olie verbruik

Iron Rien

MF veteraan
23 jan 2010
4.475
0
heerhugowaard
hallo, ik heb een sr 500,
hij loopt als een zonnetje, rookt niet, wel zwarte uilaat??
het olie verbruik is heel hoog, maar weet niet waar hij het laat.
1 liter op 700 km.

wie weet waar ik het zoeken moet.

bvd
 
Een liter op de 700 km noem jij niet hoog?
Zodra het olieverbruik hoger ligt dan 1 op 1000 km zou ik toch serieus gaan denken aan een revisie....
 
Wat is de km-stand? Als ie goed loopt zou ik niet zomaar gaan reviseren.
Je zou eens kunnen kijken naar iets om het blok schoon te maken (Forte Oil Flush)
In de ANWB ProMotor van juli staat daar een aardig stukje over.
De theorie erachter is dat met name de zuigerveren vast komen te zitten door inwendige vervuiling. Als je erover nadenkt is dat nog niet zo vreemd.
Zelf wil ik het ook gaan proberen bij mijn XJ900, die verbruikt circa 1:1000 olie.
 
Ik heb tegen dat soort "wondermiddelen" altijd een gezonde achterdocht.
als je dat soort middelen moet geloven dan is een revisie of goed onderhoud plegen maar weggegooid geld
toevoegingen die zonder vorm van controle maar dingen gaan losweken/oplossen in mijn motorblok zou ik toch erg voorzichtig mee zijn.
beter even je blok goed nakijken, compressie, lekages ed.

Just my 2 cents
 
En toch werkt het. Een tijdje terug heb ik het toevallig met mijn Ace ook gedaan, het artikel waar het over ging ging toevallig ook over een Thunderace. Ik deed het niet om het verbruik terug te dringen, maar omdat de olie altijd gitzwart was. Ik heb twee flessen Forté erin gegooid en een half uur laten draaien. Olie was daarna schoon en als voordeel was het verbruik gedaald van 1 op 2500 naar nihil, in ieder geval niet meetbaar.
 
olie hoort door het gebruik ook zwart te worden, er is dan niks mis mee en hij werk net zo goed. :Y
de oliezeef en filter zijn ontworpen om zwevende deeltjes uit die oliestroom te filteren.
ik zeg ook niet dat het niet "werkt" ik zet mijn vraagtekens bij het niet controleerbaar "oplossend"vermogen.(m.a.w.het lost ook dingen op die je mischien liever niet opgelost ziet worden. vb. die toevoeging ziet geen verschil tussen een evt vastzittende olieschraapveer en de vloeibare pakking die gebruikt is om je carterhelften weer vloeistofdicht te krijgen )

ik zou in ieder geval mijn olie filter e.d. na gebruik sneller een aantal keren vervangen.
feit blijft dat iets wat versleten is niet weer goed wordt door een simpele toevoeging uit een flesje of tube het "verhelpt" mischien wel de symptomen maar niet de kwaal die verberg je totdat het weer erger wordt en het magische flesje niet meer help. |( |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tegen dat soort "wondermiddelen" altijd een gezonde achterdocht.
als je dat soort middelen moet geloven dan is een revisie of goed onderhoud plegen maar weggegooid geld
toevoegingen die zonder vorm van controle maar dingen gaan losweken/oplossen in mijn motorblok zou ik toch erg voorzichtig mee zijn.
beter even je blok goed nakijken, compressie, lekages ed.

Just my 2 cents
heb al een aantal malen goeie verhalen gehoord over dat spul, ook dat olieverbruik verdween/verminderde na gebruik.
bovendien trillingsvrijer lopen van het blok...

give it a try ;)
 
Of dit specifieke middel werkt laat ik in het midden.

Wat ik wel weet is dat of Teflon gebaseerde anti olieverbruik middeltjes op de langere termijn slechter zijn voor de motor. Iemand heeft dat ooit verzonnen om een afgereden motorblok "nog even" te geven en laten zijn die goedjes als een soort preventief onderhoud voor de over-ijverige rijder populair geworden.

De teflon coating (die op de reclame plaatjes alles schoon maakt en geweldig smeert) dicht deels de groeven in de cilinder(s) af. Hierdoor kan er minder olie langs de zuigerveren naar boven komen en neemt het olieverbruik af (en bij hele gare blokken neemt de compressie zelfs minuscuul toe). Op de langere termijn betekent dit echter dat de zuigerveren minder smering hebben dan onder normale omstandigheden, waardoor het motorblok gewoon minder lang mee gaat dan wanneer men niets had gedaan en wat vaker de olie had bijgevuld.

Ik ben dan ook van mening dat op teflon gebaseerde additieven alleen gebruikt zouden moeten worden als je een revisie nog een zomertje probeert uit te stellen o.i.d. Herinneren jullie dat "revolutionaire" Tel-Sel middeltje nog? Dat is er zo een die je echt niet wilt gebruiken in een technisch goed motorblok.

Nogmaals: Ik weet niet of dit ook voor Forté geldt en of dat een op Teflon gebaseerd middel is ;) .
 
Dan moet hij wellicht nog ingereden worden. Zuiger en veren moeten nog even aan je vers geboorde en gehoonde cilinder wennen. Duss... Rustig rijden en af en toe een beetje pittig optrekken, niet langdurig de hele tijd het zelfde toerental hanteren. Gewoon gebruiken dus!
 
O.K en is hij gereviseerd door een revisiebedrijf of door een Henkie in de schuur? Als hij helemaal ingereden is... Dan klinkt het namelijk toch een beetje naar de 1ste reactie, ruime klepgeleiders of slechte klepseals.
 
als hij nog steeds 1 op 700 rijd na 1400 km, zou ik die revisie toch een beetje in twijvel beginnen te trekken.
Anders even naar het bedrijf retour, mischien hebben zij een antwoord
demper en/of uitlaatbocht er even af en je weet mischien waar je olie blijft.
er zal een deel verbranden als het via de uitlaat gaat maar je moet er nog genoeg van terug kunnen vinden in de bocht/demper
 
Laatst bewerkt:
Olieverbruik door klepgeleiders kan heel lastig te zien zijn. Soms komt het bijvoorbeeld alleen voor als je op hogere toeren het gas dicht zet en hem laat uitrollen. Dan laat je een deken van rook achter maar dat zie je niet zomaar. Zodra je stilstaat lijkt er dan weer niks aan de hand te zijn.

Hoe dan ook, terug naar het revisiebedrijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan