Olie verbruik

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
125
vinkeveen
Allen,
Ik heb een technische vraag voor de kenner of niet kenner. Bij 98.000 km ging de voetpakking van mijn Beverly 350 lekken. Na het demonteren heb ik besloten om een nieuwe cilinder en zuiger te plaatsen, de kosten vielen goed te overzien. De Beverly rijdt goed, hoewel de topsnelheid niet meer wat geweest is. Het verbruik ligt ook iets hoger, maar dit vormt geen probleem. Wat wel een probleem is het extreem hoge olieverbruik. Tot aan de resivie was dit geen item, vanavond heb ik een verbruik van 0,5 liter op 190 kilometer gemeten.... Inmiddels heb ik ruim 1000 km met de nieuwe set gereden.


Geen witte pluimen, gewoon makkelijk starten, geen overvloedig olie in het luchtfilter, geen lekkage, motor loopt als een zonnetje. Wat kan er aan de hand zijn en waar blijft de olie? Heel gek dit.

Mish
 
Wacht, Mish, ik kan je uitleg niet zo goed volgen.
Je zegt dat je een verbruik van 0.5l olie hebt gemeten op 190km maar je hebt al ruim 1000km met de nieuwe set gereden.
Die 0.5l olie: is dat over 190km of over 1000km?
 
He Peter, sorry voor de onduidelijke uitleg. In totaal heb ik ruim 1000 km met de nieuwe setup gereden. De laatste meting ging over een afstand van 190 km waarbij de Beverly ongeveer 0,5 liter 15w 50 olie heeft verbruikt. Ik moet wel zeggen dat dit bijna alleen maar snelweg is. Teveel verbruik, maar heb geen idee hoe dit komt en wat ik hieraan kan doen. Misschien naar een dikkere olie zoals 15w 60?
 
Die olie moet ergens blijven, geen blauwe pluimen?
1: 380 dat ding moet roken als een schoorsteen of de weg heeft een olie spoor.
Klep seals/geleiders 🤔
 
Nop, geen blauwe pluimen, ook geen olielekkage (bij stationair draaien). Wel lange afstanden rondom de 110 km/u op de snelweg rijden, mogelijk dat het olieverbruik dan exponentieel omhoog schiet? Bij aanschaf was de topsnelheid 150 km, na verloop van tijd is dit 130 km geworden, na een nieuwe cilinderset geen verbetering. Aandrijflijn ook vernieuwd, daar kan het ook niet in zitten.

Hier heb ik geen moeite mee, maar het olieverbruik is echt veel te hoog en heb daar vooralsnog geen verklaring voor. Kan het zijn dat een zuiger zo strak in de cilinder zit dat de extra wrijving of aanzuiging voor olieverbruik zorgt?

Kleppen heb ik geslepen en getest. De kleppenstelen ging strak door de geleiders. Maar goed, heb geen meetapparatuur.
 
Ik zou het even aanzien, en als het olieverbruik blijft de motor weer openen. Ik heb eens iets dergelijks ervaren en toen was de cilinderkop gescheurd.
 
Met zo,n hoog olieverbruik zou de motor niet eens goed moeten lopen en de bougie vet van de olie moeten zijn,
Verder is er misschien iets misgegaan tijdens de montage of zijn de zuigerveren niet goed gemonteerd,maar
met dit olieverbruik zou er toch aardig wat blauwe rook uit de uitlaat moeten komen,zou eerst maar eens kijken hoe de bougie er uitziet.
 
Bedankt voor de tips. De bougie heb ik van de week vervangen, zag er werkelijk keurig uit. Nu je dit aangeeft, zou dit natuurlijk zwart moeten zijn. Ik ben de montage stappen in mijn hoofd aan het nagaan en nogmaals de onderdelen nalopen. Zuigerveren en olieschaap veer goed geïnstalleerd, dit heb ik samen met een kenner gedaan. Zo nog even naar roke voor advies, ik hou jullie op de hoogte.

Michel
 
Je kunt het nog even aan kijken,als het een beetje meezit daalt het olieverbruik, naar een paar duizend kilometer.
 
Zou kunnen. Met Roke recapitulerend kom ik er achter dat de dichtingsring klep (5) nooit heb gezien. Uit de tekeningen maak ik op dat ze er wel in moeten zitten, maar ik ben ze niet tegengekomen... Waarschijnlijk wel ingezeten, maar verhard/ verpulverd of simpelweg over het hoofd gezien. Die zitten er dus niet in, waarmee de oorzaak van het olieverbruik te verklaren is...



Blijft niks anders over het blok weer open te maken en de klepseals te plaatsen... Grrr. leergeld. :)


Mish
BV350.jpg
 
Klopt, maar heb alles losgehaald, kleppen geslepen, ed. Dus, ik had ze zeker moeten zien. Omdat ik geen klepseals heb gezien, ben ik ervan uitgegaan dat dit voor de afdichting niet nodig waren. De klepstelen gaan strak door de geleiders, maar goed. Ik had het moeten controleren, helaas niet gedaan. Als ik klepseals had gezien, had ik ze 100% vervangen. Niet goed gekeken, denk ik.

Uithuilen en opnieuw beginnen. Ik heb het eerder gedaan, dit scheelt weer :).


Is het mogelijk om eerst alleen de klepdeksel te lichten om te controleren of mijn gedachten juist zijn? M.a.w. kan je de klepseals met geen mogelijkheid zien als de klepveren nog gemonteerd zijn?
 
In de OP stond niet dat je de kleppen ook gedaan had. Als je de boel uit elkaar hebt, moet je de seals gewoon vervangen. Toch vind ik daarvoor het olieverbruik veel te hoog. Oude motoren hadden die seals niet eens. Is het niet gewoon een meetfout van het olieverbruik? Laat eens iemand er achter rijden om te kijken en te ruiken. Hij moet verschrikkelijk roken en stinken.
 
Goed punt van je. Het bijzondere is dat mij geen seals is opgemerkt, volgens de tekening moet het er wel opzitten. Had ze zeker vervangen, maar goed. Echt geen witte pluimen, loopt gewoon super netjes. Ik neem je advies ter harte, zal niet direct gaan sleutelen, maar eerst maar even aankijken. Thanks!
 
Bij revisie van een motorblok en/of vervangen van het olie filter, staan er niet 2 verschillende olie hoeveelheden in de service manuel ?
Dus 1 voor de hoeveelheid zonder filter en eentje met filter ?
Als je het filter hebt vervangen en hebt de "normale" hoeveelheid in het blok gedaan dan kom je iets te kort bij het meten :+
Voorop gesteld ik ken de inhoud van het filter van de Beverly niet .......................:N
 
In de OP stond niet dat je de kleppen ook gedaan had. Als je de boel uit elkaar hebt, moet je de seals gewoon vervangen. Toch vind ik daarvoor het olieverbruik veel te hoog. Oude motoren hadden die seals niet eens. Is het niet gewoon een meetfout van het olieverbruik? Laat eens iemand er achter rijden om te kijken en te ruiken. Hij moet verschrikkelijk roken en stinken.

Daar heb jij meer dan 100.000 km last van gehad...
 
Bij 98k heb ik de boel gereviseerd, daarvoor wel een lekke voetpakking. Geen overmatig olieverbruik. Ik zal de test nogmaals doen, thanks allen. Mish
 
Jep, olieseals niet gemonteerd. Olieverbruik is gigantisch. 1 liter op 400 km.. Zodra ik tijd heb, gaat de boel open. Ben bezig om dit te doen door alleen de kleppendeksel te lichten. Met luchtdruk de kleppen laten sluiten en kijken of de klepveren eraf gehaald kunnen worden. :)
 
Klepveren er af lukt altijd, terug er op word soms lastig...
Zet de zuiger ook bovenin, dan kan de klep nooit ver naar beneden vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan