Olie verversen: meer olie nodig dan handleiding

Kepel

Die hard MF'er
12 aug 2013
622
8
Peel en Maas
Hi,

Ik heb een vraagje. Vandaag heb ik de olie vervangen (incl. filters) van mijn Yamaha XT660X.
De motor heeft dry-sump. Dus wat olie in het carter en een olie reservoir in zijn frame.

De oude olie afgetapt en de filters (olie en lucht) vervangen. Volgens de handleiding gaat er 2,6 liter in.
Eerst 1.9l olie erin gegoten en de motor kortstondig laten draaien (conform handleiding). Daarna de resterende olie erin gedaan.
Gemeten met het peilstokje (circa 7 cm lang) en het oliepeil stond circa 1cm onder het maximum. Voor koude olie is dat normaal. Prima dacht ik...

Daarna de motor gestart en een paar minuten laten lopen en controleren of hij nergens lekt (carter, filterhuis of reservoir).
Na een minuut of vijf de motor stop gezet. Het peilstokje gecontroleerd en...helemaal droog. ?!?!?!.
Het niveau in het reservoir zat onder het minimum. Ik heb uiteindelijk 400 ml erbij moeten gieten om hem net onder het maximum te krijgen. Waarom moet ik nu 3 liter erin gooien om het niveau in het reservoir op de juiste hoogte te krijgen.

Ik heb de afgetapte olie controleert en dit is 2.6 liter.

Ik snap er niks van. Waar gaat de extra olie dan zitten. Heeft iemand een idee.
 
Bij dry sump de motor een minuut stationair laten draaien, uitzetten en meteen peilen. Niet een of meerdere minuten wachten, want bij sommige fietsen ligt de helft van de inhoud van het oliereservoir dan al weer in het carter.
 
Peilen wel goed gedaan, motor goed rechtop en de peilstok niet inschroeven?

Ik heb mijn XT660Z (zelfde blok), ook wel eens wat meer olie bijgevuld om hem op maximaal te krijgen, maar hoeveel precies weet ik niet meer. 0.4 liter is wel erg veel.
 
Die 2,6 liter uit het handboek, is dat incl of exclusief filter vervangen?
Wat wat het olie nivo voordat je de olie verving?

De 2,6 liter is incl. de oliefiltervervangen.
Het niveau voor het vervangen was circa 1 cm onder het maximum.


Bij dry sump de motor een minuut stationair laten draaien, uitzetten en meteen peilen. Niet een of meerdere minuten wachten, want bij sommige fietsen ligt de helft van de inhoud van het oliereservoir dan al weer in het carter.

Ik heb gelijk gemeten na het uitzetten van de motor.

Peilen wel goed gedaan, motor goed rechtop en de peilstok niet inschroeven?
Jip gedaan...zoals voorgeschreven.

Xt660 heeft het zelfde blok als mijn MT03, waar 3.1liter in moet met olie en filter vervangen. Gebruik je een haynes handboek? Anders zal ik morgen eens kijken wat daarin staat mbt xt660.

Ik heb geen haynes handboek. Het uitvoeren van de oliewissel staat beschreven in de handleiding die bij de motor zat.



Het is trouwens niet de eerste keer dat ik de olie van de motor verwissel. De voorgaande keren ging er wel keurig 2.6 liter isn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan