Olie verbruik yzf750r.

JosN90

Rookie
27 aug 2019
12
6
Gennep
Beste alle,

Ik heb her en der gelezen over olieverbruik van dr yzf750r. Nu heb ik er dus een gekocht. Maar die heeft nu in ik schat ongveer 500km 1ltr verbruikt.

De motor is omgebouwd naar naked dus op mn tellerunit brand ook niet meer een lampje als de olie te laag word.

Hebben mensen ervaring met deze motor die het extreme olieverbruik hebben laten verhelpen. Of mensen die t zelf hebben gedaan?
Ook ben ik nog opzoek naar een oplossing voor het laten branden van een lampje als t oliepeil te laag word.

Groet jos
 
Zelf reviseren kan maar de vraag is wat er aan vervanging toe is,zijn het alleen de zuigerveren en klephoedjes dan
kom je er redelijk goedkoop mee klaar,maar moet je zuigers gaan vervangen en wie weet wat je allemaal nog meer
tegen gaat komen dan word het liefde werk want de revisie zal dan meer gaan kosten dan wat de motor economisch
gezien waard is en word het eerder de vraag of jij het dat waard vind.
 
Met dat olieverbruik.., succes,reviseren.

Je kunt je oliepeilsensor toch weer terug aansluiten?, gewoon een ander waarschuwings lampje ergens plaatsen.
Denk inderdaad dat dat wel moet lukken. Ga eens op onderzoek uit met zo'n lampje.

Zelf reviseren kan maar de vraag is wat er aan vervanging toe is,zijn het alleen de zuigerveren en klephoedjes dan
kom je er redelijk goedkoop mee klaar,maar moet je zuigers gaan vervangen en wie weet wat je allemaal nog meer
tegen gaat komen dan word het liefde werk want de revisie zal dan meer gaan kosten dan wat de motor economisch
gezien waard is en word het eerder de vraag of jij het dat waard vind.

Ja dat is het nou net. Zal eens mailtje rond sturen naar wat bedrijven in de regio.

Heb jij tijdens het rijden geen enorme blauwe wolken achter je hangen met zo'n olieverbruik? :o

Voornamelijk met starten even. Daarna niet opgevallen. En ook geen klachten over gehad van mensen die achter me reden.
 
Nee, maar je ruikt het echt wel. Is het misschien een idee om een tweedehands blokje eronder te hangen? Al is het maar voor de tijd dat het originele blok er onder vandaan is. Over het algemeen zijn de 750ers niet van die hele grote oliezuiperds, de 1000 heeft de naam en maakt het waar, mijnes zit rond de 1 op 1500. Bij mijn YZF750R heb ik nog geen olie bij hoeven vullen. Maar daar heb ik pas 1200 km mee gereden.
Bij de 1000 kunnen er nog GTS1000 onderdelen gemonteerd worden om duurzaam het olieverbruik te verminderen. Voor de 750 zijn zover ik weet geen verbeteringen voorhanden, hetgeen betekent dat eventueel olieverbruik door het gebruik van nieuwe, exact dezelfde onderdelen gewoon weer terug zou komen.
Hoe lang heeft hij stilgestaan voor je er mee op pad bent gegaan? Als dat heel lang is geweest heb je kans dat het nog een beetje terugloopt. Als je er geen 1000den kilometers mee gaat maken kan je het ook zo laten. Yamaha's zijn met veel goedkope olie heel gauw tevreden. Mijn 1000 loopt zo lekker dat die echt niet open gaat....
 
Het rondvragen bij revisiebedrijven heeft niet zo veel nut,je kan beter eerst de oorzaak achterhalen van het olieverbruik,
een ander blok kan een oplossing zijn maar je moet dan ook maar afwachten hoe dat blok is,wat je zou kunnen proberen is er juist heel goede olie in doen,
Castrol power RS Racing 10W50,mijn Goldwing rookte flink bij de start als hij een tijd stilgestaan had,toen gewisseld naar Castrol en
het roken was weg en geen meetbaar olieverbruik na nu 12000km,voor mijn auto ben ik toen ook overgestapt naar Castrol en daar ging het verbruik van een liter per 3000km naar 1 liter op 8000.Op oliewereld.nl is het te krijgen en is het proberen waard,altijd nog veel goedkoper dan reviseren.
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak is inmidels wel een gemiddelde van bekend hoor. Dat idee van die olie is misschien een goed plan. Desalniettemin moet ik in mijn geval eerst nog een liter of 10, 15 verstoken. ik ga dat van goedkoopst naar duurste doen en eindigen met Castrol :P
 
Oorzaak is inmidels wel een gemiddelde van bekend hoor. Dat idee van die olie is misschien een goed plan. Desalniettemin moet ik in mijn geval eerst nog een liter of 10, 15 verstoken. ik ga dat van goedkoopst naar duurste doen en eindigen met Castrol :P
Het probleem met goedkope olie is dat je blok er niet beter van word en er inwendig van vervuild,al die verbrande olie moet
ergens blijven en dat veroorzaakt extra vervuiling en koolafzetting,het kan zo erg worden dat je zuigerveren er van vast gaan zitten
en je kleppen niet goed meer afdichten.
 
Heb jij tijdens het rijden geen enorme blauwe wolken achter je hangen met zo'n olieverbruik? :o
Als je achter hem blijft rijden hoef je in je 2-takt geen meng-olie bij te voegen!
Alleen je vizier moet dan iedere 10km vet-vrij worden gemaakt.

Maar toch vind ik het vreemd dat er meerdere Yamaha-types zijn, berucht zijn door extreem olie-verbruik.
Even gezocht naar een plaatje van het blok van de YZF750. Blok lijkt verdacht veel (van buiten) op het blok in mijn FZ750-1985.
Mijn FZ heeft bijna 2 ton op de teller. Olie-verbruik (vrijwel) NIETS! Wat is het verschil??
Iedere winter ververs ik olie na 15-20.000km. Oliepeil staat dan tussen half en minimum.
Normaal nooit olie bijvullen. Alleen vorig jaar toen kleppendeksel-pakking begon te lekken.
Die heb ik inmiddels vervangen. (gelijk goede moment voor klepspeling-controle)
 
FZ en FZR, Cat, YZF, het zijn allemaal blokken van dezelfde tekentafel.
YZF is the best of both worlds. Het beste van de FZR1000 gecombineerd met het beste van de FZR600.
Van de 1000: 20-klepper EXUP, power, USD, Remmerij, Aluminium Frame
Van de 600: 6bak, geometrie, handelbaarheid.


FZ750 is meer 600 dan 1000, hou de plaatjes van de FZ750 maar eens naast die van de FZR600

Een 750 hoort trouwens behoorlijk minder te gebruiken dan een 1000, waarschijnlijk heeft jos de uitzondering op de regel.
 
Het vreemde is dat ze bij de FZR de cilinderwanden ceramisch gecoat hebben maar blijkbaar werkt dat
ook niet tegen olieverbruik want ook van de 600 staan genoeg verhalen op het net over hoog olieverbruik.
Pas bij de thundercat hebben ze de boel echt verbeterd.
 
Laatst bewerkt:
Probeer ook eens te flushen 🤔, kan ook al een berg schelen.
En dan goeie olie erop.

Flushen kan inderdaad eens proberen, goede olie heb ik denk ik al, heb castrol.

Waar flushen jullie mee? Ik werk zelf bij een automaterialen groothandel. Dus voor de auto weet ik wel hoe of wat. Maar of t bij motoren is is voor mij nieuw.
 
Flushen kan inderdaad eens proberen, goede olie heb ik denk ik al, heb castrol.

Waar flushen jullie mee? Ik werk zelf bij een automaterialen groothandel. Dus voor de auto weet ik wel hoe of wat. Maar of t bij motoren is is voor mij nieuw.
Ik heb mijn blok vorig jaar geflushed met *duikt alvast weg voor alle naderende toetsenbordgestapo* goedkope action olie en diesel. Je hebt er ook wel “echte” toevoegingen voor, maar ik heb zelf altijd het gevoel dat het een beetje geldklopperij is.

Mijn techniek: Goedkope olie er in tot het ‘min’ teken, daarna litertje diesel er bij en een 10 minuten tot kwartiertje stationair laten draaien. Vervolgens aftappen en herhalen als je niet tevreden bent met het resultaat. Ik heb het in totaal een keer of 4 zo gespoeld voordat er iets minder belabberde olie in ging (alsnog geen dure merkolie). Resultaat mocht er best zijn: ik kon voor het spoelen niets zien door het kijkglaasje, nu inmiddels brandschoon en het blokje loopt weer mooi soepel.

Olieverbruik bij de 1000 is meestal zuigerveren en klepseals. Je kunt het evt nog uitstellen door er iets dikkere olie in te gooien, dat scheelt vaak ook nog wel.

Disclaimer: bij mij werkte dit prima, maar er zullen mensen zijn die het hier totaal niet mee eens zijn. Dat is prima. Ik ben ook schijtmakkelijk met mijn ouwe fzretje aangezien ik inmiddels net zo makkelijk een blok open trek als een blik knakworsten (niet dat het nodig is, huidige blok is bij binnenkomst opgebouwd met iets minder gare kop en cilinders en afgezien van wat viezigheid aan de binnenkant nog nooit iets mis mee geweest).
 
Een beetje olie verbruik hoort toch een beetje bij de yzf, zolang hij motorisch goed loopt zou ik me er niet al te druk om maken.
En volgens mij staan er op het grote web nog tips genoeg om het binnen de perken te houden.
Wel in het Engels zoeken.
Jammer dat yzf750.nl niet meer in de lucht is, stond ook veel informatie op.
 
Een beetje olie verbruik hoort toch een beetje bij de yzf, zolang hij motorisch goed loopt zou ik me er niet al te druk om maken.
En volgens mij staan er op het grote web nog tips genoeg om het binnen de perken te houden.
Wel in het Engels zoeken.
Jammer dat yzf750.nl niet meer in de lucht is, stond ook veel informatie op.

beetje =/= 2 op 1000? :/:/
 
Terug
Bovenaan Onderaan