olie vervangen

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Mijn motorblok verbruikt 4 ltr olie (is dat veel? Ik gebruik 10W40) en ik heb daar geen moeite mee; ik kan er aardig lang mee doen.

Normaal vervang ik mijn motorolie zelf net nadat ik met de motor heb gereden; de olie is dan warm en dus vloeibaarder, waardoor het er ook makkelijker uit komt (onderaan het blok). De motor zelf staat dan uit.

Nu kwam van de week iemand met de opmerking dat je eigenlijk even je motor zou moeten laten draaien, dan de schroef open draaien, de olie eruit en als er amper iets uitkomt dan gelijk de motor uit zetten om te voorkomen dat er teveel beschadigingen ontstaan.
Ik zei em: \"je bent een idioot als je dat doet; je molt je blok ermee\", maar hij bleef volhouden dat dat eigenlijk heel erg mee valt.
En de reden dat hij dat zou doen is omdat dan de laatste beetjes olie er ook nog uit komen.

Het klinkt wel mooi wat ie zo vertelt, maar is het geen broodje aap, ofzo ?! :?
 
klinkt idd nogal malloot! |( (verhaal van motor aan terwijl olie eruit wordt geslingerd)

ik kan me heeeel vaag herinneren dat er wel es gespoeld wordt met een vloeistof die geen kwaad kan... :?

het woord aan mensen die wel verstand hebben van techniek want ik had hier laatst ook een olievraag:
 
Laatst bewerkt:
4 liter op hoeveel km??

Nou... ik ben beetje huiverig en soms wat overbezorgd naar het schijnt als het op mijn motor aankomt, maar ik ververs mijn olie om de 3000 km. Het peil blijft altijd mooi rond de maximum hangen, dus er wordt niet veel verbruikt. Maar de olie zelf is wel behoorlijk zwart na 3000 km. Ik weet niet zo zeker of het dan werkelijk vervangen moet worden, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
 
Nou... ik ben beetje huiverig en soms wat overbezorgd naar het schijnt als het op mijn motor aankomt, maar ik ververs mijn olie om de 3000 km. Het peil blijft altijd mooi rond de maximum hangen, dus er wordt niet veel verbruikt. Maar de olie zelf is wel behoorlijk zwart na 3000 km. Ik weet niet zo zeker of het dan werkelijk vervangen moet worden, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Tja na 3000km mag het best een beetje zwart worden ;) Nik pikzwart, maar het is altijd donkerder dan wat je erin hebt gedaan. Het blijft geen gouden kleurtje houden. Voor de rest verklaar ik die persoon echt voor gek, als hij met draaiende motor de olie af te tappen. Dat is hetzelfde als aardappels bakken zonder boter.

Bovendien als de motor draait zorg je ervoor dat de olie door het blok blijft gaan, als je de motor uit zet, zakt alle olie naar beneden. Dus als je de motor laat draaien, doe je er nog langer over voordat je alle olie eruit hebt.

In elk geval moet je \'m gewoon gelijk geven, en laat \'m in z\'n waarde, en push \'m vooral om bij auto of motor op deze manier olie te verversen, dan mag ie na een aantal keren op die manier verversen, een nieuw voertuig kopen, en kan jij \'m keihard uitlachen ;) Zo zou ik het wel doen. Klinkt lullig, maarja, hij raad het jou toch aan ?
 
Nou... ik ben beetje huiverig en soms wat overbezorgd naar het schijnt als het op mijn motor aankomt, maar ik ververs mijn olie om de 3000 km. Het peil blijft altijd mooi rond de maximum hangen, dus er wordt niet veel verbruikt. Maar de olie zelf is wel behoorlijk zwart na 3000 km. Ik weet niet zo zeker of het dan werkelijk vervangen moet worden, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Olie verversen elke 3000 km :?
U heeft een verschrikkelijk racemonster :? Een zeer exclusief motorblok :?

Nou ja, tis natuurlijk je goed recht. Ik vervang het ongeveer 1 keer per jaar. ( is ook maar 10k a 15k dat de olie erin zit.)
 
Nou... ik ben beetje huiverig en soms wat overbezorgd naar het schijnt als het op mijn motor aankomt, maar ik ververs mijn olie om de 3000 km. Het peil blijft altijd mooi rond de maximum hangen, dus er wordt niet veel verbruikt. Maar de olie zelf is wel behoorlijk zwart na 3000 km. Ik weet niet zo zeker of het dan werkelijk vervangen moet worden, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Overigens is om de 3000km je olie vervangen aardig vroeg. Normaal moet dit geloof ik om de 6000km (correct me if I\'m wrong) of om het jaar.
Om de 12000km moet je je oliefilter vervangen, maar als je slim bent doe je dit meteen bij elke olieverversbeurt, echter om de 3000km is wat vroeg, voor jou zou dan gewoon 6000km voldoende zijn per oliefilter ;) Ik doe dit ook om de 6000km/elk jaar.

Motordealers doen het in elk geval om de verversbeurt. Dus elke 12.000km
 
hmm... dus ik maakte me onterecht zorgen over de olie-kleur; het mag gerust zwart zijn. Ik dacht altijd dat ik om de 3000 km juist goed eraan deed om zo alle troep en stof uit het blok te halen, gelijk met het olie. Maar daarentegen kan ik dus nog langer blijven rijden... laat ik dat dan ook maar doen.

Als ik trouwens die ene gast tegenkom, zal ik zeggen dat ik het gedaan heb zoals hij zei en dat het perfect ging.. ;)
Hij moet het ook maar eens proberen bij de HD van z\'n vader.. })
 
hmm... dus ik maakte me onterecht zorgen over de olie-kleur; het mag gerust zwart zijn. Ik dacht altijd dat ik om de 3000 km juist goed eraan deed om zo alle troep en stof uit het blok te halen, gelijk met het olie. Maar daarentegen kan ik dus nog langer blijven rijden... laat ik dat dan ook maar doen.

Als ik trouwens die ene gast tegenkom, zal ik zeggen dat ik het gedaan heb zoals hij zei en dat het perfect ging.. ;)
Hij moet het ook maar eens proberen bij de HD van z\'n vader.. })

Hehe lekker die HD aan stront rijden, wat zal die jongen klappen krijgen met de reetveters die aan het HD-stuur hangen van z\'n ouwe heer ! :)

Maar uh, \'stof\' in je blok ? Heb je een open blok ofzo?! ;) Of zet je je motor neer op een stoffig zoldertje met de cilinderkop eraf en zuigers eruit?! :)

In elk geval, als je je olie aftapt lijkt het altijd erg zwart en vuil te zijn, maar het valt nog best mee dan ;) Ik dacht de eerste keer ook van \'tjonge, dat is wel erg vieze olie\'.
 
Laatst bewerkt:
hier begrijp ik niks van.... hij verbruikt niks en toch 4 liter??????

Jah, ik heb het over de carterinhoud. En er gaat niet precies 4 ltr in. Ik heb zo\'n 5 liter kan en er gaat dik 3 liter in, maar ik ruim het ff af naar de 4 want dan zit ik er zeker niet te krap aan.. :)

Welke olie hadden jullie dan in gedachten? Ik rijd een Magna (das een viertakt 4-cilinder)... ik weet niet waar ik nog meer olie bij zou moeten vullen... :?
 
Jah, ik heb het over de carterinhoud. En er gaat niet precies 4 ltr in. Ik heb zo\'n 5 liter kan en er gaat dik 3 liter in, maar ik ruim het ff af naar de 4 want dan zit ik er zeker niet te krap aan.. :)

Welke olie hadden jullie dan in gedachten? Ik rijd een Magna (das een viertakt 4-cilinder)... ik weet niet waar ik nog meer olie bij zou moeten vullen... :?
Er gaat dus vier liter in... Bij verbruikt vier liter verstaan wij hier het onder het rijden opbranden van vier liter olie... Dus na een X aantal kilometer is de olie weg uit je carter, zonder leeg te laten lopen... Is meestal te herkennen aan die blauwe wolken achter uit de uitlaat. Als het ding vier liter op drieduizend kilometer verbruikt, moet je je toch echt zorgen gaan maken.... :P Maar als je vier liter olie erin gooit met het verversen, heb je gewoon een aardig fors carter...

Die gast met die toffe tips spoelt zeker ook nog even alle \'vuile\' olie eruit met wasbenzine of zo? Wel met draaiende motor... :P

Als je olie in de motor bij verversen al vuil vindt, trek eens een peilstok uit een auto die 150.000 heeft gedraaid... Kan je vijftig tot honderd kilometer later vaak al niet meer herkennen... Niet te veel zorgen maken over de kleur... :)
 
Ik zit ook met een olie dilemma:

Motor vorig jaar mei gekocht, was toen net nieuwe olie en filter in gegaan. Kon 'm vorig jaar voor de winterstop niet meer bij de dealer brengen.

(dacht dat m'n winterstop v.d. Verzekering in was gegaan maar da's een ander verhaal 8-) )

Om een lang verhaal kort te maken: vorig jaar 4000 KM gereden. Moet ik nu (Maart) nog olie verversen of wat?

THNX...
 
Ik zit ook met een olie dilemma:

Motor vorig jaar mei gekocht, was toen net nieuwe olie en filter in gegaan. Kon 'm vorig jaar voor de winterstop niet meer bij de dealer brengen.

(dacht dat m'n winterstop v.d. Verzekering in was gegaan maar da's een ander verhaal 8-) )

Om een lang verhaal kort te maken: vorig jaar 4000 KM gereden. Moet ik nu (Maart) nog olie verversen of wat?

THNX...

Ja uh eigenlijk moet je olie verversen voor de winter. Hoeft niet, is wel beter. Dus rijd nu maar lekker door zo'n 2000 of 3000km, en misschien dan handig om je olie te verversen. Je kan ook nu al olie vervangen, maar in het boekje zal wel ongeveer rond de 6000km staan. Maar voortaan gewoon doen voor dat de winter begint.

Ik ververs de olie of om de 6k of voor elke winter. Maar vallen 6k en winterbeurt bijna gelijk, ja dan gewoon 1x oilchange. De 6000km haal ik niet op de XR dit jaar, dus zal richting oktober de olie verversen.
 
en iemand die met draaiende motor olie aftapt tikt niet zuiver
idd
en dan nog, een oliepomp kan zelf niet aanzuigen en als ie lucht krijgt dan stopt ie direct met pompen en al je kanalen zitten dan nog steeds net zo vol alleen komt er geen verse koelere olie bij je lagers dus beschadigd het redelijk snel
 
Te veel olie is net zo slecht als te weinig, worden je keerringen eruit geblazen dus je aan de hoeveelheid van je boekje houden is het besste
en 3000 km is wel erg snel


Het grootste nadeel van teveel olie is dat (o.a.) je krukas de olie op gaat kloppen als slagroom, met als gevolg een schuimkraag van jewelste, wat uiteraard de smering niet ten goede komt.
 
Snap niet helemaal waarom dat verversen moet voor de winter. Is dit omdat de olie de winter de kans krijgt om het blok te vervuilen of zo?

Ik denk omdat de meeste motorrijders niet doorrijden in de winter en de fiets dan stilstaat, is beter dat hij stil staat met schone olie waardoor er weinig bezinksel in "februarie" door het blok gespoeld kan gaan worden.....

[edit]
spelfoutje
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk omdat de meeste motorrijders niet doorrijden in de winter en de fiets dan stilstaat, is beter dat hij stil staat met schone olie waardoor er weinig bezinksel in "februarie" door het blok gespoeld kan gaan worden.....

[edit]
spelfoutje
[/edit]

Precies, maar in gebruikte olie zitten ook zuren en vocht tgv. het gebruik. Deze kunnen je motor van binnen stevig corroderen. Dus daarom is het beter om olie te verversen voordat je hem weg zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan