olie verbuik

Twan Janssen

MF veteraan
11 jun 2004
2.152
0
Venlo
Facebook
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn oude motoren en hun olieverbuik. Zelf rijd ik een honda cb750k uit '83 die (schat ik zo effe, heb km-stand niet bij de hand) zo'n liter per 700 km verbruikt.
Ik weet alleen niet of dit acceptabel / normaal is of dat ik misschien iets moet afstellen. Iemand ideeen?
 
olieverbruik worden meestal veroorzaakt door versleten klepseals of versleten olieschraapveren. De enige oplossing hiervoor is vervangen van seals en/of olieschraapveren. Olie additieven zijn echt af te raden vermits ze de olie dikker maken en zo een vlotte smering in het gedrang kunnen brengen
 
1 liter per 700 km. is veel.
1 liter per 2000 km. is voor een nieuwe motor normaal.
Voor brikkies is 1 liter per 1000 km. acceptabel.
 
Dan mag ik wel 4 liter olie meenemen straks op vakantie :+ , zeker omdat ik met minerale olie rijd en probeer die maar te vinden bij een tankstop, wordt zoeken naar een motordealer dan.
 
sorry voor de late reactie, ik kon niet eerder inloggen ;(

Bedankt voor alle hulp en info
 
1 op 2000 voor een nieuwe motor?? :X
Ik vond 1 op 3000 voor mijn ouwe bol d'or met 120.000 km op de teller al veel.... :]


PS: mijn ouwe Bol is te koop ivm aanschap Ducati..... belangstellenden? Is afgelopen winter nog voor €600 aan verspijkerd en kan zo nog een ton mee O-)
 
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn oude motoren en hun olieverbuik. Zelf rijd ik een honda cb750k uit '83 die (schat ik zo effe, heb km-stand niet bij de hand) zo'n liter per 700 km verbruikt.
Ik weet alleen niet of dit acceptabel / normaal is of dat ik misschien iets moet afstellen. Iemand ideeen?

En wat voor ritten maak je :? Korte stukkies zal een motor (en zekers een brik) behoorlijk wat meer verbruiken.
 
Tsjonge, ik maakte me al druk over 2 liter op 5000km met een oude GS850 uit '80 met inmiddels 120.000(sinds vandaag, ja, ja), maar als ik dit zo lees hoef ik me nergens zorgen over te maken. Beetje jammer alleen dat je vergeet je olie peil regelmatig te controleren en dus pas tot de ontdekking kom dat ik er 2 liter bij moet gooien als m'n oliedruk verklikker af en toe aan begint te flitsen.....oeps. Weer wat geleerd.
 
Zal het eens beter in de gaten gaan houden. Misschien valt het allemaal wel mee achteraf en heb ik te gehaast geteld (heb het ding ook nog niet zo erg lang). Maar ik rij meestal maar kleine stukken, soms een km of 50, dan eens 150 ligt maar net aan de tijd en aan het weer.


In ieder geval bedankt voor de reacties ! :}


[me]CB'er die voortaan wat vaker en beter zijn olie gaat controleren[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan