service interval 'iets' meer lucht aan dan een rustend blok dat een paar dagen open ligt?
 
Laatst bewerkt:

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
12.334
1.224
Motor liep voor de revisie nog ,dus dat er al een vuiltje aanwezig was is onmogelijk,er is iets van vuil tijdens de de of montage in dat kanaal terecht
gekomen en is daarna in de oliesproeier beland,achteraf was het een bekend euvel en moest je die kanaaltjes goed schoonblazen voor de montage,
andere mensen hadden er ook al mee te maken gehad.
Maar goed ,ideaal is natuurlijk een zo schoon mogelijke ruimte ,helaas heeft niet iedereen daar beschikking over,maar op de grond in het vuil sleutelen is
te gek,dan ben je echt verkeerd bezig.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Frazer

VonDutch

MF'er
12 apr 2009
144
10
56
Den Haag
brandstof, compressie, vonk.
Brandstof, spuitje remmen reiniger in de inlaat en hij moet iets doen.
Compressie, vinger op het bougie gat (wel een lange vinger nodig} beter compressiemeter. geen of veel te weinig, timing of decompressie mechanisme.
Vonk, even kijken of je een goede vonk hebt, andere bougie proberen.
 
  • Like
Waarderingen: Bush Bike Pim

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.616
116
59
Almere
Bezoek site
Met zulke werkzaamheden zou ik er niet bang voor zijn. Dat wat er eventueel op zou komen spoelt er vast af met olie en verdwijnt linea recta het filter in. Lijkt me dat de pomp er niet stuk op loopt? Stof onder lagerschalen, waar het niet schoon spoelt, is dacht ik wel een slijtage verhoger. Maar zelfs dan lijkt me dat het lang goed gaat.

Zit niet zo in het revisie wereldje maar die mannen lopen toch ook niet meer haarnetjes op :P

Ook hier heb je weer gelijk in, snap niet waarom ik altijd zo moeilijk doe als ik een motorblok open heb liggen.
Oliepomp kan wel wat hebben, en de lagers gaan echt niet stuk van een beetje zand, en zuigers kunnen er echt wel goed tegen.
Zal natuurlijk lang goed gaan, zie je als techneut leer ik hier nog steeds elke dag weer nieuwe dingen.
 
  • Haha
Waarderingen: patrickZ

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.628
88
Goes
Bezoek site
Ook hier heb je weer gelijk in, snap niet waarom ik altijd zo moeilijk doe als ik een motorblok open heb liggen.
Oliepomp kan wel wat hebben, en de lagers gaan echt niet stuk van een beetje zand, en zuigers kunnen er echt wel goed tegen.
Zal natuurlijk lang goed gaan, zie je als techneut leer ik hier nog steeds elke dag weer nieuwe dingen.
Gelukkig ben je techneut, want goed lezen gaat je minder af :P
 

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.818
79
30
Enschede
Bezoek site
Om de startmotor te ontlasten.
Mijn Guzzi heeft 550cc per cilinder, ding heeft een loeizware auto-startmotor en 40Ah accu nodig.
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.775
495
www.autogereedschap.com
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
8.5:1 VS 10:1
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
12.334
1.224
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
Gelukkig heb jij er meer verstand van dan die domme ingenieurs van Yamaha.
:X8)7
 
  • Like
Waarderingen: Squishy

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.628
88
Goes
Bezoek site
Leg eens uit??????
Dacht juist dat de nono,s moeite hebben met begrijpend lezen????
Ging mij om stof.. dat spul dat je bij bepaalde lichtval door de lucht ziet dwarrelen.. kom jij met zand aanzetten! :P Daar zou ik ook heel anders mee om gaan, hopelijk de meesten. Probeer vaak ook het bij mezelf te houden door aan te geven waar ik niet bang voor ben, en waarom dat is. Dat is nooit universeel en wordt hopelijk ook zo niet opgevat. Iemand die pal aan het strand woont gaat hopelijk anders om met een open blok.

Schoon werken is altijd goed natuurlijk.. maar het kan niet de bedoeling zijn anderen altijd maar onzeker te maken om zelf iets te proberen. Tenzij het gaat om echt zwaar onvoorspelbare, gevaarlijke dingen bij mensen waarbij heel duidelijk is dat ze niet weten waar ze aan beginnen. Zo kijk ik er tegenaan in elk geval.. :j
 

Bush Bike Pim

Rookie
24 aug 2018
19
7
Ik schrik gewoon van de hoeveelheid reacties in twee dagen, helemaal geweldig! Bedankt allemaal, ik waardeer dit enorm. Uiteraard is een kritische noot op mijn aanpak ook altijd welkom en besef ik dat risicos genomen heb met mijn 'outdoor workshop'. Ik heb alle reacties gelezen en er komen een aantal zaken terug die ik zeker mee ga nemen. Ik reageer dit weekend nog wat inhoudelijker op de reacties, daar moet ik toch wat meer tijd voor uit trekken zie ik :9

Nogmaals bedankt!
 

Bush Bike Pim

Rookie
24 aug 2018
19
7
Heb je voldoende compressie, kleplichter mechaniek in de nokkenas werkt zoals het moet.
niet een tandje verdraaid... bedoelde ik...
1. Compressie meten
Ik ga beginnen met een compressie / lektest, dat lijkt me de logische keuze als ik alle reacties lees. Ik ben voor mijn gevoel behoorlijk scherp geweest op de timing van de nokkenassen. Uiteraard kan ik hier een fout in gemaakt hebben

Ik heb het begin van dit topic even gemist, maar ik heb exact hetzelfde gehad. Ook een XT660Z, met 45.000 verbruikte hij bijna een liter op de 1000km.

Blok is open geweest, maar eigenlijk zag alles er prima uit. Wel een nieuwe zuiger, nieuwe veren en klepseals laten monteren. Honen was volgens de specialist niet nodig.

Probleem was daarna wel opgelost. Ben inmiddels alweer 55.000km verder. Hij heeft nu een ton gelopen. Ben net terug van vakantie, 8500km gemaakt en bij elkaar een liter olie bijgevuld. Dat is ruim binnen de perken voor een dikke eencilinder.
Dit klinkt erg goed Frazer! Ik hoop dat mijn Tenere er net zo goed vanaf komt, een ton op de teller klinkt behoorlijk netjes voor een 'Thumper'. En ik ben nog lang niet klaar met de Yamaha. Aardige rit ook zo te lezen, waar ben je geweest?

Maar goed weer on topic,heb je tijdens de de of montage de accu losgekoppeld gehad?
Zo niet kan het zijn dat je ECU nu overleden is.
De accu was inderdaad losgekoppeld tijdens het proces en is ook ongeveer als laatste onderdeel gemonteerd. Ik ga voor de zekerheid alle zekeringen en bedrading nog een keer dubbel checken.

Motor liep voor de revisie nog ,dus dat er al een vuiltje aanwezig was is onmogelijk,er is iets van vuil tijdens de de of montage in dat kanaal terecht
gekomen en is daarna in de oliesproeier beland,achteraf was het een bekend euvel en moest je die kanaaltjes goed schoonblazen voor de montage,
andere mensen hadden er ook al mee te maken gehad.
Maar goed ,ideaal is natuurlijk een zo schoon mogelijke ruimte ,helaas heeft niet iedereen daar beschikking over,maar op de grond in het vuil sleutelen is
te gek,dan ben je echt verkeerd bezig.
Dit drama wil ik zeker voorkomen RG-gamma! Is natuurlijk het laatste wat je wilt ;(
Ik heb de onderdelen zoveel mogelijk afgedekt tussen het sleutelen door en uiteraard heb ik de open motor en de onderdelen iedere dag na het sleutelen netjes terug in mijn schuur gezet. Ben het wel met je eens dat op deze manier sleutelen niet optimaal is...

brandstof, compressie, vonk.
Brandstof, spuitje remmen reiniger in de inlaat en hij moet iets doen.
Compressie, vinger op het bougie gat (wel een lange vinger nodig} beter compressiemeter. geen of veel te weinig, timing of decompressie mechanisme.
Vonk, even kijken of je een goede vonk hebt, andere bougie proberen.
Compressie ga ik dus zeker bekijken, ik ga ook iets van start pilot gebruiken om te kijken of het misschien aan de brandstof toevoer ligt...
De bougie is splinternieuw en vonkt dus ook als ik hem tegen de cilinder houd.

Misschien is het handig om de werking van de de-compressor te controleren.
Wie weet zit er een stofje, zand of vogelpoep tussen.
Deze neem ik ook mee

Hoe ga je compressie meten met een automatische de-compressor?
Beter is een lektest.
Ik heb net het werkplaatshandboek bekeken en daar meten ze de compressie wel gewoon, ik ga het eens proberen en anders probeer ik de lektest.
Voor mijn gevoel geeft de compressiemeter beter aan of de timing goed is in verhouding tot de lektest die op een niet draaiende motor gebruikt wordt.

Ik kan in ieder geval aan de gang, bedankt! Ik houd jullie op de hoogte !
 

Frazer

MF veteraan
Donateur
4 apr 2007
6.534
1.158
34
Krommenie (Zaanstad)
Dit klinkt erg goed Frazer! Ik hoop dat mijn Tenere er net zo goed vanaf komt, een ton op de teller klinkt behoorlijk netjes voor een 'Thumper'. En ik ben nog lang niet klaar met de Yamaha. Aardige rit ook zo te lezen, waar ben je geweest?
Laatste rit was via de Balkan naar Griekenland. Maar verder heb ik heb ik op een paar landen na heel Europa er al mee afgevinkt.

Afgezien van dat olieverbruik nooit problemen gehad. Er was hier iemand op MF die zelfs 130.000km met zijn Tenere heeft gereden.
 

Bush Bike Pim

Rookie
24 aug 2018
19
7
Laatste rit was via de Balkan naar Griekenland. Maar verder heb ik heb ik op een paar landen na heel Europa er al mee afgevinkt.

Afgezien van dat olieverbruik nooit problemen gehad. Er was hier iemand op MF die zelfs 130.000km met zijn Tenere heeft gereden.
Lekker, die van mij heeft ook redelijk wat uithoeken van Europa ( en daarbuiten) gezien, met dat soort reizen komt hij wel echt tot zijn recht.
Verder zijn de problemen ook behoorlijk beperkt gebleven bij mij, hoewel hij echt gebruikt is waarvoor hij gemaakt is ( gok alleen dat het zand en de temperatuur van oa de Sahara de levensduur van mijn cilinder/zuiger niet ten goede is gekomen).