Olie verversen Yam. Super tenere: Probleem?

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
Het volgende is het geval:

Een vriend van me heeft een Yamaha xtz 750, ook wel bekend als de super tenere.

Normaal doe ik het onderhoud voor hem, maar de komende paar weken heb ik daar nog even geen tijd voor. Vandaag heeft hij de olie geprobeerd te verversen, maar dat is niet helemaal gelukt. Hij is als volgt te werk gegaan:

1) aftapplug op carter los gedraaid en olie afgetapt.
2) oliefilter (behuizing) losgedraaid en olie afgetapt.
3) dit alles weer gemonteerd.

Vervolgens wilde hij olie bijvullen in het reservoir bovenin, maar daar ging slechts 1 liter bij. De hoeveelheid afgetapte olie bedraagt ook slechts 2,5 liter gokt hij (dit moet hij nog nameten).

Ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met ontluchting o.i.d. maar dat kan ik op afstand moeilijk beoordelen.

Enige tips/suggesties??

Thanx!
 
Volgens mij moet je de motor eerst goed warm laten worden, daarna de olievulplug los draaien (loopt het beter door). Daarna het oliefilter en de aftapplug er uit halen. En dan wachten totdat het niet meer drupt. Hierna kan er een nieuw filter ingedraaid worden waarna de olie bijgevuld kan worden(als alle bouten op hun plek zitten)

Ik ben niet bekend met het model, maar volgens mij is dit wel een algemene procedure. Was de motor wel warm ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem ook verteld de motor eerst warm te laten lopen. Wat jij beschrijft is idd de standaard procedure. Ik heb de olie ook al meerdere keren voor hem ververst op deze manier.

Maar kennelijk is er nu dus bij hem iets misgegaan. Aangezien de tenere een apart olie reservoir heeft (je vult de olie niet direct bij in het blok) vroeg ik me af of er wellicht ergens een vacuum oid kan ontstaan?
 
Ik heb hem ook verteld de motor eerst warm te laten lopen. Wat jij beschrijft is idd de standaard procedure. Ik heb de olie ook al meerdere keren voor hem ververst op deze manier.

Maar kennelijk is er nu dus bij hem iets misgegaan. Aangezien de tenere een apart olie reservoir heeft (je vult de olie niet direct bij in het blok) vroeg ik me af of er wellicht ergens een vacuum oid kan ontstaan?

Heef thij het vuldopje van die aparte olie tank wel losgehaald dan? Als die olie door een slangetje naar de pomp/blok/carter loopt en die plug is er niet uit kan het idd zijn dat ie vacuum trekt..

Moet zeggen dat het me sterk lijkt, maar wie weet!
 
Heef thij het vuldopje van die aparte olie tank wel losgehaald dan? Als die olie door een slangetje naar de pomp/blok/carter loopt en die plug is er niet uit kan het idd zijn dat ie vacuum trekt..

Moet zeggen dat het me sterk lijkt, maar wie weet!

Ja dat dacht ik ook al. Heeft ie ook al geprobeerd geloof ik.

Denk toch dat ik maar eens langs moet gaan binnenkort ;)
 
Het boutje onderop de voorste framebuis moet ook los, daar zit de rest van de olie in. Kijk uit, want zeker bij warme motor "spuit" de olie een eind weg. Opvangbak goed dichtbij houden.

Vergeet niet om na het bijvullen je oliepomp te ontluchten!
 
Ja.

Kleine boutje bovenop oliefilterdekseltje er af halen.
Motor starten.
Hou er een doekje omheen.
Zodra er olie zonder luchtbelletjes uit komt motor afzetten.
Schroefje er weer in.
Gemorste olie opruimen.
 
Sorry ben op zoek naar info over het olie verversen bij suup. Ik heb idd de plug onder de koppeling losgedraaid en het oliefilter eruit gehaald, maar er kwam nog geen liter olie uit..
 
Er zitten 2 pluggen, 1 voor het oliefilter en 1 iets verder naar achteren voor de olie uit het tankje. Even warm draaien, aftappen en alles terug monteren
Let ook op het stalen busje op het filterdeksel ,valt er altijd uit in de olie.
 
Het boutje onderop de voorste framebuis moet ook los, daar zit de rest van de olie in. Kijk uit, want zeker bij warme motor "spuit" de olie een eind weg. Opvangbak goed dichtbij houden.

Vergeet niet om na het bijvullen je oliepomp te ontluchten!
Sorry ben op zoek naar info over het olie verversen bij suup. Ik heb idd de plug onder de koppeling losgedraaid en het oliefilter eruit gehaald, maar er kwam nog geen liter olie uit..
 
Terug
Bovenaan Onderaan