Olie verversen of bijvullen?

giroan

MF'er
14 jan 2006
239
0
Groningen
Ik heb sinds een paar weken een Honda CBR 1000f uit 1987.....
De vorige eigenaar had net de olie en filter vernieuwd, maar weet niet meer welke olie hij er in had gemikt :N
Vraag is dus; gewoon 10W40 bijvullen, (half synthetisch), of nieuwe olie erin?
En is (half synthetische) wel goed voor zo'n relatief oude motor???
Ik hoop dat iemand een antwoord weet, het peilstokje gaat al aardig naar het onderste streepje :X
 

robvangulik

CBR1000Forever
28 dec 2004
645
15
62
Den Dolder
Ik heb er 2, beide uit '87, 1 heb ik sinds aankoop in '94 altijd op puur syntheet gedraaid, de andere sinds '90 op mineraal.
Probleem is dat ze geen van beide kapot willen, de eerste die ik kocht heeft nu ruim 250.000 km gedraaid (mineraal), met een revisie bij 180k km., de andere(synthetisch) gaat nog als de brandweer bij bijna 160k km.
Dus ze zijn niet echt kieskeurig!
 

petsch

MF veteraan
27 aug 2002
15.358
4
49
beverwijk
yep, als ik een andere motor koop ververs ik altijd de olie en het oliefilter, en check meteen het luchtfilter en de bougies.
 

MotoMarz

MF veteraan
Donateur
16 apr 2003
19.084
59
45
Appelscha
www.bovendewol.nl
Ik heb sinds een paar weken een Honda CBR 1000f uit 1987.....
De vorige eigenaar had net de olie en filter vernieuwd, maar weet niet meer welke olie hij er in had gemikt :N
Vraag is dus; gewoon 10W40 bijvullen, (half synthetisch), of nieuwe olie erin?
En is (half synthetische) wel goed voor zo'n relatief oude motor???
Ik hoop dat iemand een antwoord weet, het peilstokje gaat al aardig naar het onderste streepje :X

Als ie goed rijdt, gewoon lekker bijvullen.
Dan kost het je max 500 ml olie.
Mocht het dan toch niet goed gaan, dan de hele boel wisselen.
Maar denk dat dat wel meevalt.
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Als alles net keurig vervangen was lijkt het een verspilling om het meteen weer te doen.
Er hoort 10W40 in, de kans dat er iets heel anders in gedaan is door de vorige eigenaar lijkt nogal onwaarschijnlijk want dit is de meest voorkomende motorfiets olie. Giet er gewoon half-synthetische of goede mineraal bij, mixen van soorten is geen probleem (geloof niet teveel van de indianen verhalen dat je een motor volledig moet doorspoelen als je van mineraal naar (half)syth overstaptof vice versa ).
Als je echt twijfelt aan wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft en/of b.v. je koppeling niet 100% lekker lijkt aan te grijpen, dan maar gewoon verversen: echt duur is dat niet.
Ik heb er 2, beide uit '87, 1 heb ik sinds aankoop in '94 altijd op puur syntheet gedraaid, de andere sinds '90 op mineraal.
Probleem is dat ze geen van beide kapot willen, de eerste die ik kocht heeft nu ruim 250.000 km gedraaid (mineraal), met een revisie bij 180k km., de andere(synthetisch) gaat nog als de brandweer bij bijna 160k km.
Dus ze zijn niet echt kieskeurig!
Hmm, interessant. Bij ons in het "dorp" staat al zeker een jaar lang eentje zielig buiten te staan zonder gebruikt te worden (zo'n oorspronkelijk "bol" model, zoals in je avatar) en ik voel steeds de drang om aan te bellen en te vragen of ik 'm voor £100 oid mag meenemen. Zo te zien hoef ik voor km-stand alvast niet bang te zijn ;) Afgezien van een gescheurde buddy en verroeste remschijven en ketting ziet-ie er nog best redbaar uit. Leuk voor de lange winter avonden 8-)
 
Laatst bewerkt:

petsch

MF veteraan
27 aug 2002
15.358
4
49
beverwijk
ik heb nu ff mineraal en half syntheet door elkaar, omdat ik op ondag nergens iets kon krijgen, en er toch echt wat bij moest, maar ik heb niet het idee dat het er nou echt lekkerder van gaat lopen.

Ik heb een beetje het idee dat mijn motor nu wat rauwer loopt.
Ik gooi van de week denk die shell troep eruit, en ga net asl bij mijn vorige motor weer over op motul, er zijn ongetwijfeld mensen die zeggen dat het geen ruk uitmaakt, maar mijn vorige gixxer liep toch prettiger op motul olie dan op shell olie.
 

giroan

MF'er
14 jan 2006
239
0
Groningen
Ik heb er 2, beide uit '87, 1 heb ik sinds aankoop in '94 altijd op puur syntheet gedraaid, de andere sinds '90 op mineraal.
Probleem is dat ze geen van beide kapot willen, de eerste die ik kocht heeft nu ruim 250.000 km gedraaid (mineraal), met een revisie bij 180k km., de andere(synthetisch) gaat nog als de brandweer bij bijna 160k km.
Dus ze zijn niet echt kieskeurig!
Wat een vreselijk "probleem" _O- Geweldig!
Die van mij heeft 82.000 op de teller, vond het een beetje veel, maar denk nu, dat ik me om de km.stand geen zorgen hoef te maken...
De adviezen zijn redelijk gelijk (bijvullen of verversen)
Denk dat ik hem eerst maar bijvul met half synth.
Overigens (tot nu toe 2000km. zelf gereden) een hele fijne brommert


:Y :Y
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Ik heb een beetje het idee dat mijn motor nu wat rauwer loopt.
Ik kan me alleen voorstellen dat dit gebeurt als je ver over de maximale vul-hoeveelheid heen gaat of een extreem afwijkende viscositeit te pakken hebt; een motor gaat echt niet "rauwer" lopen zodra je wat verse olie bijvult, ook niet als b.v. synthetische olie mengt met mineraal (sommige specialistische race-olie uitgezonderd).
Kan het niet zijn dat je extra op de motorloop let omdat je veranderingen verwacht? Ik denk vaak dat mijn kleppen veel meer herrie maken na speling controle, zelfs als ik weet dat ik ze strakker heb gezet of zelfs helemaal niet gesteld heb _O-
 

petsch

MF veteraan
27 aug 2002
15.358
4
49
beverwijk
:Y waarschijnlijk wel, als ik iets vervang ga ik altijd heel erg opletten op rammektjes enzo.

Maar er gaat van de evengoed motul in 8-)
 

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
0
32
Hilversum
Ik denk vaak dat mijn kleppen veel meer herrie maken na speling controle, zelfs als ik weet dat ik ze strakker heb gezet of zelfs helemaal niet gesteld heb _O-
Ik let ook altijd op het geratel van mijn kleppen, zo ben ik me een keer een ongeluk geschrokken toen ik bij een stoplicht aankwam. Hoorde met toch een lawaai opees, bleek het die tikken van de voetgangerslichten te zijn _O-