olie vervangen

karel-carolus

Rookie
10 feb 2009
22
0
zuid limburg
olie vervangen bij oude motor
ben sinds kort in bezit van z1000 van 32 jaar oud
heb bij motorgarage olie laten vervangen
ondanks het feit dat ik had aan gegeven minerale olie 20w/50 te gebruiken
(via Via vernomen )
is olie vervangen door agip racing 10w/60 jasco ma synthetische olie
goed of fout ??
 
olie vervangen bij oude motor
ben sinds kort in bezit van z1000 van 32 jaar oud
heb bij motorgarage olie laten vervangen
ondanks het feit dat ik had aan gegeven minerale olie 20w/50 te gebruiken
(via Via vernomen )
is olie vervangen door agip racing 10w/60 jasco ma synthetische olie
goed of fout ??

Je motor zal er niet direct kapot van gaan.

Ik weet zelf niet hoe de Z-jes reageren op volsyntheet, maar er zijn vast liefhebbers die je dat kunnen vertellen.

Heb je ook de vette rekening voor deze olie ipv de minerale moeten dokken?
 
Ik weet wel als je van volsyntheet terug gaat naar half syntheet je heel veel olie gaat verbruiken en dit ook blijvend is. En het feit is dat je ergens om gevraagd hebt niet is uitgevoerd is al niet goed natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Z1R gehad, en mijn persoonlijke ervaring is dat dat helemaal geen kwaad kan.
Heb gereden met o.a. mineraal, half synth. vollsynth. weer terug naar half, en naar mineraal, en gewoon alles door elkaar, en nooit problemen gehad.
heb daar Mahle zuigers in gehad, venolia zuigers, wiseco, en Aries slipper-zuigers, en nooit problemen mee gehad
 
Het risico van de volsyntheet is dat deze de vuiltjes van de cilinderwand afspoelen. Deze vuiltjes, echter, hebben juist kleine oneffenheden opgevuld, waardoor je dus kans krijgt op olieverbruik.

Vraag eens duidelijk waarom hun er volsyntheet ingegooid hebben, en als hun geweten puur genoeg is (stagaire had het gedaan?) overleg of ze dit 50:50 willen oplossen (betaal je nog steeds de helft, maarja.)

Succes:)
 
Het risico van de volsyntheet is dat deze de vuiltjes van de cilinderwand afspoelen. Deze vuiltjes, echter, hebben juist kleine oneffenheden opgevuld, waardoor je dus kans krijgt op olieverbruik.


Succes:)


Laat mij even weten aan welke vliegtuigen je sleutelt, zodat ik deze kan laten passeren, wat een kul....
Vuiltjes van de cilinderwand????
nog nooit van gehoord, ooit de klok horen klepelen??????
 
hoi
volgens div bronnen vernomen dat synth olie de sludge die aan de wanden van motor blijft
zitten ( bij gebruik van minerale olie ) verwijderd met als gevolg dat ook pakkingen aangevreten worden en gaan lekken
weet ook niet of dit klopt
(vorige olie voor wissel nb)
 
hoi
volgens div bronnen vernomen dat synth olie de sludge die aan de wanden van motor blijft
zitten ( bij gebruik van minerale olie ) verwijderd met als gevolg dat ook pakkingen aangevreten worden en gaan lekken
weet ook niet of dit klopt
(vorige olie voor wissel nb)


het probleem wat er bedoeld wordt is wanneer een oude motor altijd minerale olie heeft gebruikt en veel sludge in het blok heeft, kan er bij gebruik van synthetische olie, sludge (welke tot dan geen probleem was) loskomen en oliekanalen doen dichtslibben.
 
wordt je ook niet hier, maar is prima olie, mss kan je wel een probleempje krijgen met de koppelingsplaten, maar ga er vanuit dat ze na 32 jaar al eens zijn vervangen door andere platen.
Soms kunnen de standaard platen gaan opzwellen door de moderne olie, meestal gaat het wel goed.
Persoonlijk had ik het wel anders gedaan, maar denk niet echt een verkeerde keuze van de motorboer.
Gewoon rijden en plezier hebben.
 
Terug naar de garage gaan, en *kostenloos* de goeie olie erin laten gooien, je spreekt toch geen chinees?

Ik heb het ook meerdere malen ondervonden dat dealers compleet met andere dingen bezig waren als waar ik om gevraagd had.

Vraag je om een band type X, krijg je band type Y gemonteerd, omdat ze X niet op voorraad hadden. Jezus, dat check je toch van te voren?

Vraag je of ze je remblokken willen vervangen, reviseren ze de gehele remklauw en komen ze erachter dat ze geen nieuwe rubbers op voorraad hebben. Resulaat, een remklauw met nieuwe remblokken, zonder afdichtingsrubbers.

Vraag je of ze je blok op een ratel willen controleren, demonteren ze je gehele motor! Het lijkt me dat je een kapot bigend lager toch ook kan controleren zonder je remmen los te maken?

Ik word hier zo moe van, je betaalt je helemaal scheel aan die lui, dan kan je toch wel verwachten dat er toch enigzins gedaan word zoals je het wil?
 
heb mailtje ontvangen van blauwe plaat motoren uit utrecht
10w/40 minerale olie voor oudjes
blijkt opeens koppakking te lekken
motor vandaag naar andere motormechanicien ( wat een woord hoop dat ik het aardig goed schrijf) voor olie wissel en lekkage wat een gedoe( en aanslag op je humeur )
 
Heel beroerd dat je nu ineens ook nog lekkage hebt op de koppakking.
Zou dat verband houden met het oplossen van vervuiling door de synthetische olie?
Nu de olie vervangt voor de originele, raad ik je aan ook weer het filter vervangen, die zal weer vervuild zijn door loskomende sludge!


succes, hopelijk heb je nu een echte vakman gevonden!

grtz Kees
 
Heel beroerd dat je nu ineens ook nog lekkage hebt op de koppakking.
Zou dat verband houden met het oplossen van vervuiling door de synthetische olie?
Nu de olie vervangt voor de originele, raad ik je aan ook weer het filter vervangen, die zal weer vervuild zijn door loskomende sludge!


succes, hopelijk heb je nu een echte vakman gevonden!

grtz Kees

nee dat houdt geen verband daarmee...
Z1000 is luchtgekoeld, 32 jaar oud , waarschijnlijk niet veel bereden door de vorige eigenaar, en wordt nu door de nieuwe even flink aan de tand gevoeld.
De olie die er nu inzit is ietsjes dunner bij warmte, maar is echt geen verschil van dikke stroop en water hoor.
Die luchtkoelers hadden vaker de neiging tot lekken , vaak rond de olie opvoer kanalen rond de buitenste cilinderdraadeinden...

Beetje monteur vervangt zo'n pakking in 2 uur....

Kleppendeksel eraf, nokkenas goed zetten, kettinggeleider eraf ( tussen de nokkenassen), nokkenassen demonteren, kop eraf, ( ketting even met een ijzerdraadje ophanngen), pakking eraf, nieuwe erop, en weer de hele boel monteren, echt een centje van een fluit
 
ik zou in zo"n oude motor geen volsynteet in gooien want de neiging om olie te gaan gebruiken is heel groot en een volsynteet heeft een veel sterkere oliefilm daardoor kan jouw koppeling gaan slippen

ik rijd met een fj1100 duizenden km"s op 20w50 en nooit een probleem

zelfs nieuwe motoren kunnen olie gaan gebruiken van een volsynteet (vooral in de inlooppiriode)

als je geen gekke dingen met jouw motor van plan bent is een volsynteet volstrekt overbodig en kost ook nog eens veel geld

op tijd olie verversen en een nieuw filter is voldoende
 
hoi
pakkingen olie oliefilter wordt nu vervangen hoop er nu geen probleeem mee te hebben

terugkomend op opmerking k@w@ zou ik daar in eerste instantie ook van uitgaan
maar na aankoop van motor 2 x rustig laten lopen en op temparatuur laten komen
2x een ritje gemaaakt van een kilometer of 8 niks aan de hand
daarna de boel laten verversen toen 40kilometer gereden niet hard en niet op toeren
gewoon rustig met veel op en af schakelen en toen is het gelazer begonnen

hoop nu op veel moto plezier
 
Terug
Bovenaan Onderaan