Olie verbruik cilinder zelf oplossen

Bush Bike Pim

Rookie
24 aug 2018
23
11
Beste motor kameraden,

Ik zal beginnen met me kort voor te stellen:
Ik ben Pim, een allroad rijder die zijn motor gebruikt waar hij voor gemaakt is: van de weg afgaan ;) . Zo heb ik met mijn 'fellow riders' al behoorlijk wat van Europa en daarbuiten gezien(meer dan alleen het asfalt).
We zijn onder andere naar Marokko en Turkije gereden en afgelopen jaar hebben we een motor gehuurd in Nepal(absoluut een aanrader, zie
).

Op zich ben ik redelijk zuinig op de motor maar deze manier van reizen heeft zijn tol aardig geëist en de motor heeft ondertussen een olie verbruik van bijna 1ltr op 500 km(!) :r

Tijd voor grondig onderhoud dus... Vandaar dit topic. :]

Afgelopen week hebben we de motor compleet gedemonteerd en de cilinder verwijderd om te kijken wat de oorzaak is van het verbruik. Nu ben ik redelijk technisch maar mijn diagnostische kennis hield toch echt op toen we de kop van de cilinder gedemonteerd hadden. Omdat het verbruik zo hoog lag had ik verwacht aan bijvoorbeeld de zuigerveren te zien of ze versleten waren, de cilinder, zuiger en rest van het blok zagen er echter nog goed uit. Ik was sowieso van plan alle pakkingen, klepseals en zuiger/olieschraapveren te vervangen maar ik weet niet of dit voldoende gaat zijn om het olie verbruik te verhelpen?!

Ik wil voorkomen dat we dit doen en uiteindelijk blijkt dat het olieverbruik nog altijd niet verdwenen is en ik weer terug bij af ben minus een aantal dagen sleutelwerk...

Met alle technische kennis hier verzameld, hoop ik dat iemand me aan de hand van wat fotos kan vertellen wat de oorzaak/ oplossing zou kunnen zijn en of ik enkel met het vervangen van wat pakkingen veilig zit. :X Of dat een volledige revisie nodig gaat zijn en bijvoorbeeld de kop gevlakt moet worden?!

De fotos:

vKsfush

JWKcQQh

13bRRc1

Y18Rdzv

xEPgnzJ


Ik rijd dus op een Yamaha XT660Z Tenere met ongeveer 50.000 km op de teller, het is bekend dat de eencilinder met de relatief grote boring sneller wat olie verbruikt maar dit lijkt me wat overdreven _O-

Bij voorbaat hartelijk dank :} *D
 
Tja dat dacht ik vroeger ook,blokje gereviseerd en nog niet eens in de tuin maar op de garage vloer,alles zo netjes mogelijk in elkaar
gezet,liep weer prima dus rijden,na een aantal km een klap en de motor liep nog maar op 2 cilinders,eenmaal weer thuis kleppendeksel er af
en een mooie doormidden gebroken nokkenas staarde me verdrietig aan,bleek er wat vuil in een oliesproeier gekomen te zijn en zonder olie
draaien gaat toch niet lang goed.:N

Dat is geen stof geweest toch, misschien wel vervuiling die al ergens in het oliekanaal heeft gezeten. Begrijp best dat een schone werkplaats met goede verlichting beter is. En een blok volledig uit elkaar halen om elk stukje functionaliteit te waarborgen. In de praktijk vinden de meesten dat niet economisch en kopen eerder een andere motor, toch?

maar wel steeds op tijd je luchtfilter vervangen ??? de logica ???

Een draaiende motor zuigt over een filter service interval 'iets' meer lucht aan dan een rustend blok dat een paar dagen open ligt?
 
Laatst bewerkt:
Motor liep voor de revisie nog ,dus dat er al een vuiltje aanwezig was is onmogelijk,er is iets van vuil tijdens de de of montage in dat kanaal terecht
gekomen en is daarna in de oliesproeier beland,achteraf was het een bekend euvel en moest je die kanaaltjes goed schoonblazen voor de montage,
andere mensen hadden er ook al mee te maken gehad.
Maar goed ,ideaal is natuurlijk een zo schoon mogelijke ruimte ,helaas heeft niet iedereen daar beschikking over,maar op de grond in het vuil sleutelen is
te gek,dan ben je echt verkeerd bezig.
 
Laatst bewerkt:
brandstof, compressie, vonk.
Brandstof, spuitje remmen reiniger in de inlaat en hij moet iets doen.
Compressie, vinger op het bougie gat (wel een lange vinger nodig} beter compressiemeter. geen of veel te weinig, timing of decompressie mechanisme.
Vonk, even kijken of je een goede vonk hebt, andere bougie proberen.
 
Met zulke werkzaamheden zou ik er niet bang voor zijn. Dat wat er eventueel op zou komen spoelt er vast af met olie en verdwijnt linea recta het filter in. Lijkt me dat de pomp er niet stuk op loopt? Stof onder lagerschalen, waar het niet schoon spoelt, is dacht ik wel een slijtage verhoger. Maar zelfs dan lijkt me dat het lang goed gaat.

Zit niet zo in het revisie wereldje maar die mannen lopen toch ook niet meer haarnetjes op :P


Ook hier heb je weer gelijk in, snap niet waarom ik altijd zo moeilijk doe als ik een motorblok open heb liggen.
Oliepomp kan wel wat hebben, en de lagers gaan echt niet stuk van een beetje zand, en zuigers kunnen er echt wel goed tegen.
Zal natuurlijk lang goed gaan, zie je als techneut leer ik hier nog steeds elke dag weer nieuwe dingen.
 
Ook hier heb je weer gelijk in, snap niet waarom ik altijd zo moeilijk doe als ik een motorblok open heb liggen.
Oliepomp kan wel wat hebben, en de lagers gaan echt niet stuk van een beetje zand, en zuigers kunnen er echt wel goed tegen.
Zal natuurlijk lang goed gaan, zie je als techneut leer ik hier nog steeds elke dag weer nieuwe dingen.

Gelukkig ben je techneut, want goed lezen gaat je minder af :P
 
Om de startmotor te ontlasten.
Mijn Guzzi heeft 550cc per cilinder, ding heeft een loeizware auto-startmotor en 40Ah accu nodig.
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
 
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
8.5:1 VS 10:1
 
Mijn XT600Z heeft ook e-start en geen decompressor en dat is maar 60cc minder. Gewoon een kleine 12ah accu. Dit model heeft nooit problemen gehad met de e-starter dus snap niet waarom ze voor de 660 voor extra complexiteit kiezen.
BIj een hardcore enduro kan ik het me nog voorstellen, waar je graag wil dat hij makkelijk start terwijl je ergens vast op een helling staat.
Maar goed, check inderdaad maar eens of hij goed werkt of haal em anders compleet weg. Volgens mij kan je die pin er wel uithalen..
Gelukkig heb jij er meer verstand van dan die domme ingenieurs van Yamaha.
:X8)7
 
Leg eens uit??????
Dacht juist dat de nono,s moeite hebben met begrijpend lezen????

Ging mij om stof.. dat spul dat je bij bepaalde lichtval door de lucht ziet dwarrelen.. kom jij met zand aanzetten! :P Daar zou ik ook heel anders mee om gaan, hopelijk de meesten. Probeer vaak ook het bij mezelf te houden door aan te geven waar ik niet bang voor ben, en waarom dat is. Dat is nooit universeel en wordt hopelijk ook zo niet opgevat. Iemand die pal aan het strand woont gaat hopelijk anders om met een open blok.

Schoon werken is altijd goed natuurlijk.. maar het kan niet de bedoeling zijn anderen altijd maar onzeker te maken om zelf iets te proberen. Tenzij het gaat om echt zwaar onvoorspelbare, gevaarlijke dingen bij mensen waarbij heel duidelijk is dat ze niet weten waar ze aan beginnen. Zo kijk ik er tegenaan in elk geval.. :j
 
Ik schrik gewoon van de hoeveelheid reacties in twee dagen, helemaal geweldig! Bedankt allemaal, ik waardeer dit enorm. Uiteraard is een kritische noot op mijn aanpak ook altijd welkom en besef ik dat risicos genomen heb met mijn 'outdoor workshop'. Ik heb alle reacties gelezen en er komen een aantal zaken terug die ik zeker mee ga nemen. Ik reageer dit weekend nog wat inhoudelijker op de reacties, daar moet ik toch wat meer tijd voor uit trekken zie ik :9

Nogmaals bedankt!
 
Heb je voldoende compressie, kleplichter mechaniek in de nokkenas werkt zoals het moet.

niet een tandje verdraaid... bedoelde ik...

1. Compressie meten

Ik ga beginnen met een compressie / lektest, dat lijkt me de logische keuze als ik alle reacties lees. Ik ben voor mijn gevoel behoorlijk scherp geweest op de timing van de nokkenassen. Uiteraard kan ik hier een fout in gemaakt hebben

Ik heb het begin van dit topic even gemist, maar ik heb exact hetzelfde gehad. Ook een XT660Z, met 45.000 verbruikte hij bijna een liter op de 1000km.

Blok is open geweest, maar eigenlijk zag alles er prima uit. Wel een nieuwe zuiger, nieuwe veren en klepseals laten monteren. Honen was volgens de specialist niet nodig.

Probleem was daarna wel opgelost. Ben inmiddels alweer 55.000km verder. Hij heeft nu een ton gelopen. Ben net terug van vakantie, 8500km gemaakt en bij elkaar een liter olie bijgevuld. Dat is ruim binnen de perken voor een dikke eencilinder.

Dit klinkt erg goed Frazer! Ik hoop dat mijn Tenere er net zo goed vanaf komt, een ton op de teller klinkt behoorlijk netjes voor een 'Thumper'. En ik ben nog lang niet klaar met de Yamaha. Aardige rit ook zo te lezen, waar ben je geweest?

Maar goed weer on topic,heb je tijdens de de of montage de accu losgekoppeld gehad?
Zo niet kan het zijn dat je ECU nu overleden is.

De accu was inderdaad losgekoppeld tijdens het proces en is ook ongeveer als laatste onderdeel gemonteerd. Ik ga voor de zekerheid alle zekeringen en bedrading nog een keer dubbel checken.

Motor liep voor de revisie nog ,dus dat er al een vuiltje aanwezig was is onmogelijk,er is iets van vuil tijdens de de of montage in dat kanaal terecht
gekomen en is daarna in de oliesproeier beland,achteraf was het een bekend euvel en moest je die kanaaltjes goed schoonblazen voor de montage,
andere mensen hadden er ook al mee te maken gehad.
Maar goed ,ideaal is natuurlijk een zo schoon mogelijke ruimte ,helaas heeft niet iedereen daar beschikking over,maar op de grond in het vuil sleutelen is
te gek,dan ben je echt verkeerd bezig.

Dit drama wil ik zeker voorkomen RG-gamma! Is natuurlijk het laatste wat je wilt ;(
Ik heb de onderdelen zoveel mogelijk afgedekt tussen het sleutelen door en uiteraard heb ik de open motor en de onderdelen iedere dag na het sleutelen netjes terug in mijn schuur gezet. Ben het wel met je eens dat op deze manier sleutelen niet optimaal is...

brandstof, compressie, vonk.
Brandstof, spuitje remmen reiniger in de inlaat en hij moet iets doen.
Compressie, vinger op het bougie gat (wel een lange vinger nodig} beter compressiemeter. geen of veel te weinig, timing of decompressie mechanisme.
Vonk, even kijken of je een goede vonk hebt, andere bougie proberen.

Compressie ga ik dus zeker bekijken, ik ga ook iets van start pilot gebruiken om te kijken of het misschien aan de brandstof toevoer ligt...
De bougie is splinternieuw en vonkt dus ook als ik hem tegen de cilinder houd.

Misschien is het handig om de werking van de de-compressor te controleren.
Wie weet zit er een stofje, zand of vogelpoep tussen.

Deze neem ik ook mee

Hoe ga je compressie meten met een automatische de-compressor?

Beter is een lektest.

Ik heb net het werkplaatshandboek bekeken en daar meten ze de compressie wel gewoon, ik ga het eens proberen en anders probeer ik de lektest.
Voor mijn gevoel geeft de compressiemeter beter aan of de timing goed is in verhouding tot de lektest die op een niet draaiende motor gebruikt wordt.

Ik kan in ieder geval aan de gang, bedankt! Ik houd jullie op de hoogte !
 
Dit klinkt erg goed Frazer! Ik hoop dat mijn Tenere er net zo goed vanaf komt, een ton op de teller klinkt behoorlijk netjes voor een 'Thumper'. En ik ben nog lang niet klaar met de Yamaha. Aardige rit ook zo te lezen, waar ben je geweest?

Laatste rit was via de Balkan naar Griekenland. Maar verder heb ik heb ik op een paar landen na heel Europa er al mee afgevinkt.

Afgezien van dat olieverbruik nooit problemen gehad. Er was hier iemand op MF die zelfs 130.000km met zijn Tenere heeft gereden.
 
Laatste rit was via de Balkan naar Griekenland. Maar verder heb ik heb ik op een paar landen na heel Europa er al mee afgevinkt.

Afgezien van dat olieverbruik nooit problemen gehad. Er was hier iemand op MF die zelfs 130.000km met zijn Tenere heeft gereden.

Lekker, die van mij heeft ook redelijk wat uithoeken van Europa ( en daarbuiten) gezien, met dat soort reizen komt hij wel echt tot zijn recht.
Verder zijn de problemen ook behoorlijk beperkt gebleven bij mij, hoewel hij echt gebruikt is waarvoor hij gemaakt is ( gok alleen dat het zand en de temperatuur van oa de Sahara de levensduur van mijn cilinder/zuiger niet ten goede is gekomen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan