Olie-verbruik

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ik heb gemerkt dat mijn SV bij koude motor nogal wat blauwe rook naar buiten laat komen. Ook het verbruik is stevig, al is het nog niet onder de 1:1000 denk ik. Moeilijk schatten, ik heb het nooit bijgehouden. Zal ik eens gaan doen.

Mijn SV heeft ruim 60K gelopen. Wat kun je daar aan doen? Of moet je direct aan een hele opknapbeurt denken? TNX, alvast.
 
Fuck Olie!!

Nog niet aan gedacht!! |( |(

Hoe, wat, waar, welke, hoe vaak?

Zoiets? :?

Hoe: Vullen met fles, heel handig, zit een speciaal tuitje aan.

Wat: Olie, zit onderin je motor bij een vier-takt, of in een speciaal tankje. Wordt niet / nauwelijks verbrand want het is een viertakt en geen tweetakt. Dient voor smering en soms koeling (?).

Waar: In dat speciaal olie-vul-gaatje.

Welke: Castrol 5W40 of zoiets.

Hoe vaak: Iedere 6000 km (volgens mijn onderhoudsboekje) vervangen inclusief filter, regelmatig controleren en eventueel bijvullen.

:+
 
............

Dient voor smering en soms koeling (?).

.....................

op school geleerd:
taken/fucties van olie en op volgorde van belangrijkheid; \'Koegras\'
Koe= koelen
g= geluid dempen
r= reinigen (o.a. metaaldelen en roetdelen)
a= afdichten (m.n. zuigerveren/cilinderwand)
s= smeren

tenzij P.H.C. Ritzen daar niet mee eens is.
 
Ik heb gemerkt dat mijn SV bij koude motor nogal wat blauwe rook naar buiten laat komen. Ook het verbruik is stevig, al is het nog niet onder de 1:1000 denk ik. Moeilijk schatten, ik heb het nooit bijgehouden. Zal ik eens gaan doen.

Mijn SV heeft ruim 60K gelopen. Wat kun je daar aan doen? Of moet je direct aan een hele opknapbeurt denken? TNX, alvast.
Nieuwe zuigerveren?
 
Ik kan nu slecht reageren, ik kom net terug uit eindhoven alwaar ik de nodige pinten genuttigd
heb, dus, ik probeer een ander maal iets zinnigs te zeggen. (ik ben ook maar een gewoon mens...)
 
Ik kan nu slecht reageren, ik kom net terug uit eindhoven alwaar ik de nodige pinten genuttigd
heb, dus, ik probeer een ander maal iets zinnigs te zeggen. (ik ben ook maar een gewoon mens...)

let op!!! als ie nuchter is komt er weer een heel verhaal!!!!!
meestal is het anders om hoe meer er wordt gezopen hoe langer ze van stof worden(hik)
 
Simpel ... Gewoon wisselen en de SV voortaan als pekelfiets gebruiken en lekker :] op de ZZR ...

Toch al nooit begrepen waarom dat andersom was ...

Echt niet SV rijdt veel lekkerder! Hij is directer op het gas. Wil in alle toeren weg. Hij remt wel minder hard, en trekt ook minder hard op. Is wel stabieler, zeker boven de 180. Wil na m'n ZZR toch echt een 2 cilinder er voor terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de olie bijgevuld tot het vorige niveau. Toevallig had ik een paar maanden geleden opgeschreven wat de kilometerstand was na het laatste bijvullen.

In het meest ongunstigste geval gerekend gebruikt de motor 1 liter olie op ruim 3500 kilometer. Waarschijnlijk haal ik nog meer, iets rond de 4000.

Dit is toch nog niet zo erg? Als de motor warm is rookt hij niet, alleen bij koude motor en stevig gas geeft hij even een walm.

Ik heb gehoord dat ik rond de 1:1000 er iets aan moet gaan doen? Wat zou het dan kunnen zijn? Hij loopt prima.
 
Duidelijk blauwe rook uit de uitlaat bij de koude start wordt veroorzaakt door verbranding van olie in de cilinders. Dit duidt vrijwel altijd op inwendige slijtage van de motor, en wel slijtage aan de zuigerveren in één of meer cilinders of slijtage aan de klepgeleiders.

Dus misschien eens tijd om je zuigerveren te vervangen ? Het verbruik van je olie is volgens mij verder wel in orde. Hij zuipt niet in elk geval.
 
1 op 3500 is geen probleem. Blauwe walm bij koude motor is eerder een verkeerde benzine/luchtverhouding, wat bij koude motor "normaal" is (choke). Als er bij warme motor geen probleem is, is er niets aan de hand.
Test: laat iemand een half uur achter je rijden en geef flink gas. Als diegene blauw begint te zien van het gebrek aan zuurstof, verbrand je waarschijnlijk inderdaad olie. Of z'n helm zit te strak. ;) . Verbrandende olie ruik je echt wel...
 
Laatst bewerkt:
Op Maandag 11 februari 2002 14:41 schreef Ralfie het volgende: Blauwe walm bij koude motor is eerder een verkeerde benzine/luchtverhouding, wat bij koude motor "normaal" is (choke).

Dan zou elke motor dus blauwe rook moeten uitspuwen, van elke motorrijder... bij 2 takt is blauwe rook normaal... Als ik m'n motor start zie ik geen blauwe rook. Trouwens, na 60k mag je best wel eens wat aan je blok reviseren, weet niet of dat al eens is gedaan Daemon ?
 
Dan zou elke motor dus blauwe rook moeten uitspuwen, van elke motorrijder... bij 2 takt is blauwe rook normaal... Als ik m'n motor start zie ik geen blauwe rook. Trouwens, na 60k mag je best wel eens wat aan je blok reviseren, weet niet of dat al eens is gedaan Daemon ?

Nee niks aan gedaan, allees z'n normale beurten (nog nooit trouwens iets gehad ook). Van de zomer ga ik hem opknappen. Ben al bezig eigenlijk. Misschien zou ik ook iets aan het blok kunnen doen? Of laten doen, ken hier een monteur... :)
 
Een olieverbruik van ongeveer 1 op 4000 is niet extreem veel, maar wel meer dan dat het eigenlijk hoort.
Dat er een vuistregel bestaat die zegt dat hij maximaal 1 liter op 1000 km mag gebruiken en er bij een hoger gebruik ingegrepen dient te worden klopt wel, maar dit is slechts een leiddraad die toch niet in alle gevallen opgaat.
Bij het beantwoorden van je vraag ga ik ervan uit dat je een gemiddelde rijder bent, en niet overmatig veel korte of lange stukken rijdt.
Kijk eerst eens even of je carterventilatie goed open is, zodat er zich geen onnodige druk in je carter kan opbouwen.
Als dat goed is, dan wil ik je vragen om eens een goede halfsynthetische olie te gebruiken, (bv, motul 5100 10/w40) is de olie die erin zit goed, dan kan ik je alleen nog maar adviseren om het blok open te (laten?) halen om de zuigers/ zuigerveren, klepseals, en klepgeleiders aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Doch als hier echt veel slijtage te zien is, vind ik dat wel erg vlug gezien de tellerstand, ik ben dan dus ook benieuwd welke olie de vorige eigenaar gebruikt heeft.

Suuk-6, Groten Paul.
 
Op Zondag 10 februari 2002 00:16 schreef lexe het volgende:op school geleerd:
taken/fucties van olie en op volgorde van belangrijkheid; 'Koegras'
Koe= koelen
g= geluid dempen
r= reinigen (o.a. metaaldelen en roetdelen)
a= afdichten (m.n. zuigerveren/cilinderwand)
s= smeren

Als je het op school geleerd hebt zal 't wel, maar ik maak me toch minder druk over de geluidsdemping dan over de smering. Niet dempen = herrie }) , niet smeren = fiets kapot :( .

Koesrag :?
 
Een olieverbruik van ongeveer 1 op 4000 is niet extreem veel, maar wel meer dan dat het eigenlijk hoort.
Dat er een vuistregel bestaat die zegt dat hij maximaal 1 liter op 1000 km mag gebruiken en er bij een hoger gebruik ingegrepen dient te worden klopt wel, maar dit is slechts een leiddraad die toch niet in alle gevallen opgaat.
Bij het beantwoorden van je vraag ga ik ervan uit dat je een gemiddelde rijder bent, en niet overmatig veel korte of lange stukken rijdt.
Kijk eerst eens even of je carterventilatie goed open is, zodat er zich geen onnodige druk in je carter kan opbouwen.
Als dat goed is, dan wil ik je vragen om eens een goede halfsynthetische olie te gebruiken, (bv, motul 5100 10/w40) is de olie die erin zit goed, dan kan ik je alleen nog maar adviseren om het blok open te (laten?) halen om de zuigers/ zuigerveren, klepseals, en klepgeleiders aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Doch als hier echt veel slijtage te zien is, vind ik dat wel erg vlug gezien de tellerstand, ik ben dan dus ook benieuwd welke olie de vorige eigenaar gebruikt heeft.

Suuk-6, Groten Paul.

Ok, deze motor heb ik vanaf kilometerstand 0 gehad. Nieuw dus. Ik heb in twee jaar 60.000 km mee gereden. Meeste ritten rond de 100 km mee gereden af en to meer 200 km tot 400 km en vakantie 4000 km. Eigenlijk zelden minder. Hij heeft altijd z'n beurten gehad en altijd met castrol olie gereden.

Nu rijdt ie geen woon / werk meer. Dus nu rijdt hij alleen met mooi weer, meestal ritten boven de 200 km. Eerst heeft er Castrol R4 (vol synthetische) olie in gezeten, dat is 5W-40. Nu zit er al meer dan een jaar Castrol GPS 10W-40 in. Is dat goed? Ik zal de carterventilatie eens laten controleren. En anders de rest maar eens...

En alvast heel vriendelijk bedankt voor je reactie! (je bent inmiddels de huismonteur hier :) )
 
Castrol GPS 10W-40 is niks mis mee, idd carterventilatie maar eens checken!
Btw, nooit met teveel olie in je blok gereden?
SCHIJNT olieverbruik in de hand te kunnen werken?
(Péé, correct me iff imm wrong :} )

Inderdaad Martin, dat klopt niet wat je zegt,
Met alle respect, maar als je teveel olie in het blok doet, gebruikt hij alleen dan teveel tot het niveau tot een respectabele hoogte gedaald is.
De olie wordt dan hoofdzakelijk door de carterventilatie en de zuigerveren weggeperst,
als het niveau gedaald is werkt de carterventilatie weer gewoon en, hoe vreemd het ook klinkt, doordat er veel olie langs de zuigerveren is gespoeld, heb je ook nog een klein kansje dat er eventueel vastzittende zuigerveren weer loszitten, waardoor het gebruik daalt......
Doch er kleven erg grote andere risico's aan een te hoog olieniveau in je motor, dus (mede lezers)als jullie motor olie gebruikt, probeer het dan NIET op te lossen door tijdelijk met teveel olie in je blok te rijden! (kan erg prijzig worden)

Groeten, Paul.

P.S; Castrol zal best een hele goede olie zijn, maar omdat ik daar gewoonweg onvoldoede ervaring mee heb kan ik dat niet onderstrepen,
zoals je weet, heb ik (veel) meer ervaring met motul, en geloof me, ik vind dit echt goede olie.
Niet omdat ik dit produkt wil promoten (want daar lijkt het helaas wel op), want ik geef geen F*ck
om verkoopcijfers van de olieleveranciers, dus be a gentelman, en val me daarover aub niet aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan