olie vervangen na neerleggen motor?

melk09

MF veteraan
16 jan 2011
1.485
1
Den Haag
hallo allemaal, vandaag heel stom me motor neer moeten leggen (gelukkig in het zand, geen schade)..

vraag me niet hoe het is gebeurt.:P

nou het volgende hij rookte als een stoomtrein op steroïde..
ik denk (ga ik zo checken) dat er benzine bij mijn olie is gekomen,
is het zowieso verstandig om mijn olie + filter te vervangen na het omleggen van een motor?

(het achterwiel was van de grond, dus alle olie kon in alle hoekjes en gaatjes komen..

alvast bedankt..
 
hallo allemaal, vandaag heel stom me motor neer moeten leggen (gelukkig in het zand, geen schade)..

vraag me niet hoe het is gebeurt.:P

nou het volgende hij rookte als een stoomtrein op steroïde..
ik denk (ga ik zo checken) dat er benzine bij mijn olie is gekomen,
is het zowieso verstandig om mijn olie + filter te vervangen na het omleggen van een motor?

(het achterwiel was van de grond, dus alle olie kon in alle hoekjes en gaatjes komen..

alvast bedankt..


De olie en benzine kunnen normaal gesproken niet bij elkaar komen. De olie is langs je zuigers je cilinders ingelekt. toen je hem starte zal hij dus de olie verbrand hebben met als gevolg rook.

Wat ik persoonlijk zal doen is alleen het oliepijl controleren en zonodig aanvullen. Voor de rest gewoon weer lekker mee rijden gaan.
 
oke, dus niet schadelijk voor de olie?
(das heel mooi want er zit sinds 3.000 km nieuwe olie + filter in) ga het morgen ochtend maar bijvullen)

bedankt voor de snelle reacties:D

ohja bananenman, dat weet ik zeker, want ik moest eerst door de compressie heen lopen met de motor, want hij sloeg vast bij het duwen..:P was wel een grappig gezicht, er reden op dat moment veel auto's langs.. en ik had nog het geluk dat er zand lag want het was 1meter breed daarna een sloot..
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al jaren Offroad en je wil niet weten hoe vaak ik dat ding heb plat gelegd, met even stevig roken als gevolg. En het gaat nog steeds zoals het hoort (behalve dat plat leggen).
 
het was dan ook geen horizontaaltje, het was meer een verticaal in de verkeerde zin, mijn achterband was hoger dan mijn carter zeg maar..

ook liep de motor nog tijdens het neer leggen, wilde wat oprapen met mijn stomme kop, en kreeg een windvlaag van links naar rechts, toen verloor ik mijn evenwicht..XD
 
het was dan ook geen horizontaaltje, het was meer een verticaal in de verkeerde zin, mijn achterband was hoger dan mijn carter zeg maar..

ook liep de motor nog tijdens het neer leggen, wilde wat oprapen met mijn stomme kop, en kreeg een windvlaag van links naar rechts, toen verloor ik mijn evenwicht..XD

Het was waarschijnlijk het verbranden van olie wat in de verbrandingsruimte is gekomen.
Da's nu wel weg, ff het peil controleren en gewoon weer gaaaaaan :)
 
het was dan ook geen horizontaaltje, het was meer een verticaal in de verkeerde zin, mijn achterband was hoger dan mijn carter zeg maar..

ook liep de motor nog tijdens het neer leggen, wilde wat oprapen met mijn stomme kop, en kreeg een windvlaag van links naar rechts, toen verloor ik mijn evenwicht..XD

Het dampen na de val is meestal olie wat de carterventilatie uit is gelopen. Bij een hedendaagse fiets loopt dat het luchtfilter in (i.v.m. emissie). Bij wat oudere motoren loopt het gewoon de buitenlucht in.

De ene motor is er gevoeliger voor als de andere, olie vervangen is in ieder geval niet nodig.
 
A shit, te laat. Die testarossa is me weer voor. Inderdaad olie via je luchtfilter. Wet ik vrij zeker omdat er blijkbaar zo veel in je cilinders is gelopen dat ze geblokkeerd waren. Daar moet je wel mee uitkijken trouwens, voor je het weet duw je zo je drijfstangen krom!
 
Het dampen na de val is meestal olie wat de carterventilatie uit is gelopen. Bij een hedendaagse fiets loopt dat het luchtfilter in (i.v.m. emissie). Bij wat oudere motoren loopt het gewoon de buitenlucht in.

De ene motor is er gevoeliger voor als de andere, olie vervangen is in ieder geval niet nodig.

moet je dan ook nog je luchtfilter controleren / uitwassen / evt. vervangen?
 
ik ga zo kijken hoe het filter eruit ziet, maar ik neem aan dat er olie in zit, dus dan is het wel aan te raden om te vervangen denk ik, hij zuigt tenslotte minder lucht aan..

maar ik ga zo ff een ritje maken,
gelukkig was mijn olie op peil dus, hoef ik niks meer bijtevullen, staat nog steeds boven het lower-streepje..
 
jep jep thnx allemaal!!
hij rijd weer prima, nieuwe olie halen en dan gelijk filter vervangen.. is dat maar gelijk gebeurt..
ik heb nu 6000 km gereden met 4 liter olie, nu brand af en toe het lampje van de oliemeter..
maar omdat de motor voor de olie wissel een jaar had stil gestaan kan het geen kwaad..
 
Terug
Bovenaan Onderaan