Olie ververs vraag

lynx01

MF'er
2 mei 2009
89
0
Alphen aan den Rijn
Daar is de noob weer.....
Ik heb mijn motor al klaar gemaakt voor de winterstalling. Gewassen, tankje vol enz enz. Nou lees ik alleen hier dat het ook verstandig is om je olie voor de winter te verversen. Hier zit ik even met een vraagje over. De olie loopt er beter uit als de olie warm is en er komt meer vullis mee. Dus moet ik hem even warm laten draaien. Na de verversing moet ik de motor weer even laten draaien om de olie rond te krijgen en door het filter te laten lopen. Echt warm wordt de motor niet en de uitlaat ook niet. Resultaat: condens in de uitlaat? Waar doe ik verstandig aan? Na de verversing een tijd stationair laten draaien of is dit slecht? Zo ja hoelang? (Ik heb twee paddock standaards dus ik heb de motor recht staan). Ik zie het namelijk niet meer gebeuren dat ik een stuk ga rijden, omdat ik alles al klaar heb en het weer ook klote is. Of loopt het allemaal wel los en zal er niet zo snel condens in de uitlaat komen. Heb namelijk geen zin dat er een gat in de uitlaat gaat lopen rotten. -O-
Tips? werkwijzes?
Graag!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het lekker laten zitten tot volgend jaar. Motor uit de schuur, ff warmdraaien, olie eruit, lekker nieuwe verse smeerbende erin en met een goed gevoel sturen in de warme lentelucht :]

Wat zijn nu écht de goede argumenten om de olie nu te wisselen?

Als je je er niet lekker bij voelt wacht je ff tot een lekker weekend en gooi je hem ff de straat op, tap je hem af, nieuwe erin en nog lekker ff een uurtje sturen. Weet je wat voor mooie dagen er nog aankomen! Hmmm.
 
Laatst bewerkt:
oke we gaan eventje logisch nadenken.

Waarom een motor warm laten draaien voor de olie af te tappen?

Gaat makkelijker, sneller en er komt meer uit.

Wegzetten met volle tank, ev voorzien van moto forte II (even stukkie rijden, zodat het overal zit en dan weer aftanken).

Voordeel van nu doen: bij de eerste de beste dag dat je weer wilt gaan rijden, hoef je enkel de banden van de spannig af te halen (want je hebt de motor immers met extra harde banden weggezet om vervormingen te voorkomen).
 
Oke.

en als je motor koud is waar bevindt zich dan de olie dan?
Dat klopt onder in het carter. dus je hoeft dan alleen de plug eruit te draaien en alle olie loopt er zo uit. En als je olie te dik is dat hij er niet uitloopt. dan is het gewoon al veel te oud.
Gaat makkelijker, sneller en er komt meer uit.

Wegzetten met volle tank, ev voorzien van moto forte II (even stukkie rijden, zodat het overal zit en dan weer aftanken).

Voordeel van nu doen: bij de eerste de beste dag dat je weer wilt gaan rijden, hoef je enkel de banden van de spannig af te halen (want je hebt de motor immers met extra harde banden weggezet om vervormingen te voorkomen).
 
Oke.

en als je motor koud is waar bevindt zich dan de olie dan?
Dat klopt onder in het carter. dus je hoeft dan alleen de plug eruit te draaien en alle olie loopt er zo uit. En als je olie te dik is dat hij er niet uitloopt. dan is het gewoon al veel te oud.

Dat kan. Warme olie stroomt sneller, dat klopt toch?

En koude olie blijft wat meer 'plakken' (Vander Waalskrachten, toch? ; ).

In een warm blok, zakt de olie ook wat beter door bij het bijvullen (doordat de olie ook warm wordt). Is weer makkelijker mikken hoe veel er in moet.

Maar ook koud kan het hoor, geen probleem :Y

Dus ik weet niet of je een gelijk probeert te halen, ik gaf enkel antwoord op je -overigens logische- vraag.
 
verhaal van waarom je de motor moet laten lopen voor olieaftappen is hierboven al meerdere keren uitgelegd en is correct; olie komt er makkelijker uit en neemt meer zooi mee..

je motor met volle tank wegzetten; met lege tank gaat je tank roesten/corroderen, afgetankt niet.

om te voorkomen dat de benzine gaat klonteren (gebeurt bij lange stilstand/kou) een flesje moto forte in je tank gooien en even de motor laten draaien.

olie verwisselen voordat je weer gaat rijden met mooi weer, olie verouderd ook als je motor stilstaat en door toedoen van kou; beetje zonde om nu verse olie erin te doen terwijl die tegen het mooie weer aan weer oud en verzuurd zal zijn..

banden op +/- 3 bar zetten, of paddockstands gebruiken
 
ja met houtere wielen.

dat vuil zit dan tog vermengd in de olie?
dus toen jij voor de laatste keer heb gereden met je motor was ie warm toen is hij afgekoeld en dat VUIL is toen samen met de olie het carter ingelopen.
en dus kwestie van plug eruit en het VUIL loopt erzo mee uit.
 
Mn Blade zette ik elk jaar rond deze tijd in t hok,en haalde m er begin April weer uit..
En eerlijk gezegd deed ik niets meer dan n kleedje er over en de accu er uit...
En elke keer was t vrijwel direct starten na de winter..Heb m 6 jaar gehad,en nooit n probleem mee geweest...
Olie en filter verversen deed ik in t voorjaar.
 
ja met houtere wielen.

dat vuil zit dan tog vermengd in de olie?
dus toen jij voor de laatste keer heb gereden met je motor was ie warm toen is hij afgekoeld en dat VUIL is toen samen met de olie het carter ingelopen.
en dus kwestie van plug eruit en het VUIL loopt erzo mee uit.

Doe jij het toch lekker koud.





Aan mijn motor kom je in ieder geval niet :W :Z
 
ja met houtere wielen.

dat vuil zit dan tog vermengd in de olie?
dus toen jij voor de laatste keer heb gereden met je motor was ie warm toen is hij afgekoeld en dat VUIL is toen samen met de olie het carter ingelopen.
en dus kwestie van plug eruit en het VUIL loopt erzo mee uit.

dan doe jij het toch lekker op jou manier, doen wij het op onze manier ;)
 
of ze krijgen in de gaten dat ze geen gelijk hebben en gaan met hele strakke leuke opmerkingen het mannetje zijn op het forum

ja zeker, zo zijn wij nou eenmaal.. blijf jij dat maar lekker denken :Y

iemand die zo doordraaft in zn discussie en zonder enige argumenten zijn mening baseert op eigen redenatie vind ik geen waardige discussie-partner ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan