olie versus koppeling.

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
hoe gedraagt de koppeling zich als de olie langer (in tijd e/o afstand) in het blok zit.
in een negative antwoord.. is het dan beter te spoelen?? en dan verse olie er in of moet ook dan de koppeling vervangen worden....
Thomss
 
ook heb ik het gevoel dat de motor meer toeren draaid als voorheen bij de zelfde snelheid.

technisch niet mogelijk.

als een koppeling slipt, is dat omdat ze het geleverde koppel niet meer kan overbrengen. het koppel varieert met het toerental (en gasstand) , en dus zal de slip ook afhankelijk zijn van de gasstand en het toerental, maar nooit gelijkmatig over heel het toerenbereik.
 
Alle olie is beter dan geen olie. Sloopblok klinkt dramatisch (en ik zie dan voor me hoe je naast je motor staat, andere blok op z’n kant houdend als een melkpak tijdens het overgieten_O-), maar zegt natuurlijk niets over wat je eruit hebt gehaald. Kan heel prima zijn. Ik snap niet helemaal dat je na een lekkage 2,4 liter moest bijvullen. Wat was er lek, de aftapbout? :P

Het olie verlies door een lekkende oliekoeler aansluiting (s'nachts staan te lekken) er lag in ieder geval een erg grote plek in het zand onder de motor
peiling gaf niets meer aan.

Ik sluit me bij wat anderen aan dat het niet waarschijnlijk is dat je koppeling continu slipt. Een hoger toerental bij kruissnelheden is eigenlijk niet mogelijk, tenzij je de kettingset toevallig vervangen heb oid. Het kan geen ander geluid zijn waar je op afgaat?

kan, het idee dat ik meer toeren draaide dan normaal kwam pas veel later en toen was ik al weer thuis.
 
technisch niet mogelijk.

als een koppeling slipt, is dat omdat ze het geleverde koppel niet meer kan overbrengen. het koppel varieert met het toerental (en gasstand) , en dus zal de slip ook afhankelijk zijn van de gasstand en het toerental, maar nooit gelijkmatig over heel het toerenbereik.
Dat heb ik ook nooit beweert, ik schreef:"dat de motor meer toeren draaid als voorheen bij de zelfde snelheid." ik had het niet over "heel het toerenbereik"
 
Het olie verlies door een lekkende oliekoeler aansluiting (s'nachts staan te lekken) er lag in ieder geval een erg grote plek in het zand onder de motor
peiling gaf niets meer aan.



kan, het idee dat ik meer toeren draaide dan normaal kwam pas veel later en toen was ik al weer thuis.
Het is 's nachts begonnen, en 's ochtends ging er 2,4 liter bij? Flink lek geweest :Y
 
Dat heb ik ook nooit beweert, ik schreef:"dat de motor meer toeren draaid als voorheen bij de zelfde snelheid." ik had het niet over "heel het toerenbereik"
En hoe link je dat dan aan een slippende koppeling? Dat die gelijkmatig slipt en daarmee de toerenverhoging veroorzaakt?:?
 
Vanmorgen de oude olie afgetapt en vervangen voor goedkope bouwmarkt olie. zo ook het filter.
ff op en neer naar Hazeldonk, onderweg werd het langzaam een verademing. Wel onderweg een (toch maar) nieuwe k
8)7
Sorry, ik kon geen woorden vinden...

Die begrijp ik even niet, hoe bedoel je dat...
 
Na dat ik de oude olie had afgetapt, heb ik er gewoon bouwmarkt olie in gegoten. en gaan rijden.
tijdens de rit werd het wel wat beter, maar toch niet dat gevoel van voorheen.
Dus vanmorgen super vroeg, de koppeling uit elkaar gehaald, en vervangen voor een compleet nieuwe set.
Aan de oude set was niet veel te zien, en in vergelijk met de nieuwe set zag het er nauwelijks minder uit alleen viezer.

Afin, nieuwe koppeling-set er in, verse olie er in, heen en weer naar de Lutte gereden, en het rijd weer perfect. (voor mijn gevoel)
 
Vanmorgen de oude olie afgetapt en vervangen voor goedkope bouwmarkt olie. zo ook het filter.
ff op en neer naar Hazeldonk, onderweg werd het langzaam een verademing. Wel onderweg een (toch maar) nieuwe k


Die begrijp ik even niet, hoe bedoel je dat...
Ik vind het nogal vreemd om in Palermo oude olie in je motor te gieten en daarmee helemaal naar huis te rijden. Palermo telt volgens Google niet minder dan 18 motorzaken en vast nog wel vele andere adressen waar olie verkrijgbaar is. En dan het rare verhaal over het hogere toerental.
 
Na dat ik de oude olie had afgetapt, heb ik er gewoon bouwmarkt olie in gegoten. en gaan rijden.
tijdens de rit werd het wel wat beter, maar toch niet dat gevoel van voorheen.
Dus vanmorgen super vroeg, de koppeling uit elkaar gehaald, en vervangen voor een compleet nieuwe set.
Aan de oude set was niet veel te zien, en in vergelijk met de nieuwe set zag het er nauwelijks minder uit alleen viezer.

Afin, nieuwe koppeling-set er in, verse olie er in, heen en weer naar de Lutte gereden, en het rijd weer perfect. (voor mijn gevoel)

Bouwmarkt olie. Ik durf de gok aan dat je gewoon de eerste de beste goedkoopste olie hebt gepakt die in het schap stond, zonder te kijken of de olie geschikt is voor motorfietsen.
Aangezien bij een motorfiets de koppelingsplaten in de olie meedraaien heeft een motorfiets olie nodig met andere specificaties als een auto.
Heel slimme actie waarmee je wellicht in dit stadium je koppeling pas echt om zeep hebt geholpen.

Ik vraag me af of je serieus bent trouwens of aan het trollen, zo 'niet slim' vind ik al je acties die je in dit topic beschrijft.
 
Bouwmarkt olie. Ik durf de gok aan dat je gewoon de eerste de beste goedkoopste olie hebt gepakt die in het schap stond, zonder te kijken of de olie geschikt is voor motorfietsen.
Aangezien bij een motorfiets de koppelingsplaten in de olie meedraaien heeft een motorfiets olie nodig met andere specificaties als een auto.
Heel slimme actie waarmee je wellicht in dit stadium je koppeling pas echt om zeep hebt geholpen.

Ik vraag me af of je serieus bent trouwens of aan het trollen, zo 'niet slim' vind ik al je acties die je in dit topic beschrijft.

Dat is ook een visie, echter als het "niet slim" is/was, kan ik mij wel wat bij voorstellen, Ik ben afhankelijk van adviezen van derde, en neem aan dat deze derde het veel beter weten dan mij. Ik ben tenslotte geen motorfiets monteur en moet het doen met een beperkt kennis en een beperkt budget. En dan doe je wel eens zaken verkeerd of op een niet slimme wijze.... ja toch....
en wat dat "serieus " en "trollen" betreft .. voor mij serieus, jullie vinden daar in tegen mijn daden niet slim. Ik vraag niet voor niets advies en probeer dat te begrijpen...
 
Ik vind het nogal vreemd om in Palermo oude olie in je motor te gieten en daarmee helemaal naar huis te rijden. Palermo telt volgens Google niet minder dan 18 motorzaken en vast nog wel vele andere adressen waar olie verkrijgbaar is. En dan het rare verhaal over het hogere toerental.

Google, tja.. tegen die wijsheid kan ik niet op.. Ja en inderdaad om ruim 2500km te sturen met oude olie is ook niet slim. helaas heb ik het wel gedaan (op dat moment leek het mij een goede oplossing).. ook had ik bij de eerste mogelijkheid de volgende dag ergens bij een pomp iets beters kunnen kopen,.. ook niet gedaan.. Ik weet het een domme handeling.. echter ik kan dat nu niet meer terug draaien.
Wat dat "verhoogd aantal toeren" betreft, dat was een waarneming op gevoelsbasis en brandstof gebruik. Ik ben geen monteur, verre van dat, zoals ik in een eerder reply schreef, ben ik afhankelijk van adviezen van derde, en daar maak ik nog wel eens een vergissing in.

Overigens, de meeste "motor zaken" rondom Palermo, zijn scooterverhuurbedrijven met een beperkte service naar buiten en het vaste antwoord is daar "domani",
 
Dat is ook een visie, echter als het "niet slim" is/was, kan ik mij wel wat bij voorstellen, Ik ben afhankelijk van adviezen van derde, en neem aan dat deze derde het veel beter weten dan mij. Ik ben tenslotte geen motorfiets monteur en moet het doen met een beperkt kennis en een beperkt budget. En dan doe je wel eens zaken verkeerd of op een niet slimme wijze.... ja toch....
en wat dat "serieus " en "trollen" betreft .. voor mij serieus, jullie vinden daar in tegen mijn daden niet slim. Ik vraag niet voor niets advies en probeer dat te begrijpen...

Advies: Respecteer olie.
Olie kent vele verschillende verschijningsvormen. De vloeibaarheid in relatie tot temperatuur is een belangrijk punt. De samenstelling en toegevoegde dopes zijn erg belangrijk, zo zit er tussen auto olie en motorolie een groot verschil.
En dan is er per merk/type motor een verschil hoe ze omgaan met een en dezelfde olie.
Zo zijn er motoren die prima functioneren op goedkope auto olie, maar er zijn ook veel motoren waarbij je de koppeling om zeep helpt als je er auto olie in gooit.

Er is een gigantisch groot topic op dit forum waar het alleen maar over olie en hun verschillen gaat. ALs ik jou was zou ik eens wat minuten besteden wat over olie te lezen. In dit topic laat je zien dat je er niet zoveel kaas van hebt gegeten en dat er veel mis kan gaan.
 
>>KNIP<< In dit topic laat je zien dat je er niet zoveel kaas van hebt gegeten en dat er veel mis kan gaan.

Dat vermelde ik al, dat ik niet of nauwelijks kennis van zaken bezit, Dat is ook een van de redenen dat ik gebruik dacht te maken van de "kennis" van het forum.
Als iedereen "alwetend en alkundig" zou zijn zou een forum op dit vlak al gouw haar waarde verliezen.!
Het olie topic zal ik gaan lezen, ( zoals ik ook de andere topic's aan het lezen ben.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan