Olie verbruik

SV650S

MF'er
23 mei 2001
225
0
Eindhoven
Mijn SV'tje verbruikt een beetje olie ben ik achter gekomen toen ik toevallig in Duitsland eens controleerde.
Schrok best wel want het niveau stond dus tot het streepje "minimaal".
De motor heeft nu 32.000 Km gereden, is het normaal dat een motor met die km stand olie gaat verbruiken?
Het is niet bepaald een toerenmonster zoals een cbr of R6, dus hoe kan dat?
 
Hoe lang geleden sinds laatste oliecheck/bijvulling?

Iedere motor verbruikt wat olie. Er komt namelijk altijd wat smeermiddel in de verbrandingsruimte. Duidt niet per se op slijtage, hoor...
Vooral bij korte stukjes rijden blijft het oliepeil wel gelijk, maar dit komt door condensvorming & andere verontreiniging.

Bij langere stukken rijden, verdampt een hoop van de vervuiling en zie je weer het reëele peil... Hoeft dus niets te zijn.... Bij auto's ligt de norm tussen normaal en hoog olieverbruik rond de liter per 1000 km...

Weet niet zeker of motorfietsen hierin gelijk zijn, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt...
 
Schrok best wel want het niveau stond dus tot het streepje "minimaal".
minimaal is niet erg...

Je moet nagaan in hoeveel km hij ongeveer 1 liter verstookt.....
Sommige zeggen dat je tot 1 liter op 1000km geen zorgen hoeft te maken, hoewel ik eeerder tot revisie/verkoop zou overgaan....

Dus nu aanvullen tot "max", rijden tot ie weer op "min" staat, zien hoeveel je erin gooit en hoeveel kilometer je daarover gedaan hebt.
Laat het dan maar weer es weten..
 
1 liter per 1000km is echt te veel. Tijdens een inrijperiode van een nieuwe of na een revisie lijkt me dat nog welk acceptabel, maar daarna moet het echt minder zijn.

 
Nou, ik vind 1 liter op 1000 km ook behoorlijk veel. Als je motor zoveel olie verbruikt, kun je geeneens een hele dag gaan toeren zonder een fles motorolie mee te nemen. |(
_________________
De schrik van iedere motorrijder:
563.gif


[ Dit Bericht is bewerkt door: soeptablet op 2001-08-13 08:59 ]
 
Ok, 1 op 1000 is veel, maar er zijn vooral choppers en oudere motoren, denk aan HD's of zo, of oude Nortons etcetera, die best 1 litertje lusten op 1000 km. En dit hoeft geen probleem te zijn.

Sportfietsen moeten normaal denk ik heel weinig gebruiken. En bij niet normale omstandigheden (zoals vakantie) iets meer. Ik zou zeggen tussen de 1 op 5000 / 10000.

Ik rijd Suzuki SV650s, met dik 54000 km op de klok, gebruikt gemiddeld 1 op de 10000. Nu met vankantie 1 op 8000. Ik had 4000 gereden en halve liter bijgevuld. En dit was grotendeels bergwerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan