Olie vervangen USD-vork, speciaal gereedschap nodig?

WiPiJi

MF'er
30 jan 2009
32
0
Oss
Ik was van plan om de vorkolie te vervangen van mijn gixxer, maar volgens het WPHB heb ik een speciale "fork-holder-tool" nodig om de veer te comprimeren, anders zou je de dop er niet meer op krijgen?
Iemand ervaring mee?
Ik zie ook zo snel geen aftap-plug onderaan de vork, moet ik de vorkpoten demonteren en op de kop houden om de olie eruit te krijgen?
Het gaat dus om een USD-vork van een GSXR750 ('99)
 
Ja, je vorkpoten moeten er uit om de olie te vervangen. Draai voordat je de poten uit de kroonplaat haalt de bovenste doppen los omdat het lastig vasthouden is als je dit later wilt doen.
Zo'n speciaal tool is wel handig maar met een beetje improviseren is het ook te maken van een stevig stalen plaatje. Hierin slijp je een sleuf die net breed genoeg is om om de as heen te schuiven. Druk de veer in en schuif het plaatje tussen de (M10?) moer en de veer.
Nu heb je ruimte om de (M10?) moer los te draaien en de grote alu bout/dop te verwijderen. Nu kan je het plaatje voorzichtig weg halen en de veer uit de poot halen.
De rest staat in je handboek.

(Let er op dat je de (M10?) moer een stukje verder de as op draait zodat de alu bout/dop genoeg draad heeft als je de boel weer in elkaar steekt.)

Succes!

full
 
Laatst bewerkt:
nee, niet die dop er af draaien die met die m10x1,25 vast zit dan ben je gelijk je afstelling kwijt van het stelmechanisme van de uitgaande demping.
alleen de bovenste dop losdraaien, die met de schroefdraad in de buitenpoot zit,de rest blijft dan gewoon zitten.
op zn kop houden en ff goed uit laten lekken, paar keer pompen en dan nog eens uit laten lekken, weer recht op zetten en de boven dop waar de veer etc. aan vast zit iets omhoog trekken zodat je er net met je olie schenktuit bij kan, dan ongeveer 350cc erin (ff opzoeken) en boven dop er weer op draaien.
suc6
 
Laatst bewerkt:
Zo haal je ook heel wat oude olie uit de vork maar heeft niet mijn voorkeur. Dus ik zou gewoon de handelingen uit het handboek volgen.

De uitgaande demping stel je af met de 'schroef' die bovenop de alu dop zit. Als je deze verdraait stel je de hoogte van een as af. Dus niet met een contramoer.

In het handboek van kayaba upsd vorken staat zelfs dat je minimaal 12mm draad boven de moer moet hebben voor je de dop er weer op draait. In de dop zit geen 12mm draad dus uiteindelijk moet je de contramoer weer omhoog draaien. (En als bij de vorige beurt dit ook gebeurd is is de afstelling dus ook niet veranderd.)

Als je olie ververst zal de afstelling zowieso (minimaal) veranderen. Als je bang bent voor het verlopen van je afstelling moet je ook niet met cc's werken bij het verversen van je olie. Beter kan je met de hoogte werken. (En daarvoor moeten de veren uit de poten.)


Leuk plaatje van een Gixxer 1999 vork.


Zie net dat ze bij Hyperpro hetzelfde 'geimproviseerde' tooltje bebruiken.
 
Laatst bewerkt:
hij wil de olie verversen, dus lijkt het me raadzaam om dan de oude olie dr uit te halen ,toch???
stelschroefje moet 1,5 mm uitsteken , dan de dop erop tot hij net de aandrukstift raakt en dan de moer vastdraaien om de boel te borgen.
als het goed is heb je al je "stel klikken" nog (eerst tellen en dan uit elkaar halen).
controleer na montage of je nog het zelfde aantal klikken hebt.
 
als je enkel maar wil verversen zou ik de handel ook in elkaar laten en alleen vuldop en aflaat eraf. Enkele keren in en uit persen laten uitlekken, olie erin en dichtschroeven. Tenzij je niet zeker bent van de laatste keer dat het gedaan is en hoe het gedaan is, maar als dit op tijd en stond bijgehouden is zal je niet veel aangekoekte rommel hebben aan de binnenkant en is gewoon aflaten voldoende
 
Terug
Bovenaan Onderaan